חדשות בריאות

בקרוב: שאלון יומי לכל אזרח – לחיזוי מגמות התפשטות הקורונה

משרד הבריאות, קופות החולים ומד"א יבקשו מהאזרחים למלא בכל יום שאלון אנונימי, באמצעותו ניתן יהיה לקבל תמונת מצב מעודכנת של התפשטות נגיף הקורונה בישראל: "המערכת, הנשענת על בינה מלאכותית, מביאה בשורה משמעותית בתחום"

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

משרד הבריאות, קופות החולים ומד"א יחלו בימים הקרובים לבקש מאזרחי ישראל לענות בכל יום על שאלון תסמינים קצר, זאת כחלק מהמאמצים למנוע את התפשטות נגיף הקורונה.

לכלל האזרחים יישלח שאלון יומי על ידי קופות החולים ומד"א, באמצעותו תיווצר מפה אפידמיולוגית ברזולוציה גבוהה. מפה זו תכלול עדכונים בזמן אמת, ותספק תמונת מצב של תסמיני קורונה אופייניים, שיכולים לרמוז על מצב התפשטות התחלואה של הנגיף בארץ.

המערכת פותחה עבור משרד הבריאות על ידי חברת הסטרטאפ הישראלית "דיאגנוסטיק רובוטיקס", מהסטרטאפים המובילים בישראל בתחום הבריאות הדיגיטלית. השאלון מהיר, קצר ונגיש, כך שכל אזרח יוכל למלא בקלות את השאלון מדי יום. מדובר בשאלון אנונימי; המערכת אינה אוספת פרטים מזהים, כגון שם, מספר טלפון או תעודת זהות, ואף גורם לא יוכל ליצור קשר בשום שלב עם המשיבים לשאלון. המשיבים יתבקשו להזין את שם היישוב והרחוב בו הם גרים, ללא מספר בית, על מנת שניתן יהיה לייצר את המפה הגאוגרפית של התסמינים. בזכות המידע הגאוגרפי ניתן יהיה לבחון באלו אזורים ישנה עליה/ירידה בתסמינים רלוונטיים לנגיף. הפצת השאלון תהיה הדרגתית בימים הקרובים באמצעות קופות החולים, בטרם יופץ השאלון לכלל האוכלוסייה בכל יום.

במשרד הבריאות ציינו, כי השאלון היומי ישמש כ"WAZE" של הקורונה: ככל שיותר אנשים ימלאו את השאלון האנונימי מדי יום, כך למערכת הבריאות תהיה תמונה טובה יותר של תסמינים הקשורים להתפשטות הקורונה בישראל. שיתוף הפעולה של האזרחים במילוי השאלון יסייע בכך למערכת הבריאות בקבלת החלטות.

הגירסה הראשונית של השאלון היומי פותחה על ידי פרופ' ערן סגל ופרופ' בני גיגר ממכון ויצמן ופרופ' יובל דור מהאוניברסיטה העברית. "קבוצת המחקר שלי במכון ויצמן למדע גאה להיות חלק מהמאמץ לאיתור וניבוי מראש של מוקדי התפשטות נגיף קורונה בישראל", אמר פרופ' סגל. "שאלון תסמיני קורונה, שימולא על ידי כלל הציבור, הוא כלי שיכול לסייע בקבלת תמונה רחבה של התחלואה".

יונתן עמיר, מנכ"ל ומייסד שותף של דיאגנוסטיק רובוטיקס, ציין כי "בניית המערכת היא פרי עבודה משותפת של גורמים רבים במערכת הבריאות בישראל. פרופ' רן בליצר ומכון המחקר של שירותי בריאות כללית, שעמלו על פיתוח פרוטוקול התשאול הקליני הרלוונטי הנדרש, ונציגי קופות החולים ומד"א אשר הסכימו לדחוף את הפרויקט קדימה בהובלתו של אגף בריאות דיגיטלית במשרד הבריאות. התגייסנו למשימה, ואנו מאמינים שהמערכת החדשה תסייע למערכת הבריאות. המערכת, הנשענת על בינה מלאכותית, מביאה בשורה משמעותית בתחום, ואנו ממשיכים בפיתוח מסיבי של היכולות הטכנולוגיות שלה והתאמתה לתרחישים נוספים שיסייעו לארגוני הבריאות".

פרופ' בליצר, ראש מערך החדשנות בשירותי בריאות כללית, הוסיף: "אנו זקוקים בעת הזו לכלים חדשניים, שיספקו לנו מידע מודיעיני עדכני מהשטח. המיזם הזה יהיה העיניים והאוזניים שלנו בקהילה, כדי להבין את מגמות התחלואה והיכן צריך למקד מאמצים והגנה על אוכלוסיות בסיכון. גיבשנו יחד שאלון, בעקבות המאמר המשותף עם מכון ויצמן, והפעילות המתואמת בעזרת התשתית של מכון ויצמן מול הציבור, ובתוך הקופות בעזרת התשתית של חברת דיאגנוסטיק רובוטיקס, תאפשר כיסוי מירבי ותמונה רחבה ככל האפשר".

תגיות:משרד הבריאותשאלוןנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה