פרשת תצוה

10 פירושים ומדרשים שלא ידעתם על פרשת תצווה

מה תפקיד החושן, ומה האפוד? מי היה אמור להיות הכהן הגדול במקום אהרן? שולחן השבת שלכם יהיה השבת מרתק מתמיד עם 10 פירושים נפלאים על פרשת תצווה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. "וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד" (כ"ז, כ').מדוע לא הוזכר שמו של משה רבינו בפרשה זו?

כיון שמשה רבינו היה אמור להיות הכהן הגדול, לכן לא רצה הקדוש ברוך הוא שתהיה לו עגמת נפש[1] בכך ששמו יזכר בפרשה שבה מוזכרים בגדי הכהונה שנלקחו ממנו.[2]

2. "... יַעֲרֹךְ אֹתוֹ אַהֲרֹן וּבָנָיו מֵעֶרֶב עַד בֹּקֶר לִפְנֵי ה' חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתָם מֵאֵת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (כ"ז, כ"א). מה רמוז במילה "מֵעֶרֶב"?

אותיות מערב רומזות על צד מערב[3] דהיינו לנר המערבי שלא היה כבֶה לעולם.[4]

3. "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ מִתּוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְכַהֲנוֹ לִי נָדָב וַאֲבִיהוּא אֶלְעָזָר וְאִיתָמָר בְּנֵי אַהֲרֹן" (כ"ח, א'). אם הפסוק כבר אמר "ואת בניו", מדוע הוא גם פֵּרַט את שמותם?

לפי שהיו לאהרן בנים נוספים חוץ מאלו.[5] סיבה נוספת: כדי שלא נחשוב שבני אהרן הם במדרגה שווה לאהרן. אלא אהרן הוא העיקר, ולכן הקרב את נדב אביהוא אלעזר ואיתמר - לא בגלל שהם באותה הדרגה, אלא רק כיון שהם בני אהרן.[6]

4. "וְאַתָּה הַקְרֵב אֵלֶיךָ אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ..." (כ"ח, א'). מהיכן אהרן התרחק שהיה משה צריך לקרבו אליו?

לאחר מעשה העגל התרחק אהרון מעבודת ה' ככהן גדול, ובזכות תפילתו של משה שאמר שהרחקת אחיו פוגעת בו - ה' קיבל את אהרן, ולכן אמר "ואתה הקרב אליך", כלומר בזכות שקירבת אותו אליך הוא נבחר.[7]

5. וְאֵלֶּה הַבְּגָדִים אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ חֹשֶׁן וְאֵפוֹד וּמְעִיל וּכְתֹנֶת תַּשְׁבֵּץ מִצְנֶפֶת וְאַבְנֵט וְעָשׂוּ בִגְדֵי קֹדֶשׁ לְאַהֲרֹן אָחִיךָ וּלְבָנָיו לְכַהֲנוֹ לִי" (כ"ח, ד'). מדוע הכתונת מכפרת על שפיכות דמים?

כיון שהרשעים שהם שופכי דמים, לובשים בגדים קצרים עד הירך כדי שיוכלו לרוץ. וכנגדם, הגיעה כתונת הכהן הגדול עד העקב, שעל ידי כך תהיינה פסיעותיו קטנות וצעדיו יהיו צרים וכך תכפר הכתונת על שפיכות דמים.[8]

6. "שִׁשָּׁה מִשְּׁמֹתָם עַל הָאֶבֶן הָאֶחָת וְאֶת שְׁמוֹת הַשִּׁשָּׁה הַנּוֹתָרִים עַל הָאֶבֶן הַשֵּׁנִית כְּתוֹלְדֹתָם" (כ"ח, י'). מהי כוונת התורה במילה "משמתם"? וכי לא רשמו את כל השם של כל שבט על האבן?

לא. על האבן של שבט בנימין מצד אחד היה כתוב "בן" ומצד שני "ימין", כך שיצאה המילה בנימין.[9]

7. "וְנָתַתָּ אֶל חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט אֶת הָאוּרִים וְאֶת הַתֻּמִּים וְהָיוּ עַל לֵב אַהֲרֹן בְּבֹאוֹ לִפְנֵי ה' וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת מִשְׁפַּט בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל לִבּוֹ לִפְנֵי ה' תָּמִיד" (כ"ח, ל'). כיצד היו האורים והתומים משפיעים על מי שנשא אותם?

הם היו מעוררים בו את הנבואה, במידה שהשואל היה ראוי לנבואה.[10]

8. "וְנָתַתָּ אֶל חֹשֶׁן הַמִּשְׁפָּט אֶת הָאוּרִים וְאֶת הַתֻּמִּים וְהָיוּ עַל לֵב אַהֲרֹן בְּבֹאוֹ לִפְנֵי ה' וְנָשָׂא אַהֲרֹן אֶת מִשְׁפַּט בְּנֵי יִשְׂרָאֵל עַל לִבּוֹ לִפְנֵי ה' תָּמִיד" (כ"ח, ל'). מדוע אהרון היה צריך לשאת את החושן דווקא על ליבו?

משום שהחושן היה מגיד ללב אהרון את צרכי בני ישראל, כדי שהוא יזכירם בתפילה לפני ה'.[11]

9. "וְעָשִׂיתָ אֶת מְעִיל הָאֵפוֹד כְּלִיל תְּכֵלֶת" (כ"ח, ל"א). למה רומזת המילה "אפוד" שבפסוק?

המילה אפו"ד בגימטריה 92, כגימטריה של המילה מלאך, וזאת כדי לרמוז לנו שעל הכהן הגדול להיות צדיק כמלאך וגם לבוש כמלאך.[12]

10. "וְעָשִׂיתָ עַל שׁוּלָיו רִמֹּנֵי תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי עַל שׁוּלָיו סָבִיב וּפַעֲמֹנֵי זָהָב בְּתוֹכָם סָבִיב" (כ"ח, ל"ג). כמה רימונים וכמה פעמונים עשו?

סך הכל 72 רימונים ו- 72 פעמונים, 36 מכל צד.[13]

11. "וַעֲשֵׂה לָהֶם מִכְנְסֵי בָד לְכַסּוֹת בְּשַׂר עֶרְוָה מִמָּתְנַיִם וְעַד יְרֵכַיִם יִהְיוּ" (כ"ח, מ"ב). מה היתה המטרה של מכנסי הבד?

הם באו כדי לכפר על עבירות של גילוי עריות.[14]

 

[1] בעל הטורים.

[2] פירוש הרוקח על התורה.

[3] עטרת זקנים פירושי בעלי התוספות עמוד מ"ו.

[4] מסכת מנחות דף פ"ו עמוד ב'.

[5] אבן עזרא.

[6] מלבי"ם.

[7] כלי יקר.

[8]הרמ"א בתורת העולה ח"ב פ"ג.

[9] ירושלמי מסכת סוטה פרק ז, הלכה ד'.

[10] רלב"ג.

[11] חזקוני.

[12] פירוש הרוקח על התורה.

[13] מסכת זבחים דף פ"ח עמוד ב'.

[14] מסכת זבחים דף פ"ח עמוד ב'.

תגיות:פרשת תצווהמעבר למפורסם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה