חדשות בארץ

פגישת נתניהו עם מנהיג סודאן: הפלסטינים מגנים, ארצות הברית מברכת

בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, גינה את פגישתם של ראש הממשלה נתניהו ומנהיג סודאן אל-בורהאן: "סכין בגב העם הפלסטיני". מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, שוחח עם המנהיג הסודאני ושיבח את מנהיגותו

נתניהו ונשיא אוגנדה, אתמול (צילום: חיים צח, לע״מ)נתניהו ונשיא אוגנדה, אתמול (צילום: חיים צח, לע״מ)
אא

מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, גינה אמש (שני) בחריפות את פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומנהיג סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן. בהודעה לתקשורת אמר עריקאת, כי הפגישה מהווה "סכין בגבו של העם הפלסטיני והפרה בוטה של יוזמת השלום הערבית, בשעה שממשל טראמפ ונתניהו מנסים לחסל את הסוגיה הפלסטינית ולספח את ירושלים ושטחי פלסטין הכבושים, בדומה לסיפוח הגולן הערבי הסורי הכבוש". עריקאת הוסיף וגינה את כוונתה של אוגנדה לשקול את העברת שגרירותה לירושלים.

גם חמאס הוציא הודעת גינוי נזעמת לפגישתו של המנהיג הסודאני עם נתניהו. דובר הארגון, חאזם קאסם, אמר כי צעדי הנורמליזציה, כדוגמת פגישה זו, "מעודדים את הכיבוש ואת הממשל האמריקני להמשיך בפשעים ובתוקפנות כלפי נגד העם הפלסטיני ולהתכחש לזכויותיו. הכיבוש הציוני הוא הסכנה הגדולה ביותר לביטחון הלאומי הערבי, ולכן חובה לעצור את הנורמליזציה שמשרתת אך ורק אותו ואת שאיפות ההתפשטות שלו".

מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, שוחח אמש עם אל-בורהאן, ושיבח אותו על פגישתו עם נתניהו. דוברת מחלקת המדינה, מורגן אורטגוס, אמרה כי פומפאו הודה למנהיג הסודאני על המנהיגות שגילה במאמציו לנרמל את היחסים עם ישראל: "שני המנהיגים הדגישו את שאיפתם המשותפת לשפר את שותפותה האקטיבית של סודאן באזור ובקהילה הבין-לאומית, ואת מחויבותם לפעול ליחסים בילטרליים חזקים ובריאים בין ארצות הברית וסודאן. פומפאו הזמין את הגנרל אל-בורהאן להגיע לוושינגטון ולהיפגש עמו".

נתניהו ערך אתמול ביקור מדיני קצר באוגנדה, במהלכו נפגש עם מנהיג סודאן, שהגיע לאנטבה בהזמנתו של נשיא אוגנדה, יורי מוסווני. מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי במהלך הפגישה סיכמו השניים להתחיל בשיתוף פעולה, שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות. אל-בורהאן מונה באפריל 2019 ליו"ר מועצת הריבונות בסודאן, בעקבות הדחתו של הרודן עומר אל-בשיר.

מבחינתה של ישראל, קידום הנורמליזציה עם סודאן צפוי לאפשר למטוסים ישראליים לחצות את המרחב האווירי הסודאני, ובכך לקצר את זמן הטיסה בין נתב"ג ליעדים באמריקה הלטינית, ביניהם ברזיל. האינטרס הסודאני בקשרים עם ישראל טמון בפתיחת דלתות הבית הלבן בפני המדינה המזרח-אפריקנית, המעוניינת בהסרת שמה מרשימת הטרור האמריקנית ובקבלת סיוע כלכלי.

גורם ישראלי אמר כי פגישתו של אל-בורהאן עם נתניהו הינה חלק מ"מגמה כללית של מדינות מוסלמיות, ערביות ואפריקניות שרוצות בקרבתה של ישראל". מלשכת ראש הממשלה נמסר, כי "נתניהו מאמין שסודן נעה בכיוון חדש וחיובי, והביע את השקפתו זו בפני מזכיר המדינה האמריקני". עוד צוין, כי "אל-בורהאן מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה על ידי הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם".

תגיות:חמאססודאןסאיב עריקאת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה