מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם צריך ליידע שמחלתי על חוב? האם מותר להשאיר מחשב דולק בשבת? ואיך אפשר לא לדמיין את הקב"ה?

מקבץ שו"ת 135 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ח' שבט התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. שמעתי שאסור לגזוז שיער לילד עד גיל שלוש. ברצוני לדעת האם מותר לספר את שיער הפוני לילד בן שנתיים, כי זה מפריע לו לעיניים? מכוח מה אסור לספר ילד עד גיל 3 שנים?

אין איסור לגזור את השיער של הילד לפני גיל שלוש.

ומכל מקום המנהג ברוב תפוצות ישראל להימנע מכך, אם זה נעשה לשם יופי בלבד.

אמנם אם אורך השיער מפריע לילד בעיניים, מותר לגזור ללא חשש.

מקורות: יעויין בספר נטעי גבריאל על תגלחת הילדים (פרק א' סעיף ב', ופרק ב' סעיפים ב'-ג'-ד').

*  *  *

2.  האם מותר להיכנס לשירותים עם סידור בתוך התיק?

מותר להיכנס לשירותים עם סידור בתוך התיק, היות שהוא מכוסה. ומכל מקום יש הידור להניחו בתוך שני כיסויים. זאת אומרת, עוד כיסוי אחד חוץ מהתיק עצמו.

מקורות: יעויין במשנה ברורה (סימן מ' סק"ד) ובספר הלכה ברורה (שם בבירור הלכה אות ו') ובספר גנזי הקודש (פרק ד' סעיף א').

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

3. אני סטודנטית, ואני מחכה שתעודת הסטודנט שלי תגיע, ואז אוכל לשלם ברב-קו נסיעות בחצי מחיר. האם מותר לי להשתמש ברב-קו של אחד האחים הקטנים שלי בינתיים? חברות שלי משלמות ככה, ודנו בזה האם זה גזל... אשמח לתשובה.

הואיל והכרטיס הונפק ע"י חברה מסוימת של אוטובוסים, והם אלו שנותנים את ההנחות, יש צורך להתקשר לאותה חברה ולברר את  המדיניות שלהם בנושא.

*  *  *

4. שמעתי שיש בעיה לקנות מוצרים לתינוק לפני הלידה. האם יש מקור לעניין?

מעיקר הדין ודאי שמותר לקנות דברים חדשים לתינוק לפני לידתו.

אלא שיש מקפידים להימנע מכך משום עין הרע (הגר"ח קניבסקי שליט"א, הובא בספר שאלת רב חלק ב' עמוד נ"ח).

ויש מי שכתב, שכפי הנראה טעם הנמנעים הוא מתוך חשש שמא יארע תקלה חלילה, כגון הפלה וכדומה ח"ו, וכשיראו ההורים לנגד עיניהם את אשר רכשו לתינוקם שעתיד היה להיוולד, תדאב עליהם נפשם (הרב חיים דוד הלוי זצ"ל בשו"ת עשה לך רב חלק ו' סימן פ"ח. וע"ע מה שהביא בזה בשו"ת מעשה אפוד חלק א' סימן צ"ג).

 

*  *  *

5. רציתי לשאול מספר שאלות לגבי "קול באישה ערווה": האם האיסור חל גם על גיסים? כאשר גיסים נמצאים בביתי האם מותר לשיר? מה לגבי שולחן שבת - האם מותר לשיר עם כולם? והאם יש בעיה לשיר עם קבוצת בנות כשגבר עלול לשמוע?

אסור לשיר עם הגיסים, ויש לשיר מעט בלחש שהגיסים לא ישמעו. כמו כן אין לשיר עם כולם כשיש גברים זרים. אם יש רק אחים והורים - יש להקל.

קבוצת בנות מותרת מעיקר הדין לשיר יחד, ואינה חוששת שמא יש מישהו בחוץ שמקשיב.

*  *  *

6. מישהו הלווה כסף ו/או הזמין וקיבל עבודה / מוצר כלשהו, ושכח לשלם. נותן ההלוואה ו/או הזכאי לתשלום נזכר - וויתר. לא דרש את התשלום בחזרה, ומחל. האם די בזה שאמר "מחול מחול מחול" - ושלא ייענש אדם בסיבתי, לפטור את זה שהיה צריך לשלם מעונש, הן בעולם הזה והן בעולם הבא?

יש צד לומר שמספיק למחול בינך לבין עצמך. ומכל מקום ראוי שתיידע אותו על המחילה, כדי שיהיה נקי מכל חשש חטא.

מקורות: על פי מה שאמרו בגמרא מסכת קדושין (דף פ"א עמוד ב') מי שנתכוון לאכול בשר חזיר, ועלה בידו בשר טלה, אמרה תורה צריכה כפרה וסליחה (וכן יעויין בשו"ת תורה לשמה סימן ת"ז ד"ה ודע כי אין, בכיוצא בזה). אלא שיש אריכות דברים (יעויין בספר זהב מרדכי על בראשית עמודים קס"ח-קס"ט) אם זה נאמר דווקא על עבירות שבין אדם למקום כמו אכילת חזיר, משא"כ בעבירות שבין אדם לחברו. ומכל מקום ראוי ליידע אותו על המחילה כדי להוציא אותו מכל חשש.

*  *  *

7. שמעתי שיש האוסרים להתאפר בעיניים. האם זו רק חומרה או איסור ממש?

אם זה לא בולט, אין איסור.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

8. האם מותר להשאיר מחשב דולק בשבת כאשר הוא מחובר לאינטרנט ועושה עדכונים שונים לתוכנות, או מערכת ההפעלה וכדומה? מובן שאני לא נוגע במחשב בשום צורה! רק המחשב דולק ומחובר לאינטרנט ועושה בעצמו את העדכונים. המחשב אפילו נמצא בחדר שאינו בשימוש בשבת, ואפשר לסגור את הדלת. מדובר גם במחשב נייד.

מותר, כי להלכה נפסק שאדם לא מצווה על שביתת כליו בשבת.

מקורות: ראה שלחן ערוך אורח חיים (סימן רנ"ב סעיף א'). וכן ראה כיוצא בזה בשו"ת משנה הלכות חלק י' (סימן מ"ט) לגבי עובד בטכניון כתכניתן למחשב, ולפעמים ישנה עבודה שיכולה להמשיך לעבוד בתוך המחשב הרבה זמן לאחר מסירת העבודה לתוך המחשב, שמותר למסור את העבודה לתוך המחשב בערב שבת אחרי הצהריים, והעבודה נמשכת והמחשב פועל פעולתו בשבת קודש, היות שאדם לא מצווה על שביתת כליו בשבת. ע"ש.

*  *  *

9. אנחנו אומרים בעיקרי האמונה "אני מאמין שהבוקר יתברך אינו גוף... ואין לו שום דמיון כלל", אבל כשאני באה להתפלל או אפילו סתם בכל חשיבה על הקב"ה אני מוצאת שאני כן מדמיינת משהו, לפעמים רוח, לפעמים מלך יושב על כסא עם תפילין... יכול להיות שאלה תפיסות שנשארו לי מילדות, אך איני מצליחה להתנתק מהן.

איך אני יכולה לדבר עם מישהו בלי שתעמוד לי במחשבה איזו דמות כלשהיא אליה אני פונה? ומה החשיבה שלי שם צריכה להיות? העניין מטריד אותי מאד בעיקר בזמן התפילה, שאני מרגישה כאילו לא ברור לי למי אני פונה, וזה משאיר אותי קצת מרוקנת... אקווה שהבהרתי ברור את כוונתי.

אם את יודעת שדמיון זה אינו מדמה את ה' יתברך, ואין זה אלא כדי לרכז את מחשבתך במשהו, ואת יודעת שבאמת אין לבורא עולם כל דמות וכל צורה, אין בזה בעיה.

*  *  *

10. האם אורז / חיטה בתוך שקית קוקי, שהתבשל בסיר חמין - נחשב בשרי? הכוונה רק לאורז ולחיטה עצמם.

אם הניילון היה סגור היטב ולא היה בו שום נקב, אין צריך להמתין שש שעות כדי לאכול חלב.

מקורות: לפי המבואר יוצא מדברי הרמ"א יורה דעה (סימן פ"ט סעיף ג') שאם נתבשל תבשיל בקדירה של בשר, מותר לאכול אחריו גבינה. ואין בו מנהג להחמיר. והיינו משום שהוא נותן טעם בר נותן טעם. ולפי זה גם כאן שהבשר נתן טעם בניילון, והניילון באורז, אין צריך להמתין.

ואמנם נחלקו גדולי הפוסקים אם גם בשעת בישול יש היתר זה של נותן טעם בר נותן טעם, אולם למעשה הכריע בספר הליכות עולם חלק ז' (עמודים ע"ט-פ') שדין זה שייך אפילו בשעת הבישול, ע"ש. ולפי זה יש להקל כאמור.

תגיות:מקבצי שו"תחוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה