חדשות בעולם

משפט ההדחה הגיע לסיומו: הסנאט זיכה את טראמפ

הרוב הרפובליקני בסנאט זיכה את נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, משני סעיפי ההדחה שהוגשו נגדו בפרשת "אוקראינה גייט". הבית הלבן: "ניסיון ההדחה המזויף שנרקם על ידי הדמוקרטים הסתיים בזיכוי מוחלט"

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

משפט ההדחה של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הסתיים אמש (רביעי), כצפוי, בזיכוי. הרוב הרפובליקני בסנאט זיכה את הנשיא משני סעיפי האישום שהוגשו נגדו במסגרת הפרשה המכונה "אוקראינה גייט". 52 סנאטורים מול 48 קבעו, כי טראמפ אינו אשם בסעיף של שימוש לרעה בכוחו של הנשיא. בסעיף השני, של שיבוש הליכי הקונגרס, זוכה טראמפ ברוב של 53 מול 47.

כזכור, בדצמבר 2019 אישר הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים האמריקני את שני סעיפי ההדחה נגד טראמפ, והעביר אותם למשפט בסנאט. טראמפ הינו הנשיא השלישי בהיסטוריה של ארצות הברית, שבית הנבחרים הצביע על הדחתו. קדמו לו אנדרו ג'ונסון ב- 1867 וביל קלינטון ב- 1998. החלטת בית הנבחרים לא הבשילה להדחה בפועל, שכן הרשעת הנשיא והדחתו מצריכה רוב של שני שלישים בסנאט – 67 סנאטורים – הנשלט על ידי הרוב הרפובליקני.

הסנאטור מיט רומני היה הרפובליקני היחיד שהצטרף למיעוט הדמוקרטי בסעיף האישום הראשון. רומני, מועמדה לנשיאות של המפלגה הרפובליקנית בשנת 2012, אמר לפני ההצבעה כי "ניסיון להשחית בחירות כדי להמשיך להחזיק בשלטון הוא התקיפה החמורה ביותר שניתן לבצע נגד החוקה. מדובר בפשע חמור, ותחת השבועה שנשבעתי אין לי ברירה אלא להסיק את המסקנה הזאת".

בתום הליך ההדחה, ולאחר זיכויו, הודיע טראמפ בטוויטר כי ימסור הערב (12:00 שעון וושינגטון) הצהרה מהבית הלבן, שתעסוק ב"ניצחון של המדינה שלנו על תרמית הליך ההדחה". בהודעה שהוציא הבית הלבן נאמר, כי "ניסיון ההדחה המזויף שנרקם על ידי הדמוקרטים הסתיים בזיכויו המוחלט של הנשיא טראמפ. כפי שאמרנו לאורך כל הדרך, הוא אינו אשם. הסנאט דחה את האשמות ההדחה חסרות הבסיס, ורק יריביו הפוליטיים של הנשיא – כל הדמוקרטים, ומועמד רפובליקני כושל לנשיאות – הצביעו בעד סעיפי ההדחה המומצאים".

סעיפי האישום נגד טראמפ נגעו לפרשה שהחלה ביולי 2019, כאשר שוחח בטלפון עם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי. בעקבות תלונתו של קצין מודיעין, שזכה למעמד של חושף שחיתויות, נחשד טראמפ כי הפעיל לחץ על זלנסקי על מנת לשכנעו להורות על פתיחת חקירה נגד סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, המתמודד בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, ובנו האנטר, בחשד למעורבות בשחיתות בחברת אנרגיה אוקראינית בה עבד ביידן הבן. טראמפ הואשם, כי הלחץ שלו כלל הוראה להקפיא את העברתם של כספי סיוע לאוקראינה בסך של כ- 400 מיליון דולר.

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, הודיעה בסוף ספטמבר 2019 על פתיחתו של הליך הדחה רשמי נגד טראמפ. בנאום שנשאה לאומה, אמרה פלוסי כי "הנשיא חייב לתת דין וחשבון, אף אחד אינו מעל לחוק. מעשיו הם בגידה בשבועת תפקידו, בגידה בביטחון הלאומי ובגידה בטוהר הבחירות". טראמפ טען לאורך כל חודשי ההליך, כי מדובר ב"תרמית", וכי מתנהל נגדו "ציד מכשפות".

הליך ההדחה הגביר את הקיטוב, העמוק ממילא, השורר במערכת הפוליטית האמריקנית. המתח בא לידי ביטוי במהלך הנאום השנתי של "מצב האומה", שנשא טראמפ שלשום (בין שלישי לרביעי) בקונגרס. הנשיא סירב ללחוץ את ידה המושטת של פלוסי, והיא הגיבה כשקרעה לעיני המצלמות את עותק הנאום שמסר לה.

תגיות:דונלד טראמפהסנאט של ארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה