פיתוח האישיות

בצל הקורונה: חוסר הוודאות הורג אותך? 7 טיפים להתמודדות

אם עד עכשיו יכולנו לנסות להסיח דעת, הרי שעכשיו אנחנו בבית, ונוספו עוד 9 שעות לדאגה... איך אומר המשפט: המחלה לא תהרוג אותנו, הפחד מהמחלה עלול להרוג אותנו. אז מה עושים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה יהיה עם הקורונה?

שאלת מיליון הדולר.

אין ספק שאנחנו נמצאים בתקופה הזויה. הפחד מורגש באוויר, ואנו חשים על בשרנו את אי הוודאות. שמועות רבות מסתובבות, והפחד מהידבקות, מקריסה כלכלית ואולי אפילו מסוף העולם גורם לנו להאטה בתפקוד ולמחשבות רבות להסתובב במוחנו.

אם עד עכשיו יכולנו לנסות להסיח דעת, הרי שעכשיו אנחנו בבית, ונוספו עוד 9 שעות לדאגה...

איך אומר המשפט: המחלה לא תהרוג אותנו, הפחד מהמחלה עלול להרוג אותנו.

אז מה עושים?

1. "נרמלו" את הפחד - פחד מטרתו להגן עלינו מאיום. כאשר כל הזמן ישנן כותרות חדשות ומאיימות, הפחד הוא הגיוני ונורמלי.

תחושת נורמליות והבנה שהפחד אינו בעיה, כבר יפחיתו אותו.

2. תנו לעצמכם לבטא אותו - נשמע מוזר, אה? כאשר הפחד קיים מתחת לשולחן, משפטים כמו: "אין מה לדאוג", "שטויות, אני בריאה כמו שור...", "לי זה לא יקרה" - גורמים לו להתעצם.

דברו עליו, הנכיחו אותו, ספרו מה בעיקר מלחיץ אתכם: המוות, ההידבקות, חוסר הוודאות, הפרנסה, החשש ממחסור באוכל או אולי ההימצאות בבידוד. עודדו גם את סביבתכם לעשות זאת.

3. נסו לברר באופן רציונאלי - בדקו באופן מעשי מהם האחוזים של ההידבקות במחלה וכמה סיכויים יש שתחלו בה, ומעבר לכך, מה סיכויי התמותה במחלה ומה הסטטיסטיקות אומרות. נסו להבין שזה אינו המקרה הראשון של התפרצות מחלה, וכי ב"ה, בעולם המודרני יש כלים להתמודד אתה.

4. נסו להסתכל באופן מפוכח על הפאניקה - הבינו שאין בהכרח קשר בין הפאניקה שאנשים זורעים סביבם לבין הסכנה האמתית שנצפית. הבנה זו תעזור לכם להבין שאתם יכולים לנקוט בגישה חרדה פחות, גם במידה והסביבה אינה מתנהגת כך.

5. פנו לעזרה מקצועית - "אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים". במידה ואתם מתקשים להרגיע את עצמכם ואתם סובלים מחרדה, חוסר שינה ודאגנות יתר, פנו לעזרה מקצועית.

6. הגבילו את הדחף שלכם להתעדכן - עדכונים במהירות תכופה, גורמים לפחד לשהות במחשבתנו ולהתעצם. נסו לשמור על שיגרה, והגבילו את העדכונים לזמנים קבועים.

7. עשו השתדלות - שמרו על היגיינה, שמרו מרחק והימנעו ממקומות בהם ישנה התקהלות. זכרו כי עליכם מוטלת ההשתדלות לעשות את השמירה, וכי מעבר לכך, הכול בידי שמים.

מיכל רוזנבלום היא גרפולוגית ומטפלת רגשית.

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל sarap@htv.co.il

תגיות:בריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה