בריאות ותזונה

אוזני המן בפורים: כל הסיבות למלא אותן דווקא בפרג

אוהבים פרג? יש לכם הרבה סיבות טובות לזה. כל הדברים הטובים במילוי האולטימטיבי של אוזני המן

  • י"ג אדר התש"פ
אא

חג פורים אף פעם לא מושלם בלי אוזני המן, ואוזני המן אף פעם לא מושלמים בלי מילוי פרג – טוב, לפחות לחלקנו. פרג הוא אמנם טעם נרכש, ויש לא מעט אנשים שמעדיפים שוקולד באוזני ההמן שלהם, אבל אם תדעו כמה הזרעים השחורים האלה בריאים לכם, כנראה שלא תרצו לוותר עליהם. קבלו כמה סיבות בריאות לאכול פרג.

זרעי הפרג היוו סמל של כבוד ושפע בימי קדם. הפרעונים הכינו ממנו תרופות להרגעה ולשיכוך כאבים. ביוון העתיקה עשו בו שימוש לריפוי פצעים. יהודי תימן נהגו להכין מהזרעים תה למניעת נדודי שינה. יהודי אלג’יר עשו בו שימוש לטיפול בכאבי ראש ובמרוקו הוא ניתן לילדים שהתקשו לישון.

1. בפרג יש נוגדי חמצון אשר עשויים לסייע במניעת מחלות שונות. הניחוח המיוחד של הפרג מקורו בחומצות שומן רבות, המהווים כ-50% ממשקלו. הפרג עשיר במיוחד בחומצות אולאית ולינולאית. חומצה אולאית מסייעת בהפחתת רמת ה- LDL  או "הכולסטרול הרע" בדם. חומצה לינולאית קשורה עם הפחתת תהליכי דלקת וחמצון ומניעת מחלות לב ושבץ מוחי.

2. פרג מהווה מקור עשיר לסיבים תזונתיים. ב-100 גרם זרעי פרג יש 19.5 גרם סיבים. הסיבים סופחים מים, גורמים להגדלת נפח תכולת המעיים ובאופן זה מסייעים במניעת עצירות.

3. זרעי הפרג מהווים מקור מצוין לוויטמיני B (כולל חומצה פולית), שורה של ויטמינים המשתתפים בחילוף החומרים בגוף.

4. בפרג ניתן למצוא רמות גבוהות של מינרלים כמו: ברזל, נחושת, סידן, אשלגן, זרחן, מנגן, אבץ ומגנזיום. לכל אחד מאלו תפקיד חשוב בבריאות ובתפקוד התקין של מערכות הגוף. לדוגמה: נחושת חיונית לתהליכים ביולוגיים חשובים, כמו למשל ספיגת ברזל, התפתחות המוח ותקינות מערכת הלב והשלד, אבץ הוא גורם נלווה באנזימים רבים ומווסת את הגדילה וההתפתחות, ייצור תאי זרע, פעילות מערכת העיכול וסינתזה של חומצות הגרעין. אשלגן הוא רכיב חשוב לתאים ולנוזלי הגוף והוא מסייע בבקרה על קצב הלב ועל לחץ הדם. לסידן ולזרחן תפקיד חשוב במסת העצם והשיניים ועוד. ב-100 גרם פרג פי 10 סידן מאשר ב-100 מ"ל חלב.

5. זרעי פרג יבשים מכילים כמות קטנה ביותר של אלקלואידים של אופיום כמו מורפין, פפברין ועוד. כאשר משתמשים בפרג במאכלים, לרכיבים אלה תהייה השפעה מזערית על מערכת העצבים המרכזית. מסיבה זו לפרג השפעה מטיבה להרגעה ולשיכוך כאבים. משתמשים במיצוי של זרעי הפרג המיובשים כרכיב ביצור תרופות וכן בתרופות מסורתיות למשל בתרופות נגד שיעול, בתרופות מכייחות ועוד. בדיקת שתן לאחר אכילת פרג עשויה להראות עקבות של אופיום - לכן, הימנעו מבדיקה כזו לאחר פורים.

לסיכום, חשוב שתדעו כי 100 גרם פרג מכילים 525 קלוריות, 18 גרם חלבון ו-28 גרם פחמימות שמתוכם 19.5 גרם סיבים ו-42 גרם שומן. אם אתם נמנים בין אוהבי הפרג, זה החג שלכם, ולכן העדיפו אוזני המן ביתיות, כדי לחסוך בחומרים משמרים, בחומרי טעם וריח ובסוכרים.

עדינה בכר היא דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת ויו"ר עמותת עתי"ד.

תגיות:פוריםאוזני המן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה