חדשות בארץ

אחרי עשורים של נתק מוחלט: ישראל מקדמת נורמליזיציה עם סודאן

לאחר עשרות שנים בהן שרר נתק מוחלט בין המדינות, ראש הממשלה נפגש עם מנהיג סודאן וסיכם עמו בהתחלתו של שיתוף פעולה "שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות". בלשכת ראש הממשלה מסרו כי פגישת הפתע עם המנהיג הסודאני היא חלק מ"מגמה כללית של מדינות מוסלמיות, ערביות ואפריקניות שרוצות בקרבתה של ישראל"

דגלי סודאן-ישראל (איור: שאטרסטוק)דגלי סודאן-ישראל (איור: שאטרסטוק)
אא

לראשונה לאחר עשורים בהם לא התקיימו יחסים דיפלומטיים בין המדינות, היום (שני) נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו עם מנהיג סודאן עבד אל-פתאח בורהאן, באוגנדה. לפי לשכת ראש הממשלה, בין השניים סוכם להתחיל בשיתוף פעולה "שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות".

השניים נפגשו במסגרת ביקורו המדיני של נתניהו באוגנדה, במהלכו נועד למשך כשעתיים עם נשיא אוגנדה, יוורי מוסווני, באנטבה. נתניהו אמר כי הוא מאמין שסודאן "נעה בכיוון חדש וחיובי". מאידך, בורהאן הכריז כי הוא מעוניין שמדינתו תחל בתהליך מודרניזציה שיוביל להוצאתה מהבידוד הבינלאומי ו"הצבתה על מפת העולם".

לפי גורם בפמליית ראש הממשלה, הצעד לחידוש הקשרים בין המדינות "עשוי להשפיע על טיסות מעל סודאן". בלשכת ראש הממשלה מסרו כי פגישת הפתע עם המנהיג הסודאני היא חלק מ"מגמה כללית של מדינות מוסלמיות, ערביות ואפריקניות שרוצות בקרבתה של ישראל". בורהאן עומד בראש מועצת הריבונות של סודאן, ומאז הדחתו של מנהיג המדינה בפועל, הנשיא עומר אל-בשיר, הוא ממלא את מקומו. 

נתניהו ונשיא אוגנדה (צילום: חייים צח, לע''מ)נתניהו ונשיא אוגנדה (צילום: חייים צח, לע''מ)

מוקדם יותר הודיע נשיא אוגנדה לראש הממשלה כי נבחנת האפשרות להקמת שגרירות בירושלים, זאת, לאחר שנתניהו הציע לו לפתוח שגרירות ישראלית בבירת המדינה המשוונית, קמפלה. מוסווני אמר כי "מה שבטוח, יש חלק של ירושלים שנמצא בישראל. אני לא רואה למה לא, אנחנו לומדים את זה". על פי הפרסומים הערב בסודאן, מנהיג המדינה, עבד אל־פתאח בורהאן, יצא לביקור פתע באוגנדה, במקביל לביקור נתניהו במדינה. ישראל וסודאן אינן מקיימות יחסים דיפלומטיים.

במהלך ביקורו, שהחל עם נחיתתו מוקדם יותר היום, הכריז ראש הממשלה על הפעלת קו תעופה ישיר בין ישראל לאוגנדה. נתניהו אמר קודם ההמראה מנתב"ג: "ישראל חוזרת לאפריקה בגדול, אפריקה חזרה כבר לישראל. אלה קשרים שהם חשובים מאוד בתחום המדיני, בתחום הכלכלי ובתחום הביטחוני ועוד יסופר בזה. היום אני נוסע לאוגנדה, אנחנו מחזקים את הקשר עם המדינה הזו ואני מקווה שבסוף היום יהיו לנו בשורות טובות מאוד למדינת ישראל". אם אכן תממש אוגנדה את הבטחתה, היא תהיה המדינה השלישית, אחרי ארה"ב וגואטמלה, שמעבירה את שגרירותה לבירת ישראל.

ביקורו המדיני של ראש הממשלה במדינה האפריקנית מגיע ברקע הפרסום בשבוע שעבר של תוכניתו המדינית של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, שזכתה להתנגדות נחרצת של הפלסטינים. קודם לכן ביקר נתניהו בהודו, פולין, גרמניה, פורטוגל, רוסיה וארצות הברית.

תגיות:ישראלאוגנדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה