סיפורי אמונה

"בוא לכאן מהר עם 35 חבילות שוקולד": גם אנחנו נדהמנו למשמע הסיבה

מה היה כתוב במכתב שטלטל את הציבור כולו, מה דחוף כל כך בשוקולדים בערב פסח, ומדוע הפסיכולוגית נזקקה בעצמה לפסיכולוגית? מקבץ סיפורי מופת על הרב יוסי פלמן ז"ל. ההמלצה שלנו: על מס' 4 אל תוותרו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בשבוע שעבר, בל' שבט, נפטר הרב יוסף פלמן ז"ל, מחשובי תושבי העיר בית שמש. שמו של המנוח התפרסם לתפילה במאות מקומות בארץ ובעולם, בזכות המכתב המסעיר שכתב ממיטת חוליו.

כתב קול חי, בנצי ליזרוביץ, נכנס לנחם את משפחת פלמן, ושמע מהם סיפורי מופת על האבא האהוב בני המשפחה ביקשו לפרסם את הדברים, שיהיו לעילוי נשמתו. ליקטנו עבורכם כמה סיפורים עוצרי נשימה:

 

1. המכתב שטלטל את הציבור

ראשית, ביקשו בני המשפחה לשוחח על המכתב שכתב הנפטר. "אין כמעט מקום, בית כנסת, ישיבה, שהמכתב הזה לא היה תלוי בשערי המקום. המכתב הגיע לבתי כנסת במספר מקומות בעולם, אירלנד, צרפת, מקסיקו, המכתב תורגם לשפת המקום ואנשים החלו לחתום שמקבלים על עצמם לא לדבר בעת התפילה וקריאת התורה. לא האמנו איזו עוצמה ופרסום היה למכתב הזה, אמר אחיו הגדול של יוסי"

אחד מהמנחמים היה רב של קהילה דתית בבית שמש, והוא סיפר שלאחר התפילה עלה לדרוש, והקריא את המכתב. בסיום הקרת המכתב שאל את הנוכחים (כ 200 מתפללים לפחות) מי מוכן לקבל על עצמו את הענין. רוב המתפללים הרימו אצבע שמקבלים על עצמם. "מאז עברו כבר מספר שבתות", אמר הרב בהתפעלות לאבלים, "ושקט מוחלט בבית הכנסת בתפילה וקריאת התורה. לא ייאמן מה שהוא הצליח לעשות".

בימי האבל הגיעו לבית המשפחה פקסים רבים, ממקומות ברחבי העולם, בהם ציינו הכותבים כי קיבלו על עצמם את נושא השתיקה בתפילה, וכעת ימשיכו בכך לעילוי נשמתו של יוסי. המכתב של יוסי הגיע לרב קנייבסקי, שהוסיף דברים נוראים שכתוב בשולחן ערוך על זה, דברים שהוסיפו לחיזוק של אלפים רבים מעם ישראל.

2. טלפונים ב-3:30 לפנות בוקר

ר' משה, אחד האחים, מספר: "הייתי לצידו בבית החולים בלילות. באחת הפעמים יוסי אומר לי: 'בשעה 03:30 תעיר אותי'. הסתכלתי עליו בתמיהה: 'מה יש לך בשעה כזו לעשות?!', חשבתי שאולי הוא סתם מדבר, ואולי הוא מושפע מהטיפולים מכיוון שהיה מטושטש, ולכן שאלתי אותו: 'אתה בטוח בבקשה שרצית?' ויוסי השיב לי בחיוב. 'הערתי אותו ב-03:30 לפנות בוקר, ואז ביקש ממני את הטלפון הנייד שלו. נעניתי לבקשתו, והנה לתדהמתי אני רואה שיוסי מתקשר למישהו – ההוא עונה לו ויוסי מנתק, כך עשה לפחות 15 שיחות וניתק. ואז שאלתי אותו: 'יוסי, מה השיחות האלו?', וענה לי: 'יש לי הרי כולל של הנץ החמה, ואני פשוט מעיר את הלומדים. הם באים לכולל ללימוד של שעה לפני תפילת הנץ ואח"כ מתפללים במקום'"...

אחד מאברכי הכולל שבאו לנחם, סיפר שזה כבר 17 שנה בוקר בוקר, שיוסי מצלצל אליו ואל אחרים והעיר אותנו לכולל הזה. איזה מסירות נפש לתורה, ואגב יוסי ז"ל הראשון שהקים באזור מגוריו תפילת הנץ, בזכות הכולל שהקים.

 

3. נתינה ללא גבול

אחד מרבני העיר בית שמש עלה אף הוא לנחם. "הנפטר ז"ל היה דואג לעשרות משפחות מדי שבוע לקניות, למצרכים לשבת. עד היום הם לא יודעים ממי המוצרים. השבוע, כשהם יראו שהמשלוח לא מגיע, יבינו למפרע מיהו האיש שדאג להם".

אחד האחים הוסיף וסיפר כי יהודי שהגיע לנחם, הוציא מכיסו חשבון חשמל, ואמר: "לפני הרבה חודשים באתי ליוסי עם חשבון חשמל שלא היה לי מהיכן לשלם, הוא לקח את זה ממני ולמחרת החזיר לי את החשבון עם מס' אישור - ששולם. מאז כל חודש הוא שילם לי את חשבון החשמל. ביום רביעי האחרון, יום לאחר פטירתו – שילמתי בעצמי את חשבון החשמל – כבר לא היה מי שישלם".

מנחם נוסף סיפר: "לפני תקופה די ארוכה פנה אלי יוסי וביקש ממני כסף לקנות חלות למשפחות נזקקות. נתתי לו, והחלטתי לעקוב אחריו מה הוא עושה עם הכסף. במשך מספר הפעמים שעקבתי, ראיתי שמכל מה שנתתי לו – כלום לא נכנס לבית שלו, הכל חילק לנזקקים. מאז מדי שבוע בשבוע עד היום תרמתי לו 250 חלות".

יוסי ז"ל היה רוכש את החלות ביום שישי לפנות בוקר, כשהוא מגייס את אברכי הכולל הנץ שלו, לחלק ולשים למשפחות מאחורי דלת ביתם. המשפחה הייתה קמה בבוקר ורואה את החלות. מתן בסתר לכל דבר.

 

4. שוקולד בערב פסח

אח נוסף של המנוח מספר כי בליל בדיקת חמץ האחרון צלצל אליו יוסי. "תעשה טובה, תעזוב הכל תלך לסופר ליד הבית שלך. תקנה 35 חבילות שוקולד מכל הסוגים. זה דחוף", ביקש יוסי. "שאלתי אותו: 'יוסי, הכל בסדר איתך? עוד שעה בדיקת חמץ', אך יוסי בשלו: 'עזוב הכל, תלך, תקנה ותביא לי.

"לא יכולתי לסרב. קניתי את עשרות חבילות השוקולד כפי שביקש, והגעתי אליו. שאלתי אותו: 'יוסי מה היה כל כך דחוף בשוקולד?', השיב לי אחי ז"ל: 'מחר פסח. יש כאן משפחות שקיבלו בקמחא דפסחא הכל, תפוחי אדמה. יינות, ביצים, את כל מוצרי היסוד. אבל לאותם משפחות יש ילדים שגם עליהם צריך לחשוב, גם להם יש חג. השוקולדים שאביא להם ישמחו איתם. זה היה יוסי", מסיים האח את דבריו. "הוא חשב על הכל. על כל פרט ופרט".

הסיפורים ממשיכים לזרום: יוסי היה מכין כל שבת סיר ענק של טשולנט, והבין שיש משפחות שגם את זה אין להם. הוא היה פוגש בשכונה ילדים, שידע שהמצב הכלכלי בבית קשה. הוא נתן לילד ממתק ואמר לו: 'נשאר לי הרבה טשולנט השבת, תביא סיר מהבית ותיקח שיהיה לכם'. כך מדי שבת, כ-20 ילדים עם סירים היו עומדים אצלו בתור בבית לקבל טשולנט ולכולם היה אומר: 'עשיתי סיר גדול מדי ונשאר לי'. זה היה יוסי.

 

5. הומור שלא נפגע

גם בתקופת הטיפולים, היה יוסי חזק באמונה ובבטחון בה'. תמיד שישב עם הרופאים והפרופסורים היה נותן להם פרק באמונה וכן הומור. פעם אמר לו אחד הרופאים: 'יוסי המחלה פגעה בכל מקום בגופך חוץ ממקום אחד - בהומור שלך'.

"כשבישרו לו על המחלה", מוסיפים האחים לספר, "הביאו לו למקום פסיכולוגית של המחלקה לשוחח איתו. זה היה ביום ראשון לאחר שגילו לו את המחלה. היא דיברה איתו ארוכות. בסיום השיחה הוא אומר לה: 'תרשי לי לומר לך משהו, את הרי חרדית (אכן היא היתה חרדית) בכל השיחה שלך איתי לא הזכרת בשום פעם את הקב"ה...

'הרי אנו ביום ראשון', הוסיף המנוח ואמר, 'בשבת עשיתם קידוש שזה אמונה בה', וכאן את מדברת איתי ולא מזכירה אפילו פעם אחת את ה'?!' האחות כשיצאה מהחדר אמרה לאחיות שהיא צריכה כעת פסיכולוגית.

עוד בתקופת המחלה: מכר בא לבקרו בבית החולים, ויוסי פנה אליו באומרו: 'אתה רואה מה שקורה כאן במחלקה. כל אחד והחבילה שלו. אנשים כאן נפטרים. אתה נושם? רוץ תודה לה'. רוץ תודה לו שאתה נושם ובריא'.

כאשר רצה יוסי להתייעץ עם פרופסור מומחה לגבי הטיפול, הזמין הרב בני פישר את אחד מגדולי הפרופסורים לשיחה משותפת: הרב פישר, יוסי והפרופסור. כשהרב פישר נכנס לחדר אמר לו הפרופסור: "כשאתה משוחח עימי - את סוללת הפלאפונים שנמצאים עליך תכבה לגמרי". לאחר הפגישה סיפר יוסי לאחים: "למדתי מזה מוסר גדול, לפני רופא בשר ודם הוא מבקש שיכבו את כל הטלפונים במהלך הפגישה, ואנו, כשנכנסים להתפלל בבית הכנסת – כמה זה מחייב אותנו"...

אם התחזקת מקריאת הכתבה וממעשיו הגדולים של יוסי ז"ל, אנא מלא את בקשתו: קבל על עצמך שלא לדבר בעת התפילה וקריאת התורה בבית הכנסת, ולפחות למשך 40 יום.

תגיות:חיזוקהרב יוסי פלמן ז"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה