חדשות בריאות

יש לכם מחלת רקע? אתם בסיכון גבוה יותר לסיבוכים מקורונה

מחקר חדש מצא: חומרת המחלה עקב הידבקות בווירוס קורונה קשורה במחלות קודמות כמו סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות קרדיווסקולריות

הדסה עין כרם (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)הדסה עין כרם (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

מחקר שפורסם בכתב העת המדעי היוקרתי LancetThe, בדק את תוצאות הטיפול בבית חולים באנשים שנדבקו בנגיף קורונה.(COVID-19) המחקר הראה כי מחצית מהאנשים שנפטרו בבית החולים סבלו ממחלות נוספות.

במחקר שבוצע בסין נכללו 191 חולים שאושפזו בשני בתי חולים בווהאן, שם התחילה התפרצות המגפה. במחקר נמצא שכמעט מחצית מהמטופלים (48%) סבלו ממחלות נוספות כגון: יתר לחץ דם (30%) סוכרת .(19%) ומחלת לב וכלי דם (8%).

מהממצאים עולה כי מתוך 191 נבדקים, 137 השתחררו ו -54 אנשים נפטרו. החוקרים מצאו שגורמי הסיכון לתמותה הם: גיל מבוגר יותר ופגיעה בתפקוד מערכות בגוף וכן עליה בחלבון שקשור לשפעול מערכת הקרישה (דידמר).   

מחקרים נוספים הצביעו שבחולים מבוגרים עם סוכרת, יתר לחץ דם או מחלות לב וכלי הדם הסיכון למחלה קשה יותר ותמותה ממחלת הקורונה עולה. ככל הנראה חולים סוכרתיים לא נוטים להידבק יותר בקורונה אך הם מועדים לפתח מחלה קשה יותר ותמותה בעקבותיה. התמותה במחלת הקורונה נובעת ממספר סיבות בראש ובראשונה אי ספיקה נשמתית אשר נובעת מתהליך דלקתי נרחב בריאות (ARDS), יתכן גם עם מעורבות מוחית, כשל רב מערכתי ולעיתים פגיעה לבבית ישירה עם התקפי לב, הפרעות קצב אי ספיקת לב.

הסיבה למחלה קשה יותר ואף עליה בתמותה עם הגיל נובעת כנראה מתת תפקוד של מערכת החיסון אשר מעלה את הפעילות הדלקתית שיוצרת נזק ריאתי, אך הפעילות החסונית למגור הנגיף אינה יעילה. כך נוצרת פעילות דלקתית שיוצרת נזק לראות ואברים נוספים, במקביל לשגשוג של הנגיף ללא שליטה.  

ככל הנראה, עם טיפול מוקדם במחלה שאינה קלה, טיפול תומך מתאים, וכן טיפולים אנטיוויראלים אשר הוחל בהם שימוש, התמותה צפויה להיות נמוכה בהרבה מאשר תואר כאן.

ההמלצה למטופלים סוכרתיים היא להמשיך בשגרת חייהם מבחינת ניהול הסוכרת: להמשיך לצמצם צריכה של פחמימות, להקפיד על פעילות גופנית סדירה, לעקוב אחר רמות הסוכר. לצמצם ככל האפשר מגע קרוב עם אנשים, בכל מקרה של חום או קוצר נשימה - להתקשר למוקד מד"א ולשקול ביצוע בדיקה לאבחון זיהום בקורונה. כרגע אנחנו כבר בשלב של הדבקה בקהילה ולכן גם אם אין סיפור של חשיפה כדאי להבדק. כמו כן, לאור הנחיות משרד הבריאות, מרפאות מאפשרות לקבל ייעוץ, המלצות ומעקב עם הצוות המטפל באמצעות שירותי האונליין על מנת לשמור על מדדים מאוזנים.

ד"ר מאיה איש שלום היא מומחית לרפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת במכון האנדוקריני בית חולים איכילוב ובמרפאת DMC לטיפול בסוכרת.

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה