זוגיות ושלום בית

אשתי לא מכבדת אותי. מה אני יכול לעשות?

הוא מפתח חשיבה שסדר העדיפויות של בן זוגו אינו תקין. ולכן הוא עלול אפילו להגיע לתובנה, שבן זוגו איננו מעוניין לדאוג לו בכנות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני בעל שמשתדל לכבד את אשתי בכל יכולתי, וכמאמר חז"ל: "והמכבדה יותר מגופו, עליו נאמר וידעת כי שלום אוהליך". אולם אין אני מרגיש באמת שאשתי מכבדת ואוהבת אותי, ולומר שהשלום מצוי בביתי קשה לי לומר שאכן כן. א"כ מה עלי עוד לעשות?

* * *

יש לדעת, שאדם מחשיב צורך מסוים כדבר משמעותי וכבעל ערך, לא על פי מחקרים מדעיים ולא בעקבות משאלים חברתיים, אלא משום ש"ככה הוא עצמו מרגיש". כלומר, כאשר אדם רוצה דבר מסוים, אי מילוי הצורך מעורר בו אי נעימות, וכאשר הוא קיבל את מה ששאף להשיג, מילוי החסר מעורר בו רגשות נעימים. לכן נראה לו שצרכיו אינם רצונות של פינוק לא הכרחי, אלא מדובר בצורך אמיתי.

משום כך, מתוך רצון טוב הוא מתאמץ לספק לבן זוגו את מה שנראה בעיניו כחשוב, שהוא לא בהכרח נראה כבעל חשיבות גם בעיני בן זוגו, הן מבחינה רגשית והן מבחינה שכלית. כתוצאה מזה שני בני הזוג חשים תסכול: הנותן משוכנע שהעניק לשותפו לנישואין את הטוב ביותר, שהרי טרח וגם התאמץ כדי להשיגו ועשה זאת מכל הלב. ואילו המקבל ציפה דווקא למשהו אחר לגמרי, ומה שקיבל לא מילא אצלו שום צורך חשוב.

וכיוון שהמקבל בטוח שהדברים הנדרשים לו, הם החשובים באמת לכל אדם ולא רק עבורו, הרי שהוא מפתח חשיבה שסדר העדיפויות של בן זוגו אינו תקין. ולכן הוא עלול אפילו להגיע לתובנה, שבן זוגו איננו מעוניין לדאוג לו בכנות, ולספק לו בנאמנות את צרכיו האמיתיים.

לכן, כדי לבדוק באמת מהם הצרכים האמתיים של בן/ת הזוג, יש לבני הזוג לשוחח על קשייהם ולהביע את ציפיותיהם, כדי שכל אחד מהצדדים יבין ויחוש באמת מהם הצרכים של כל אחד, ומה החסימה המונעת מכל אחד להטיב עם השני.

כי השיחה והתקשורת הנכונה בצורה מכובדת, ללא חיפוש אשמים וכתבי אישום, אלא אך ורק דיון בנושא הכאוב בצורה עניינית עם כל השלכותיו, מביאה את כל אחד מהצדדים להערכה וכבוד אחד כלפי השני. כי המשתף מרגיש כי הבינו אותו וזה נותן לו סיפוק רגשי עמוק, והשומע מרגיש כי הוא מבין את הקושי של המשתף, ומה הסיבה לכך ומהיכן זה מגיע, ומדוע זה קשה למשתף. ולא זו בלבד, אלא זה נותן לשומע תחושה וסיפוק כי זקוקים לעזרתו, ובזכותו החיים של המשתף יהיו מלאים שמחה וסיפוק.

על כן, אם ישכילו בני הזוג להעניק זה לזה את הצרכים האמיתיים ומילוי החסר של השני, הרי ששיתוף הפעולה המעשי ביניהם יתחזק ויתפתח, עד שיהפוך לקשר רגשי עמוק, לאהבה ולשלום בית אמיתי.

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנות זוגיות טובה". Dp0533165281@gmail.com 

תגיות:שלום ביתזוגיותהרב דניאל פנחסוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה