מקבצי שו"ת - שאל את הרב

איך נועלים נעלים? למה אנחנו פוחדים למות? והאם מותר להתחפש בפורים לשמש?

מקבץ שו"ת 137 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • כ"ב שבט התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הבנתי שבעת ההיריון מלאך מלמד את התינוק את התורה כולה. מה קורה אם יש תינוקת?

אכן כך מובא בגמרא (מסכת נדה דף ל' עמוד ב'), שמלמדים את הולד במעי אמו את כל התורה כולה. וכיון שבא לאוויר העולם, בא מלאך וסטרו על פיו ומשכחו כל התורה כולה, יעויין שם.

אולם לא נתבאר שם אם גם בת לומדת במעי אימה את כל התורה כולה, כי לכאורה היות שהן פטורות מלימוד תורה, אין טעם לומר שהמלאך מלמד אותן את כל התורה. אולם יש לדחות, שיתכן והמלאך מלמדן את כל הדינים השייכים להן.

וכ"כ הגראי"ל שטיינמן זצ"ל בספר אילת השחר על בראשית (פרק כ"ה פסוק כ"ב) שעם נשים המלאך לומד את ההלכות ששייכות להן, ע"כ. וכן ע"ע בספר ולבנימין אמר (עמוד צ"ח) ששאל את הגר"ח קניבסקי שליט"א האם מלמדין לנקבה תורה במעי אמה, והשיב: אולי מצוות השייכות לה, ע"כ.

*  *  *

2. איך נועלים נעליים ואיך מורידים אותן? אני כל הזמן מתבלבלת.

יש לנעול נעל ימין תחילה מבלי לקשור, ואחר כך נעל שמאל ולקשור, ולחזור ולקשור נעל ימין. והטעם שמקדימים לקשור נעל שמאל, מפני שלגבי קשירה מצינו שהתורה נתנה חשיבות לשמאל, שקושרים את התפילין על יד שמאל (שלחן ערוך אורח חיים סימן ב' סעיף ד', ומשנה ברורה סק"ו).

ובמנעלים שאין בהם קשירה, יש לנעול קודם של ימין ואחר כך של שמאל (הרמ"א שם).

וכשחולצים את הנעליים יש לחלוץ תחילה של שמאל ואחר כך של ימין (שלחן ערוך שם סעיף ה'). וגם בהתרת שרוכי הנעליים נכון להתיר את השרוכים של שמאל תחילה, ואחר כך של ימין (יעויין ילקוט יוסף שם סעיף ו', ופסקי תשובות שם אות ז').

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. א. אם פגעתי במישהי ואני רוצה לתקן, אבל אני לא מכירה אותה. זה היה ברחוב כשבשנייה אחת פגעתי בה, ומאז לא ראיתי אותה יותר. מה עלי לעשות?

ב. בתנ"ך ישנם 10 הרוגי מלכות שכביכול מתו כגלגול של עשרת השבטים. לא הבנתי למה מענישים גדולי דור כמו רבי עקיבא על מעשה שבכלל לא עשה? למה הוא צריך להיענש על משהו שהוא לא עשה? למה להעניש את הצדיק?

א. להתפלל לבורא עולם שיכניס בליבה למחול.

ב. מאחר שהם היו הנשמות של השבטים, הרי שהם עצמם היו אלו שמכרו את יוסף.

*  *  *

4. מדוע מוטבע בנו פחד מלמות?

הקב"ה טבע בנו רצון חיים חזק לצורך קיומו של עולם. אחרת, כל מי שלא היה מאמין בבורא עולם היה מתאבד בקלות בכל בעיה קטנה שהיתה לו בחיים, והיה העולם חרב.

*  *  *

5. האם מותר לילדה להתחפש לשמש/ לירח בשמלה צנועה?

בדרך כלל בצורת תחפושת, אין הציורים של שמש וירח נראים בשלימותם, הם רק נותנים את הרעיון של השמש והירח - וככל שהציור שבהם פגום ואינו בשלימות עיגולו, מותר.

ואם כחלק מהתחפושת, הילד לובש על עצמו ציור של עיגול שלם ובצבע המתדמה (-לגבי השמש; או אפילו חצי עיגול לגבי הירח), אז יש לפגום את הציור קצת על ידי רשימת  נקודה שחורה מצד של העיגול, ובזה כבר אינו נראה כדמות השמש או הירח, ומותר.

(שמעתי שהפיגום מועיל להתיר בנוגע לאיסור עשיית צורות אלו, בשם הרב חיים פנחס שיינברג, ז"ל).

ככל שאני מבין מתוך ההשערה, מצד הצניעות אין איסור מהתחפושת עצמה (אמנם, אם יש בעיה שנראית לכם בבירור שיש בזה חוסר צניעות, מובן שהדבר אסור אפילו בפורים).

*  *  *

6. ידידי נתן לי דיסק מלא בסרטים עם אישור שאני יכולה להעתיקם אלי למחשב. תוך כדי העתקה, רפרפתי באחד הסרטים ופתאום קפץ למול עיני קטע מאוד לא צנוע. התחשק לי מאוד למחוק את הסרט במקום, אך ברגע האחרון חשבתי שאולי יש בזה חשש גזל. אכן?

אין כל חשש גזל בכך. תברכי מפי עליון.

*  *  *

7. בבוקר כשאני קמה אחרי שינת לילה, אני שוטפת יידים ואחר כך נוטלת ידיים עם ספל.

האם מותר ליטול ידיים בידיים רטובות? והאם זה מעביר ככה את הטומאה מהידיים, או שוב צריך ליטול ידיים?

א. מותר.

ב. שטיפת ידיים לבד אינו מעביר הטומאה - רק בנטילה של סירוגין ג' פעמים (כלומר, ימין, שמאלימין, שמאלימין, שמאל) מעבירין את הטומאה מן הידיים.

*  *  *

8. האזנתי לשיעוריו המרתקים של הרב זמיר כהן בנושא "סוד האותיות". נושא זה מעניין אותי מאוד, וברצוני ללמוד גרפולוגיה (ההאזנה לשיעורים אלו חיזקה את רצוני), אולם רציתי לדעת האם גם לגרפולוגיה יש בסיס ביהדות, או שמא היא חכמת גויים בלבד ומן הראוי לא ללמוד מקצוע זה.

גרפולגיה היא חוכמה בניתוח אישיות האדם דרך הכתב, דבר שיש לו סימוכין גם ביהדות, לכן אין מניעה כלל ללמוד אותה.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

9. האם יש בעיה לישון בבית עם כל בני המשפחה, לבד בחדר חשוך ונעול?

מובא שחולה, חיה (יולדת), חתן, כלה, אבל ות"ח צריכין שימור מיוחד מהמזיקין. לכן יש להשאיר אצלם אור קלוש דלוק. 

מי שאינו בגדר אחד מאלו, לא יישן לבד בבית, והכוונה שאסור לישון בבית שאין בו שום אדם. אולם מותר לישון בחדר לבד, אם יש עוד אדם בבית, ובתנאי שהדלתות של החדרים אינן נעולות (שו"ת חלקת יעקב חלק אורח חיים סימן נ"ז. וע"ע בספר חזון עובדיה על הלכות אבלות חלק א' עמוד י"ט).

גם כשאין שום אדם בבית, מותר לישון לבד, אם יש איזה אור (אפילו קלוש) שמאיר לתוך חדר השינה (כף החיים סימן רל"ט אות י"ז. וע"ע בכל האמור בספר פסקי תשובות שם אות י').

אבל אם אינו לבד אלא ביחד באותו חדר עם עוד בני משפחה - מותר.

*  *  *

10. האם מותר לתת לתינוק בן חצי שנה מטרנה חלבית לאחר אכילת בשר?

מותר לתת לתינוק בן חצי שנה (עד גיל שלוש שנים) מטרנה חלבית (או כל מאכל חלבי אחר) אחרי אכילת בשר, רק יש לשטוף את פיו קודם או לתת לו משהו לשתות כדי לנקות את פיו (יעוין בספר הכשרות פרק כ' סעיף כ"ג).

תגיות:מקבץ שו"תנעליים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה