דמויות ביהדות

7 אישים בתנך שעברו את גיל 900: כל המידע המרתק

אילו אנשים חיו מעל 900 שנה, ומדוע הם זכו לאריכות ימים כה גדולה? בואו להכיר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אדם הראשון – חי 930 שנה

אדם הראשון, יציר כפיו של הקדוש ברוך הוא, נברא ביום השישי לבריאת העולם והושם על ידי אלוקים בגן עדן. אדם הראשון היה בן זוגה של חוה, האישה הראשונה, ולאחר שחטאו ואכלו מהעץ הדעת, ממנו ציווה עליהם ה' לא לאכול, גורשו מן המקום ונענשו. אחד מהעונשים של האדם היה המוות, שנגזר עליו ועל כל ברואי העולם בעקבותיו.

אדם נפטר בגיל 930 שנה. לאדם הראשון נקצבו 1,000 שנות חיים, אך הוא וויתר על 70 שנה מהם עבור דוד מלך ישראל.

על פי מדרש בראשית רבה (נ"ח, ח) והתלמוד (בבלי בבא בתרא, נ"ח, ע"א) נקברו אדם וחוה במערת המכפלה שבחברון כזוג הראשון מבין ארבעה הזוגות: אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה ויעקב ולאה - אבות ושלוש מתוך אמהות שנחשבים, לפי המסורת היהודית, ליהודים הראשונים.

2. שת – חי 912 שנה

שת הוא בנו השלישי של אדם וחוה, והוא נולד לאחר שקין רצח את הבל אחיו. כלומר, כל האנושות שאחרי המבול היא מצאצאיו של שת. שת חי 912 שנה, והיה אביו של קינן, שמצאצאיו נולד נח.

3. אנוש – חי 905 שנה

אנוש הוא נכדם של אדם וחוה, בנו של שת ואביו של קינן. על פי המובא בספר בראשית, סך ימי חייו של אנוש 905 שנים.

בספר בראשית (ד', כ"ו) נאמר "וּלְשֵׁת גַּם הוּא יֻלַּד בֵּן וַיִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אֱנוֹשׁ אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם ה'". מפרשי התורה מסבירים כי אז החלו בני האדם לעבוד עבודת אלילים, כלומר המילה "הוחל" היא מלשון חולין. כך מסביר הרמב"ם: "בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדולה, ונבערה עצת חכמי אותו הדור; ואנוש עצמו, מן הטועים. וזו הייתה טעותם: אמרו הואיל והאל ברא כוכבים אלו וגלגלים אלו להנהיג את העולם, ונתנם במרום, וחלק להם כבוד, והם שמשים המשמשים לפניו - ראויים הם לשבחם ולפארם, ולחלוק להם כבוד. וזה הוא רצון האל ברוך הוא, לגדל ולכבד מי שגידלו וכיבדו, כמו שהמלך רוצה לכבד עבדיו והעומדים לפניו, וזה הוא כיבודו של מלך.

עוד ממשיך הרמב"ם: "כיון שעלה דבר זה על לבם, התחילו לבנות לכוכבים היכלות, ולהקריב להם קרבנות, ולשבחם ולפארם בדברים, ולהשתחוות למולן - כדי להשיג רצון הבורא, בדעתם הרעה. וזה היה עיקר עבודה זרה" (משנה תורה, הלכות עבודה זרה, פרק א', הלכות א-ב)

בעקבות כך אירעו בדור אנוש כמה דברים מסעירים ששינו את העולם. כך כותב רש"י בפירושו על הפסוק: "הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ בַּיָּמִים הָהֵם וְגַם אַחֲרֵי־כֵן", כך: "אף על פי שראו באובדן של דור אנוש , שעלה אוקינוס והציף שליש העולם, לא נכנעו דור המבול ללמד מהם".

בבראשית רבה (כ"ג, ט') נאמר כי ארבעה דברים נשתנו בימי אנוש בן שת: ההרים נעשו טרשים – קשים לחרישה, והתחיל המת מרחיש – תולעים, ונשו פניהם כקופות – ההשגה השכלית ירדה, ונעשו חולין למזיקין -  בני האדם הופקרו לחלות על ידי המזיקין".

4. קינן – חי 910 שנה

קינן, בנו של אנוש, היה נינו של אדם וחוה. הוא היה המלך הראשון בעולם שמלך על בני אדם, חכם ומבין בכל החכמות, כך מביא רבי יצחק אברבנאל בפירושו. קינן חי 910 שנים.

5. ירד – חי 962 שנה

יֶרֶד היה השישי מבין עשרת הדורות מאדם עד נח. הוא היה בנו של מהללאל ואביו של חנוך. בספר בראשית מובא כי ירד חי 962 שנים.

6. מתושלח – חי 969 שנה

מתושלח בנו של חנוך, היה מהצדיקים הגדולים שלפני המבול. הוא האריך ימים יותר מכולם, וחי עד פרוץ המבול. בספר בראשית מצוין כי הוא חי 969 שנים, שזהו משך זמן החיים הארוך ביותר המצוין בתורה. על כן השם "מתושלח" הפך למעין סמל של אריכות ימים.

רש"י מפרש כי מתושלח מת שבוע לפני המבול, ולכן נכתב בפסוק: "כי לימים עוד שבעה אנכי ממטיר על הארץ" (ספר בראשית, פרק ז', פסוק ד'), ודרשו חז"ל: "אלו שבעת ימי אבלו של מתושלח הצדיק, מלמד שתלה להם הקב"ה שבעת ימי אבילות של מתושלח הצדיק, שמא יחזרו בתשובה", כי על ידי האבל וההספד החי ייתן אל ליבו, ובכך ישובו בני האדם בתשובה ויינצלו.

עוד מובא במדרש כי מתושלח הוא אחד מהאנשים שזכו לקבל את בגדיהם של אדם וחוה, לאחר שירש אותם משת בן אדם, והורישם לנח. בתלמוד (בבלי סוכה נ"ב, ע"ב) מוזכר מתושלח כאחד משבעת הרועים שיבואו יחד עם המשיח, ויעמדו לישראל לעתיד לבוא.

7. נח – חי 950 שנה

נח, בנו של למך בן מתושלח, מוזכר בהרחבה בספר בראשית פרקים ו' עד ט'. קורותיו מסופרות בפרשה הקרויה על שמו, פרשת נח.

נח הוא היחיד שנאמר עליו "מצא חן בעיני ה'", והתורה אומרת עליו: "כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה", והוא זה שזכה להציל את כל היקום. נח חי 950 שנה. כל האנושות בימינו היא מצאצאי נח על ידי 3 בניו.

אליהו הנביא מספר על צדקותו של נח, שבכל עשרת הדורות הראשונים לא נצא כזה אשר יכבד אם את הסבים. אנוש כיבד את אביו שת, אבל לא את אבי אביו – אדם הראשון. רק נח היה זן, מפרנס ומכלכל את אביו וסבו ואת כל זקניו, ועל כך נאמר: "כי אותך ראיתי צדיק לפני". מכאן אמרו: "מגלגלים זכות על ידי זכאי וחובה על ידי חייו". ואכן, בהמשך זכה נח לפרנס ולכלכל ולהאכיל את כל סוגי הברואים בעולם.

למה חיו הדורות הראשונים כל כך הרבה שנים?

מאליה מתעוררת השאלה: למה חיו הדורות הראשונים כל כך הרבה שנים? רבי סעדיה גאון מבאר שהוא כדי שירבו זרעם, וכדי שיראה כל אחד מהם בנים ובני בנים בחייו.

הרמב"ן מבאר שסיבת אריכות הימים היא שאדם הראשון היה יציר כפיו של הבורא יתברך, לכן התולדות שלו חזקים ובריאים, עד לדור המבול שאז נחלשו הדורות.

לעומת זאת, הרמב"ם מביא שלא כל הדורות האריכו ימים, ורק אותם אנשים שנכתבו שנותיהם בתורה האריכו ימים וחיו הרבה שנים, אבל שאר בני האדם חיו חיים טבעיים ורגילים.

תגיות:תנךאישים בתנך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה