חדשות בארץ

הכנסת ה- 23 יצאה לדרך; ריבלין לנתניהו וגנץ: "תנו לעם הזה ממשלה"

בפתיחת הכנסת ה- 23, קרא הנשיא ראובן ריבלין להקמה מיידית של ממשלה: "אזרחי ישראל מותשים ממערכות בחירות, שמחייבות אותם לחדד את ההבדלים ביניהם. אנחנו זקוקים לריפוי". יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין: "אזרחי ישראל מצפים מאיתנו להתעלות, להקים ממשלת חירום לאומית"

ישיבת הפתיחה של הכנסת, היום (צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת)ישיבת הפתיחה של הכנסת, היום (צילום: גדעון שרון, דוברות הכנסת)
אא

הנשיא ראובן ריבלין פתח אחר הצהריים (שני) את ישיבתה הראשונה של הכנסת ה- 23, הנערכת בצל משבר הקורונה. את האירוע, הנושא לרוב אופי חגיגי, מלוות ההגבלות המתחייבות מההנחיות שהוציא משרד הבריאות בשל התפשטות הנגיף בישראל.

ריבלין נשא את נאומו בפני אולם ריק כמעט לחלוטין, בו נכחו יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ומזכירת הכנסת ירדנה מלר. ביציע האורחים ישבה לבדה נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות.

"אזרחי ישראל מותשים ממערכות בחירות, שמחייבות אותם לחדד את ההבדלים ביניהם", אמר הנשיא בנאומו. "אנחנו מחכים ליום-יום, לשגרה, שבהם נשוב לעסוק במכנה המשותף. העם בישראל תמיד ידע להתווכח, אבל הוא עייף ומודאג עכשיו. אנחנו זקוקים למנוחה, לריפוי".

"הפוליטיקה רחוקה להיות מושלמת, אבל פוליטיקה נועדה להיות אומנות האפשר", הצהיר ריבלין בפנותו לנתניהו וגנץ. "הרבה פעמים תפקידה של הפוליטיקה הוא לשמש כאומנות הפשרה. המשבר הפוליטי הנוכחי הוא אמיתי מאוד, עמוק מאוד, והוא חוצה אותנו לשניים. ועדיין – אין ברירה אחרת, כי אין לנו עם אחר, כי אין לנו מדינה אחרת. בדמוקרטיה – את השלטון אולי אפשר להחליף, אבל את העם אי אפשר, לא את חלקו, לא את מחציתו האחת, ולא את האחרת. לכן, מכובדיי, רק בקשה אחת לי אליכם: תנו לעם הזה ממשלה".

אדלשטיין, שהצהיר אמונים לאחר נאומו של ריבלין, אמר בפתח נאומו הקצר: "אנחנו בעיצומו של משבר כלכלי ובין-לאומי, לכן החלטנו להשביע את הכנסת ה- 23 בצורה שלא הייתה כמוה בתולדות ישראל, ואני מקווה שכמוה לא תהיה".

כריבלין, כיוון אדלשטיין את דבריו לראשי שתי המפלגות הגדולות: "אתם רואים לפניכם מליאה ריקה, אבל היא לא ריקה. היא מלאה. נמצאים כאן עכשיו כל אזרחי ישראל, מיליונים מהם, ומעיניהם ניבטת ציפיה אחת – להתעלות. הם מצפים מאיתנו להקים עכשיו ממשלת חירום לאומית, ממשלת חירום שהעם יוכל להקשיב לה, שיוכל לסמוך עליה. ממשלה שתטפל בבעיות החמורות של משבר הקורונה, אבל לא רק בהן. ממשלת חירום, שתתחיל למלא את הבור העצום שנפער בשנה שלמה של חוסר אחריות פוליטי, בור שחפרו יחד נבחרי ציבור מכל הקשת הפוליטית".

"אתם יודעים היטב שלא חיכיתי בסבלנות לקורונה", הוסיף יו"ר הכנסת. "קראתי שוב ושוב להקים ממשלת אחדות. בטקס ההשבעה הקודם הצעתי את לשכתי, שנמצאת כמה מטרים מכאן, כדי להגיע להסכמות להקמת ממשלה רחבה. הלשכה הזאת עדיין פתוחה. אפשר להתחיל לתקן את הבור הפוליטי עוד היום, ממש עכשיו, ולהתייצב יחד מול האתגרים העצומים שבפנינו ומול אלו שעוד יבואו".

"זה לא הזמן למלא את הפרוטוקולים בנאומים ארוכים. זה הזמן למעשים. עם ישראל מסתכל עלינו ומצפה מאיתנו. בואו נעמוד בציפיות", סיכם אדלשטיין.

בתום שני הנאומים, הצהירו נתניהו וגנץ אמונים ולאחר מכן יצאו מהאולם. בהמשך ייכנסו בכל פעם למליאה 3 חברי כנסת להצהיר אמונים, כך שבכל נקודת זמן לא ישהו בה יותר מ- 10 אנשים, בהתאם להוראות משרד הבריאות.

בתוך כך, יו"ר סיעת ישראל ביתנו, עודד פורר, הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק המיועדת להדיח את נתניהו מתפקידו. על פי נוסח ההצעה, המהווה תיקון לחוק יסוד הממשלה, תוכל הכנסת – גם בתקופת כהונתה של ממשלת מעבר – להפסיק את כהונתו של ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום. הדחת ראש הממשלה תתבצע בהצבעה חשאית, תחילה בוועדת הכנסת ולאחר מכן במליאה, "זאת על מנת להבטיח כי חברי הכנסת יצביעו לפי שיקול דעתם האישי, ולא לפי שיקולים מפלגתיים ולחצים קואליציוניים". למחליפו תמנה הממשלה בתוך 24 שעות את אחד השרים, שהינו חבר כנסת מסיעתו של ראש הממשלה המודח. אם לא תושג הסכמה על מחליף, ימונה לתפקיד זקן חברי הכנסת מבין השרים.

חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) הגיב בחריפות על הצעת החוק: "רק אדם הזוי כמו ליברמן, בלתי נסבל ציבורית, שאכפת לו רק מעצמו ושכולם ילכו לעזאזל, שהפר הבטחה שנתן לאורך כל חייו הפוליטיים לא להיתמך על ידי תומכי טרור, מסוגל להגיש הצעת חוק מופקרת, אנטי דמוקרטית ועלובה שכזו. הציבור עוד יבוא חשבון מולו".

(עודכן: 16:51)

תגיות:ראובן ריבליןיולי אדלשטייןבחירות 2020הכנסת ה- 23

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה