חדשות בריאות

האם מסכה על הפנים באמת מגנה מפני הידבקות בקורונה?

רבות מדובר על המסכה בימים אלה – מהטוענים שהיא הכרחית ועד אלה שטוענים שהיא דווקא מזיקה. קצת סדר: האם כדאי ללבוש מסיכת הגנה?

  • ו' ניסן התש"פ
אא

מאז פרצה מגפת הקורונה בעולם, הפכה סוגיית המסכות לנושא נידון לרוב. האם המסכה מגנה מפני הידבקות בקורונה? האם דווקא על המסכה יכולים להתפתח חיידקים ווירוסים? למי המסכה חשובה ולמי לא? ובשורה התחתונה – אני צריך לצאת מהבית. ללבוש מסכה, או לא?

כעת, מדענים במקומות שונים בעולם טוענים כי אכן מומלץ ללבוש מסכת פנים המכסה את הפה והאף. ראש המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בסין, ג'ורג' גאו, הסביר לאחרונה בראיון שערך למגזין Science כי אופן ההדבקה העיקרי בנגיף הקורונה הוא טיפתי – טיפות שניתזות מהאף והפה של החולה מועברות לאנשים שאיתם הוא בא במגע. תמיד יש טיפות כאלה, גם כאשר איננו מבחינים בהן, והמסכה יכולה לחסום אותן ולמנוע מהן לעבור לאדם שעומד ממולנו. למעשה, אומר גאו, המסכה מועילה בעיקר כדי למנוע מהאדם שלובש אותה להדביק אחרים, ולא להיפך. העובדה שהנגיף מדבק כבר זמן רב לפני שהחולה מפתח סימפטומים, הופכת את המסכה לחשובה במיוחד.

מדענים אחרים, כמו בנג'מין קאולינג, אפידמיולוג באוניברסיטת הונג קונג, טוענים שהמסכה יעילה גם כדי למנוע מהלובש אותה להידבק מאחרים. "לא הגיוני לשער שמסכות כירורגיות חשובות לצוותים רפואיים, אך לא יעילות לציבור הרחב", הוא אומר. אם אנשים יחבשו את המסכה בצורה נכונה, לדבריו, היא תעניק לאנשים הגנה – גם אם חלקית – מפני הידבקות. ובמצב ההתפשטות של הקורונה היום, גם הגנה חלקית היא משמעותית.

לאחרונה נפוץ ברשתות החברתיות סרטון צ'כי, בו נטען כי העובדה שבצ'כיה נדרש מכל אדם היוצא מביתו לחבוש מסכה, היא הסיבה לכך שאף שהמחלה קיימת גם שם, הרי שקצב ההתפשטות שלה איטי יותר ביחס למדינות אחרות. באותו סרטון נטען כי אפילו מסכות פשוטות, בהכנה ביתית, מעניקות הגנה מסוימת מפני הנגיף.

סביר להניח שאכן לא מומלץ להשתמש לאורך זמן באותה מסכה ללא ניקיון וכביסה. אך כל עוד שומרים על היגיינה אישית פשוטה – נראה שהמסכה, אכן, יעילה.

 

תגיות:חדשות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה