אמונה

הרב יגאל כהן – עצות נוספות בדרך לענווה

לדבר בנחת, להתפלל ולהכיר את מקומך – עצות מעשיות לאדם שיזכה לכבוש את מידת הענווה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בטור קודם דברנו על העצה של האמונה המביאה לידי ענווה. כעת נדון במספר עצות נוספות.

עצה שניה – לדבר בנחת

רבי משה בן נחמן, המכונה "הרמב"ן", כתב איגרת לבנו נחמן, אשר קרא עליו "בני הנאמן", ובאותה איגרת הוא כותב לבנו אהובו עצה נפלאה, שתעזור לכל אדם להתרגל במידת ענוה.

וכך הוא כותב לבנו: "תתרגל תמיד לדבר כל דבריך בנחת, לכל אדם ובכל עת, ובזה תנצל מן הכעס, שהוא מידה רעה. וכאשר תינצל מן הכעס תעלה על ליבך מידת הענווה, שהיא מידה טובה מכל המידות הטובות, שנאמר (משלי כב, ד) "עקב ענוה יראת ה'".

כאן מגלה לנו הרמב"ן את שיטתו בתיקון המידות, דהיינו שעל ידי ביטול הכעס הפנימי ממילא תתבטל מליבך גם מידת הגאווה, דהיינו אחרי הפעולות החיצוניות יבואו פעולות פנימיות, אם נתרגל לדבר בנחת, ולא בצעקות, בשפה עדינה, ולא בשפה בוטה לכל אדם, ואפילו לאדם נחות מאתנו, עם הזמן נצליח להתגבר על מידת הכעס, ולחשוב בדרך הגיונית ורגועה, ועל ידי הדיבור בנחת תיכנס בליבנו מידת הענווה.

אנסה לבאר את דברי הרמב"ן -

אדם שהולך ברחוב אם ראש מורם וחזה נפוח, לבוש במותגים אופנתיים, ונוהג ברכב יוקרתי. אפילו אם בפנימיותו הוא עניו ושפל, אט אט תכנס בליבו מידה מגונה מאוד, והיא מידת הגאווה, עד שהוא ירגיש שהוא יותר טוב מרוב בני אדם, והוא יזלזל בליבו בפחותים ממנו, ואף דיבורו יהיה בקוצר רוח ובהתנשאות.

ולעומתו אדם שבפנימיותו מרגיש גאוה על אחרים, אם ילך בקומה כפופה וישפיל עיניו לכיוון הארץ, ולא יביט בפני אדם בשעה שמדבר עימו, וילבש בגדים מכובדים, אך לא יוקרתיים מנקרי עיניים, וידבר בנחת לכל אדם, ואם יקרא לו אדם, לא יענה לו בכל רם רק בנחת כעומד לפני רבו, אט אט ייכנע ליבו בפני הבורא יתברך, ואף פנימיותו תיהפך לבעל למידת הענווה.

בתחילת פרק הענווה כתבתי שמובטחני שמי שילמד וישנן את מעלת מידת הענווה, מובטח הוא שיראה ישועות, משום שרוב הצרות שבאות עלינו הם כדי לבטל מליבנו את מידת הגאווה, כמו שנאמר (משלי כט, כג) "גאות אדם תשפילנו", וכשאנחנו מבטלים מידה זו על ידי לימוד, שוב, אין צורך בייסורים.

עכשיו מצאתי שזו באמת הבטחת הרמב"ן לבנו, "שבכל יום שיקרא איגרת זו יענוך מן השמים כאשר יעלה על ליבך", וזאת משום שאם תכנס בליבו מידת הענווה, שוב אין סיבה למנוע ממנו את מבוקשו.

נזכר אני כעת במעשה, שיהודי הסיע אותי חזרה לביתי מהשיעור, ובזמן שחיכה לי קרא את איגרת הרמב"ן. ולשאלתי מדוע הוא קורא איגרת זו? ענה היהודי מפני  שרוצה לזכות בהבטחה של הרמב"ן, שביום שיקרא באיגרת יענו לו מן השמים. המשכתי לשאול: נו, האם ראית כבר ישועות? והוא ענה: "הלוואי ישועות, אני עומד להתגרש מאשתי, ובנוסף פיטרו אותי מהעבודה". עניתי לו בשפה רפויה: "אל תתייאש, ה' יעזור!"

במהלך הנסיעה קיבל הנ"ל שיחת טלפון מרעייתו, שבמהלכה צעקותיו הרמות איימו לקרוע לי את עור התוף.

עד שלפתע תפס הלה את הטלפון, ובחמתו - לא פחות ולא יותר - זרק אותו עד שנשבר.

אתם בוודאי מבינים מדוע לא ענו לו מן השמים כהבטחת הרמב"ן, לא מספיק לקרוא את איגרת הרמב"ן כמו תוכי, צריך להבין ולהפנים את הדברים, ובמיוחד לתרגלם ולהתאמץ לקיימם.

עצה שלישית – תפלה, תפלה, ושוב תפלה

יצר הרע עשוי מאש ואנחנו בשר ודם, ואם לא שהבורא יתברך יעזור לנו כנגדו, לא נוכל לו (ע' קידושין ל:). ואם תשאלו איך הקב"ה יתערב בבחירה החופשית שלנו?  התשובה, שהוא יתברך ישלח לנו שליחים נאמנים, שילמדו אותנו את הדרך שבה נגיע למידה נפלאה זו, ובנוסף יתן בליבנו רעיונות איך להתגבר על מידת הכעס והגאווה, ופעמים שידאג הבורא יתברך לשולח לנו תזכורת, שבעזרתה נבין את מקומנו.

כשם שאנחנו מתפללים בכל יום על הפרנסה ועל הרפואה ועל החכמה, כך צריכים להתפלל על הענווה, כי היא השורש של מידת השמחה שמביאה את האדם לפסגת האושר.

עצה רביעית – הכר את מקומך

הרמב"ן כותב באיגרתו לבנו: "וכל אדם יהיה גדול ממך בעיניך, אם חכם או עשיר הוא, עליך לכבדו, ואם רש הוא ואתה עשיר או חכם ממנו, חשוב בליבך כי אתה חייב ממנו והוא זכאי ממך, שאם חוטא הוא שוגג ואתה מזיד".

משה רבינו ע"ה היה עניו יותר מכל בני דורו כמו שכתבתי לעיל, ונשאלת השאלה מה היה חושב משה רבינו בליבו, כשהיה רואה את דתן ואבירם הרשעים, שהם יותר טובים ממנו? האם זו ענווה, לחשוב הפוך מההיגיון?

וראיתי בספר מכתב מאליהו שכתב, שמשה רבינו הרגיש שדתן ואבירם טובים יותר ממנו, וזאת משתי סיבות, האחת יכול להיות, אמר משה בליבו, שאם אני הייתי מקבל נשמות כמו שלהם, וגדל בסביבה כמו שהם גדלו, אזי הייתי גרוע יותר מהם במעשי. והשנייה, שהאדם נמדד אצל הבורא יתברך לא לפי הצלחות וכישלונות, אלא לפי ניצול הפוטנציאל שלו, ולכן אמר משה רבינו לעצמו, אני שקיבלתי נשמה גבוהה מאד הדרישה של הקב"ה כלפי אדירה, ואולי אני עדיין לא עומד בציפיות הבורא יתברך, ואילו דתן ואבירם נולדו עם נשמה נמוכה, והם בעצם מנצלים את המקסימום יכולת שלהם, מפני היצר הרע הגדול שיש להם.

את הספר 'יגל לבי בישועתך' אפשר להשיג בחנויות המובחרות ובהידברות שופס

תגיות:ענווההרב יגאל כהןיגל לבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה