זוגיות ושלום בית

בעיות עם החמות: מה עושים כשהבעל לא תומך

בעלי לא משתף איתי פעולה כשאני מתלוננת בפניו על יחסה של אמו אלי. מה אפשר לעשות?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני אוהבת את בעלי, אולם היחסים שלי עם חמותי אינם טובים. כשאני מתלוננת בפני בעלי על יחסה הרע של אמו אלי, הוא לא משתף איתי פעולה ואפילו אינו מקשיב לי, ואני מרגישה שהוא נטול רגש כלפי, עד כדי כך שאמר לי כמה פעמים: "את סתם ביקורתית וקנטרנית". מה אני אמורה לעשות? 

* * *

כמעט כל אדם מחובר בנימי נפשו אל אמו. ממילא הוא נוטה לראות את הטוב שבה, וממעט לראות בה תכונות שליליות. והגם שפעמים רואה בה מגרעות, מ"מ הוא רואה אותן בהקטנה מכל אדם אחר. ושתי סיבות לדבר:

א. כל אדם קשור בקשר נפשי חזק לשורשים מהם הוא בא, ואין הבדל אם שורשיו טובים או רעים. כלל זה ניתן ללמוד מאיסור "לא תונו את הגר", שלא זו בלבד שאין לצער את הגר שהתגייר, אלא כלול בו גם את האיסור שאין לבזות גוי אחר בפניו. כי אף על פי שהוא מכיר מקרוב את רשעת הגויים, עם זאת כשמבזים גוי בפניו הוא מרגיש הרגשת כאב, ויש לו בכך צער. כי את הקשר של האדם לעברו, אי אפשר בשום אופן למחוק, וכידוע, אחד מניסיונותיו של אברהם היה "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך".

לכן כיוון שהוא קשור אל אמו ורגיל אליה, ומסתדר עמה על אף המגרעות, משום כך אינו חושב שהן מפריעות כפי שאשתו חושבת.

ב. כיוון שהבן מכיר היטב את אמו, ושמע ממנה על ילדות קשה שהייתה לה, מבחינה כלכלית או בריאותית או לימודית וכדו', אזי הוא תולה את התנהגותה השלילית בקשיים שעברה בתקופת הילדות, ולכן הוא לא מתייחס כ"כ למגרעות של אמו כפי שאשתו רואה בה. וכיוון שקשה לו לראות גם את קשייה של אשתו, משום כך הוא מנסה למזער את תלונות אשתו על אמו, כדי שאשתו תפסיק להתלונן.

אולם האישה, כשרואה שבעלה לא שותף עמה בתחושותיה הקשות מול אמו, הרי זה נותן לה הרגשה של עלבון, שבעלה, האמור להיות האדם הקרוב אליה, אינו מבין אותה, ולא אכפת לו ממנה. משום כך היא שרויה בעצב ובמרירות, הגורמים לה להעצים את תלונותיה על בעלה, ולשנוא את חמותה.

על כן, כדי שהבעל ישמע וישתף איתה פעולה, יש לה להשתדל באופן כללי, לשבח את חמותה בקביעות בפני בעלה על הדברים החיוביים שבה, ובכך לא תיצור רושם של פסילה קבועה ומוחלטת על אמו בעיני בעלה.

ממילא, בזמן אמת, אם וכאשר האישה תתלונן על אמו, הרי שהבעל יקבל את תלונתה ואת הדברים השליליים על אמו בצורה מאוזנת, כי יודע שאשתו באופן כללי כן מעריכה ומכבדת את אמו, ומה שקשה לאשתו ברגע זה עם אמו, אין זה אלא דברים שיש בהם ממש ואינם שקריים. אזי הבעל ינסה להקשיב ולשתף עמה פעולה בכדי להקל על סבלה.

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנות זוגיות טובה". Dp0533165281@gmail.com 

תגיות:שלום ביתזוגיותהרב דניאל פנחסוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה