מנוחה פוקס

"נקי את החרסינות מעל לגז": כשהמתבגרת לא רוצה לעזור בבית

נראה לנו שילדה בת 13 היא כבר גדולה וכמעט אמא קטנה, ואנחנו מטילות עליה בלי משים יותר מדי לגילה. ילדה שמוטל עליה יותר מכפי שהיא יכולה לשאת, משליכה את הכול

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בתי בת 13 ואינה רוצה לעשות שום דבר בבית. היא מתרגזת בכל פעם שאני מבקשת ממנה משהו, וממש לא מעוניינת לבצע. יוצא שאני כל היום במריבה אתה, וזה מפריע לי מאוד. איך אוכל לגרום לה לעזור, כמו האחים האחרים?

ערב פסח לחוץ אינו זמן לחינוך או לתיקון יחסים בין אם לבתה. לפעמים האופן בו מגיבה בתך הוא אופן התנהגות קבוע שלה, שיש לטפל בו בניחותא. עדיף לתת לה לעשות מה שהיא יכולה ואיך שהיא יכולה, מבלי להטיל עליה מרות, ולא להגיע למריבות עם הילדה.

אבל אם הרוגז הזה נכון לזמן הזה דווקא, יתכן שאת, אמא, לוחצת עליה יותר מדי.

נראה לנו שילדה בת 13 היא כבר גדולה וכמעט אמא קטנה, ואנחנו מטילות עליה בלי משים יותר מדי לגילה. ילדה שמוטל עליה יותר מכפי שהיא יכולה לשאת, משליכה את הכול!

בנוסף, לפעמים המטלה אינה קשה כל כך, אבל היא אינה יודעת איך להתחיל ואיך לגמור, כי זה משהו קצת גדול ומסועף. למשל, אימא אומרת לילדה לנקות את החרסינות של המטבח. החרסינות מקיפות את כל השיש הגדול, והן ממש לא נקיות, בלשון המעטה.

הילדה מתחילה לנקות, חושבת בתחילה שעוד רגע היא מסיימת, ופתאום מתברר שהלכלוך דבוק, ולא בנקל ניתן להסירו. היא מעבירה סקוצ' פעם ועוד פעם, וכשרואה שהלכלוך לא יורד - היא מתייאשת.

מה כן לעשות?

בקשי מבתך בקשות קטנות וברורות. תני לה לעשות דברים שרואים את התוצאות שלהם מהר יותר.

למשל אם את מדברת על החרסינות במטבח, אל תבקשי לנקות את כל החרסינות, אלא: "נקי בבקשה את הטור של החרסינות שמעל לגז!". היא יודעת שיש שם בדיוק 6 אריחים. היא מרגישה שהיא מסוגלת, גם אם הם מלוכלכים מאוד, והיא תעשה.

בנוסף לכך, אל תבקשי שתעשה דבר מבלי שאת מסבירה לה ומראה לה איך עושים אותו. יחד עם זאת, הסבירי לה כמה קשה לנקות את המקום, הבהירי שגם לך זה קשה מאוד, ולסיום, אל תחסכי במילות הערכה על כל אריח שהיא ניקתה.

אימהות אומרות לי: " קשה לי יותר להעסיק אותה, להעיר לה, להראות לה, לשתף אותה - מאשר לעשות לבד".

זה לפעמים נכון. אבל אם נחשוב כך, איך היא תגדל ותהיה ילדה משתפת פעולה?

אז בואו נסיר את המחשבה הזו, נשתף את הילדה במלאכה בצורה נכונה, ונגדל ילדה שיודעת לתת יד במטלות הבית בצורה הטובה ביותר.

ומילה לסיום: לא תצליחי לגרום לה לעזור כמו האחים האחרים. כל ילד עוזר בצורה שלו, בדרך שלו, בהבנה שלו. אם תבקשי שיהיה כמו ילד אחר, הוא לא ייתן יד כלל, וחבל.

שאלה זו נשלחה אלי על ידי אחת הקוראות, ושמחתי לענות עליה. תוכלו לשלוח כל שאלה - אני כאן כדי לענות. אפשר לשלוח לי שאלות במייל: f0528588400@gmail.com

תגיות:עזרהמנוחה פוקס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה