עובדות ביהדות

איזו תכונה באדם מכפרת על כל העוונות? תשובתו המפתיעה של החיד"א הקדוש

החיד"א הקדוש מגלה לנו את הסוד: ענווה והעברה על המידות – גורמות לאדם להיות חשוב ומקובל ומרוצה ומוחלין לו על כל פשעיו. היכנסו וקראו את הדברים במלואם

החיד"א הקדושהחיד"א הקדוש
אא

פירוש נפלא של החיד"א הקדוש (פוסק הלכה ומקובל, שחיבר עשרות ספרים בתחומים תורניים מגוונים) יגלה לנו את הסוד – מהי המידה שמכפרת על כל עוונותינו. בתהילים נאמר: "תשב אנוש עד דכא", וכך כותב החיד"א: "אפשר לומר, שברוב רחמיו יתברך, מלבד שהפליא חסדיו הרבים לקבל החוטא בתשובה, עוד בה הקל מאד, כי בהיות לו ענווה והוא מעביר על מידותיו - חשוב ומקובל ומרוצה ומעבירין לו על כל פשעיו".

כלומר: על ידי ענווה והעברה על המידות זוכים לכפרה על כל העוונות, ודבר זה הוא בחסדי ה' יתברך, מרוב רחמיו הרבים לקבל את החוטא בתשובה, ולהקל עליו מאוד בעשייתה.

החיד"א ממשיך ומצטט את דבריו של רבי משה קורדובירו, שמציין כי זוהי העצה לבריאות ופרנסה וחיים טובים לאדם ולמשפחתו: "וזאת העצה היעוצה שתהיה בריא ומתפרנס בכבוד וכל בני ביתך חיים וטובים - רק שתהיה עניו ומעביר על מידותיך, כי בזה יתכפרו עונותיך".

רוצה להיות עניו? הנה כמה עצות

כיצד מידת הענווה עוזרת לשלום בית?

כלומר: דוד המלך מודה לבורא עולם על כך שהוא מוכן לקבל את החוטאים השבים בתשובה, וכאשר האדם יהיה עניו ויעביר על מידותיו – יזכה בכפרה שלמה על כל עוונותיו.

בעניין זה נציין את דברי הרב נח וינברג זצ"ל, שביאר במתק שפתיו את המושג "ענווה". "ענווה", כותב הרב וינברג, "אינה תסביך נחיתות, או חוסר ביטחון עצמי. ענווה משמעותה 'לחיות בהכרה, ששום דבר אינו חשוב, חוץ מעשיית הדבר הנכון'. העניו נאמן לחלוטין לאמת, כפי שהיא באה לידי ביטוי בחייו. מכיוון שביטחונו העצמי של העניו, אינו תלוי בדעתם או בתגובותיהם של האחרים, הוא בוחר בטוב גם כשזה לא פופולארי או לא 'מצטלם' טוב.

ממשיך הרב וינברג ומסביר כי "לעומת זאת, הגאוותן תלוי לחלוטין באגו שלו, בגאווה שלו, בכסף שלו. כך, אף על פי שהוא נראה ידידותי, ומלא קסם אישי, הוא בעצם מנסה 'לתחמן' את העולם, כדי להתאימו לצרכיו האנוכיים.

"למרות תדמיתו המוחצנת – הגאוותן מנוע, למרבה האירוניה, מלחשוף את עצמיותו הפנימית. הוא לא יכול להיות 'הוא עצמו', אלא עסוק כל הזמן ב'איך אני נראה' ו'מה חושבים עלי'.

"ענווה היא חירות", מסכם הרב וינברג את דבריו הבהירים. "כשאתה נאמן לאמת במלוא הכנות, וחי על פיה, רק אז אתה חופשי להביע את עצמך בדרך הישרה ביותר, וללא כל סייגים. ומכיוון שאתה עצמך באמת אדם מיוחד, יוכל הזוהר הפנימי שלך לזרוח ולפרוץ החוצה. זהו קסם אישי אמיתי".

הרב זמיר כהן על גדולתו של החיד"א. וגם, איך שבר החיד"א את יצריו?

תגיות:ענווההחיד"אהרמ"קכפרת עוונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה