חדשות בארץ

אלחייני: "הממשל האמריקני ביזה את נתניהו"

יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחייני, תקף בחריפות את ממשל טראמפ, המתנגד להחלה מיידית של הריבונות הישראלית על בקעת הירדן והיישובים ביהודה ושומרון: "קושנר תקע סכין בגב לנתניהו"

קושנר ונתניהו, ארכיון (צילום: קובי גדעון, לע"מ)קושנר ונתניהו, ארכיון (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

יו"ר מועצת יש"ע, דוד אלחייני, מתח הבוקר (שני) ביקורת חריפה על הממשל האמריקני, על רקע התנגדותו להחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן והיישובים ביהודה ושומרון עוד לפני הבחירות. בריאיון לרדיו 103fm, האשים אלחייני כי בכירי הממשל ביזו ביודעין את ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"הייתי בוושינגטון, פגשתי את ראש הממשלה יום לפני ההצהרה. הוא היה מלא התרגשות, זה היה עבורו רגע היסטורי, של יכולתו לממש את הבטחתו להחיל את הריבונות על בקעת הירדן, צפון ים המלח וההתיישבות ביהודה ושומרון. הייתה הרגשה, שהולכים למהלך היסטורי. תוך 72 שעות – האמריקנים התהפכו. זה מביך", תקף אלחייני. "להעמיד כך ראש ממשלה, שעומד בבית הלבן ואומר שהוא מקבל את ההסכם ומברך את הנשיא טראמפ – ומיד אחרי זה בעצם אומרים לו: 'מה שחשבת זה לא מה שיהיה'. האמריקנים עשו 'כיפה אדומה' לנתניהו".

אלחייני הדגיש, כי הממשל ידע היטב כי נתניהו מתכנן לקבל החלטה על החלת ריבונות עוד לפני הבחירות: "יום לפני ההכרזה, ישבנו עם אחד מבכירי הממשל, והוא אמר לנו במילים אלה: 'יש לפלסטינים 48 שעות. אם הם לא באים להסכם – אתם חופשיים להחיל את הריבונות'". בתשובה לשאלה מה השתנה אצל האמריקנים, ענה אלחייני: "לדעתי, קושנר בא ואמר: 'לא בבית ספרי. אתם תעשו מה שאני אומר לכם ולא מה שאתם רוצים. אני השושבין של ההסכם, אני רוצה להביא לחותן שלי הסכם כזה שהוא יתגאה בו. אף מדינאי לא הצליח לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואנחנו נעשה את זה. אתם תתקדמו איך שאנחנו אומרים לכם'".

"קושנר ידע, שראש הממשלה רוצה להביא את זה ביום ראשון להחלטת ממשלה. הוא תקע לו סכין בגב. האמריקנים ביזו את ראש הממשלה", הוסיף אלחייני. הוא הדגיש כי אינו נותן עצות לנתניהו, אבל טען כי עליו לדבוק בתוכניתו להחלת הריבונות: "אני חושב שהוא צריך להגיד לאמריקנים: 'התחייבתי לציבור הבוחרים להחיל ריבונות, וזה מה שאני הולך לעשות. אני דואג למדינה שלי, יש קונצנזוס לגבי הבקעה וצפון ים המלח, ואני הולך להביא זאת להחלטת ממשלה'".

אלחייני הבהיר, כי הוא מתנגד בנחרצות להקמת מדינה פלסטינית: "כראש המועצה האזורית בקעת הירדן, אני מוכן לוותר על הריבונות בבקעה אם התוצאה תהיה מדינה פלסטינית. אני חושש ומאמין, שמדינה פלסטינית מהווה איום ביטחוני על מדינת ישראל".

כזכור, בשבוע שעבר, לאחר פרסומה של עסקת המאה, אמר נתניהו בתדרוך לכתבים בוושינגטון כי בכוונתו להביא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה את ההחלטה להחיל את החוק הישראלי בבקעת הירדן וצפון ים המלח ועל כל היישובים היהודיים ביהודה ושומרון. אלא שקושנר ובכירים נוספים בממשל הבהירו, כי על ישראל להמתין עם החלת הריבונות עד לאחר הבחירות והקמת ממשלה חדשה. בריאיון לאתר האמריקני GZERO, אמר קושנר כי סוכם על הקמת צוות טכני משותף עם ישראל ללימוד המפה: "לבקעת הירדן יכולות להיות הרבה משמעויות. אני רוצה לוודא שכל הפרמטרים מוגדרים. כרגע גיבשנו סוג של מסמך כוונות, ויהיה עלינו לעבוד כמה חודשים כדי שנוכל להגיע למסמך שכולנו נוכל להרגיש טוב לגביו. אנחנו נתחיל לעבוד על העניינים הטכניים עכשיו, אבל אני חושב שאנחנו צריכים ממשלה מכהנת כדי להתקדם".

בתוך כך, ראש עיריית אריאל, אלי שבירו, הודיע היום על פרישתו ממועצת יש"ע, וזאת על רקע התנגדותה להקמת מדינה פלסטינית: "אני תומך בתוכנית המאה. זו התוכנית הטובה ביותר שישראל הצליחה להשיג אי פעם", אמר בריאיון לכאן ב'. "פעם ראשונה בהיסטוריה שארצות הברית מכירה בהתיישבות, לא רק ממניעים ביטחוניים אלא גם ממניעים אידיאולוגיים. זו פעם ראשונה שמדברים על ירושלים המאוחדת כבירת ישראל".

"מדינה פלסטינית זה לא משהו חדש. רבין דיבר על זה, ברק דיבר על כך, שרון, אולמרט, וגם נתניהו דיבר על שתי מדינות לשני עמים", המשיך שבירו. "התוכנית מדברת לראשונה על כך, שתישמר לישראל הזכות לשמור על האינטרסים הביטחוניים שלה גם בשטחים של המדינה הפלסטינית. כדי להגיע למדינה פלסטינית, הפלסטינים צריכים לעשות הרבה מאוד צעדים, שבסופו של דבר אם הם יתקיימו יהיה פה שווייץ".

שבירו הוסיף והאשים, כי "קבוצה מצומצמת" בתוך מועצת יש"ע "גוררת את המועצה למקומות פחות טובים". לדבריו, "אנשים לא מסתכלים קדימה ולא רואים איפה אנחנו חיים היום. אם בן גוריון היה שואל את ראשי מועצת יש"ע היום, אם לקבל את תוכנית החלוקה – אז כמובן שהתשובה הייתה שלילית, והיו עומדים על הרגליים האחוריות. אם בן גוריון היה שומע לדעתם – לא הייתה קמה מדינת ישראל. צריך לפתוח את העיניים טוב טוב, ולראות איך אנחנו יכולים להתקדם".

תגיות:בקעת הירדןג'ארד קושנרעסקת המאהדוד אלחייני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה