סיפורי אמונה

"הדו"ח שקיבלת הוא לטובה", אמר הגר"ח קנייבסקי. מה שקרה אחר כך ידהים אתכם

"במה אני יכול לעודד אותך", אמר הרב קנייבסקי לאריאל, "אם לא שתאמין באמונה שלמה שהכל לטובה, ובוודאי גם הדו"ח שקיבלת יהיה לטובה". לאחר מספר ימים קרה הדבר המפתיע הבא

הרב חיים קנייבסקי (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)הרב חיים קנייבסקי (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)
אא

הרב יצחק זילברשטיין, חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, ורב שכונת רמת אלחנן בבני ברק, מספר בספרו המרתק "מצוות בשמחה" (בעריכת הרב משה מיכאל צורן) את הסיפור הנפלא הבא, אותו שמע מגיסו הגדול, הרב חיים קנייבסקי.

אריאל המתגורר במרכז נסע לבקר את אביו, המתגורר בצפון הרחוק. המאמץ היה כבד, ובאחת הפעמים, כאשר החנה את רכבו ברחוב בו מתגורר האב, הוא קיבל דו"ח של כמה מאות שקלים.

גיבור סיפורו מנסה להתווכח עם השוטר ולשכנע אותו שיוותר על הדו"ח, אך השוטר סירב. אריאל חש מרירות גבוהה: הוא הולך לקיים מצוות כיבוד אב ועושה זאת במסירות רבה ומתוך השקעת מאמצים, ולבסוף הוא מקבל דו"ח יקר ומרגיז שכזה...

למחרת, נכנס אריאל לביתו של הרב חיים קנייבסקי, וסיפר לו את שהתרחש. "במה אני יכול לעודד אותך, אם לא שתאמין באמונה שלמה שהכל לטובה, ובוודאי גם הדו"ח שקיבלת יהיה לטובה", אמר לו גדול הדור.

זמן קצר מאוד עבר, ואריאל מקבל הדו"ח נוכח במו עיניו לראות כמה דו"ח זה הוא לטובה. אחד משכניו של אריאל היה מעליל עליו עלילות שווא רבות, התלונן נגדו במשטרה שהוא מכה אותו ופורץ לביתו וכו', דברים שלא היו ולא נבראו. גם הפעם, כאשר חזר מהביקור אצל אביו, התלונן נגדו האיש בגין 'פריצה' שביצע לכאורה לביתו. הפעם החליטו השוטרים לעצרו ולהביאו בפני שופט.

כאשר הובא אריאל לדיון בבית המשפט, הוצגה בפניו התביעה נגד הפריצה. בתגובה, טען אריאל שיש לו הוכחה מוחלת שהתביעה הינה עלילה של ממש, וכי לא היו דברים מעולם. "באותה שעה שהוא טוען שפרצתי לביתו, הייתי בעיר רחוקה בצפון הארץ", אמר אריאל, וכראיה לדבריו הציג את ה... דו"ח שקיבל בגין החניה האסורה, והצביע על השעה שבה נכתב הדו"ח, "שהיא היא השעה שבה טוען האיש שפרצתי לביתו"...

השופט עיין בדו"ח, אך הקשה: "אולי רק מכוניתך היתה בעיר הצפונית, והיא היתה נהוגה בידי אדם אחר; מי אומר שגם אתה עצמך היית שם באותה שעה?!"

"השוטר שכתב לי את הדו"ח יכול להעיד ששוחתי עימו, והפצרתי בו שלא ייתן לי את הדו"ח", השיב אריאל. השוטר אכן הגיע והעיד שאכן כך היו הדברים. השופט נוכח שהעלילה שקרית לחלוטין, והבין כי השכן מעליל נגד אריאל עלילות שאין בהן ממש.

בפסק הדין הטיל השופט על השכן המעליל קנס של 50,000 ₪, ובנוסף כתב כי כל התביעות שיגיש האיש ההוא גם בעתיד נגד אריאל תידחינה על הסף.

אריאל היה אסיר תודה. "אם הייתי צריך לשכור את שירותיו של עורך דין שיגן עלי מפני טענותיו של המעליל הייתי צריך לשלם סכום עצום, הרב יותר מכמה מאות השקלים ששילמתי בעקבות הדו"ח שהוכיח את צדקתי; השם יתברך הוכיח לי שהכל, אבל הכל, לטובה, ומאות השקלים ששילמתי הצילוני מידו של האיש הרע הזה, והכל בגלל מצוות כיבוד אב שקיימתי במסירות", אמר אריאל.

"ודאי שלאחר שקרה מה שקרה התברר שהכל היה לטובה, אבל חובת האמונה שגם עד שלא רואים את הדברים בעיניים יש להאמין שכך מתנהלים כל ענייני העולם", מסכם הרב זילברשטיין.

"גדולי ישראל, למרות שסבלו ייסורים וצרות, היו תמיד בשמחה, בששון, ברוגע ובשלווה. גם בענייני הגשמיות אל לו לאדם להצטער בכל מה שעובר עליו, וגם בענייני הרוחניות, כמו במיעוט לימוד התורה, התפילה ועבודת ה' - אל להם להניח ליצר הרע להעציב אותם ולהשרות עליהם אווירה של מרירות. כי זוהי דרכו של היצר הרע, להביא את האדם לידי עצבות, שהיא שורש כל העבירות והחטאים.

"בזה היה תמיד גדול כוחם של רבותינו, שידעו לשמח ולהרנין את לבותיהם של האנשים שהגיעו אליהם כדי לתנות על רוע מזלם ולהשיח את דאגותיהם. והם, גדולי ומצוקי ארץ, הפיחו בהם תמיד רוח חיים, חדווה ושמחה, לא להתייאש ולא להתעצב משום דבר", מסיים הרב זילברשטיין את דבריו.

 

יהודי, שביתו חיפשה זמן רב את זיווגה, ביקש ברכה ועצה ממרן ר' חיים קנייבסקי, במקביל תקע בפקק ארוך ששינה לו את החיים. הרב דוד פריוף בסיפור מרגש עם מסר מדהים:

מצמרר: עצתו של הרב קנייבסקי והישועה שבאה בעקבותיה

בעקבות האסונות האחרונים - במה להתחזק? הרב קנייבסקי ב-5 מילים חד משמעיות

להיזהר מאוד מלשון הרע: שו"ת שידוכים עם הרב קנייבסקי

תגיות:הרב יצחק זילברשטייןהרב חיים קנייבסקיאמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה