פרשת יתרו

ברקים, מלאכים, וענן כבד: 7 דברים לא ידועים על פרשת יתרו

האם ליתרו היו בנים? מתי היו בני ישראל מאוחדים? מה קרה להר סיני? ומה ההבטחה למי שמתחיל ללמוד תורה? שולחן השבת שלכם יהיה השבוע מרתק מתמיד, עם 7 פירושים ומדרשים מפתיעים על פרשת השבוע, פרשת יתרו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. "וַיָּבֹא יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ אֶל מֹשֶׁה אֶל הַמִּדְבָּר אֲשֶׁר הוּא חֹנֶה שָׁם הַר הָאֱלֹקִים" (י"ח, ה'). את בניו של מי הביא איתו יתרו למשה?

פירוש ראשון: את בניו של משה. (יונתן בן עוזיאל) פירוש שני: את בניו של יתרו. אם כך, אם היו ליתרו בנים, אזי מדוע בפרשת שמות (פרק ב' פסוק ט"ז) הוא שלח את בנותיו לרעות את הצאן?! משום שלפני שמשה בא, היו ליתרו רק בנות, אך לאחר שמשה בא, יתרו התברך ונולדו לו גם בנים. (הזוהר, פרשת יתרו, דף ע' עמ' א')

2. "... וַיָּבֹאוּ מִדְבַּר סִינַי וַיַּחֲנוּ בַּמִּדְבָּר וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל נֶגֶד הָהָר" (י"ט, ב'). מדוע הקדוש ברוך הוא נתן לישראל את התורה דוקא בהר סיני?

משום שרק שם, הם שנאו את המחלוקת ואהבו את האחדות והשלום. (רש"י, וכן מסכת דרך ארץ זוטא פרק השלום)

3. "וְעַתָּה אִם שָׁמוֹעַ תִּשְׁמְעוּ בְּקֹלִי וּשְׁמַרְתֶּם אֶת בְּרִיתִי וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ" (י"ט, ה'). מדוע כפל הפסוק את הלשון פעמיים: "שמוע תשמעו"?

כיון שכאשר האדם מתחיל ללמוד תורה, משם ואילך הוא יתאווה לשמוע עוד. לכן אמר הקדוש ברוך הוא - אם שמוע עתה, אני מבטיחכם כי תשמעו עוד מעצמכם כשתטעמו טעמה, כמו שנאמר בתהילים (פרק ל"ד פסוק ט') "טעמו וראו כי טוב ה'". (אור החיים)

4. "וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וקול שופר חזק מאד ויחרד כל העם אשר במחנה" (י"ט, ט"ז). מה היו הקולות והברקים? ומדוע לא די בענן קל?

הקולות - היו קולות המלאכים המשבחים לקדוש ברוך הוא בכל בוקר ובוקר. הברקים - הם המלאכים. והענן הכבד - היה נצרך כדי להפריש בין ישראל ובין המלאכים, שאם היו ישראל רואים את המלאכים הם היו נרעדים מראייתם. (רבנו חננאל על התורה)

5. "וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד וַיֶּחֱרַד כָּל הָעָם אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה" (י"ט, ט"ז). מה היה מיוחד בשופר הזה?

הוא היה הקרן השמאלית של האיל שהקריב אברהם בזמן עקידת יצחק. (פרקי דרבי אליעזר, סוף פרק ל"א)

6. "וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו ה' בָּאֵשׁ וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן וַיֶּחֱרַד כָּל הָהָר מְאֹד" (י"ט, י"ח). כיצד הר חרד?

במעמד הר סיני שלטה אש בגופו של ההר, ונשרפו אבניו ממש, כמו בכבשן אשר ישרפו בו אבנים לעשות מהן סיד. ולכן נאמר שחרד כל ההר, כי כן דרך האבנים כששולט בהם האש בכבשן - יזדעזעו וישמיעו קול חרדה. (אור החיים)

7. "וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק" (כ', ט"ו). מה התחיל במעמד הר סיני ומתקיים עד היום?

"וינועו" – התורה ניתנה באימה ברתת ובזיע, ולכן עד היום אנו מתנועעים בשעת לימוד התורה. (בעל הטורים)

למה יתרו לא הגיע לבקר את משה חתנו אחרי קריעת ים סוף אלא רק לאחר מלחמת עמלק? איזה נס קרה לאברך ממודיעין עלית בזכות החיזוק בהלכות שבת? ומה יתרו בא לתקן בעולם?

מתוך הספר "מֵעֵבֶר לָמְפוּרְסַם" על חומש שמות - חידושים מיוחדים שאינם מפורסמים, מדברי רבותינו וחכמינו הקדושים, על פרשיות השבוע ועל הלכות מעשיות. בהסכמת גדולי ישראל. לרכישת הספר, לחצו כאן.

מדור "מעבר למפורסם" - מה שלא ידעתם על פרשת השבוע

תגיות:פרשת יתרומעבר למפורסם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה