חדשות בארץ

אוחנה הודיע על מינויו של דן אלדד למ"מ פרקליט המדינה

בהודעתו טען שר המשפטים כי בחירתו באלדד לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה "תתרום לתהליך חיזוק אמון הציבור במערכות אכיפת החוק". אלדד עובד בפרקליטות המדינה מזה כ-27 שנים, ואת התמחותו העביר אצל נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, והיה לעוזרו של שפט העליון אליקים רובינשטיין

אלדד (צילום: דוברות משרד משפטים)אלדד (צילום: דוברות משרד משפטים)
אא

שר המשפטים אמיר אוחנה הודיע הערב (ראשון) על החלטתו למנות את דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה. אוחנה, שאישר את מינויו בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, אמר בהודעתו כי בחירתו באלדד "תתרום לתהליך חיזוק אמון הציבור במערכות אכיפת החוק". נציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, הודיע כי יבחן את המינוי, ובסביבתו של היועץ אמרו כי יתנגד לכך בשל העובדה כי השר לא נועץ בו קודם.

בדצמבר הודיע אוחנה על מינויה של אורלי בן ארי-גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז, לממלאת מקום פרקליט המדינה, אולם ימים ספורים לאחר מכן היא משכה את מועמדותה בנימוק כי עובדת מינויה פוגעת באמון הציבור במערכת אכיפת החוק. מנדלבליט כינה אז את מינויה "חריגה קיצונית ממתחם הסבירות", וטען כי  התנגד אז למינויה, וטען כי בן ארי-גינזברג אינה עומדת בתנאי הסף למשרה.

אוחנה ובן ארי-גינזברג (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)אוחנה ובן ארי-גינזברג (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אלדד עובד בפרקליטות המדינה מזה כ-27 שנים, בהן כיהן בשורת תפקידים שונים, ומאז 2013, מעת מינויו למנהל המחלקה הכלכלית, הוא חבר בהנהלת הפרקליטות. "אני מברך את עו"ד דן אלדד ומאחל לו בהצלחה", מסר שר המשפטים, "הניסיון והידע הרבים לצד התכונות המאפיינות אותו, הביאו אותי למסקנה שהוא האדם הנכון להוביל את הפרקליטות בעת הזו". אוחנה הוסיף: "לאחר תקופה ארוכה בה ראיינתי מועמדים רבים, שקלתי בכובד ראש את התאמתם ונועצתי בנציב שירות המדינה פרופ' דניאל הרשקוביץ ולמעלה מן הנדרש בחוק גם עם היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט – הגעתי למסקנה כי הפרקליט המתאים למלא את תפקיד מ"מ פרקליט המדינה בעת הזו הוא מנהל המחלקה הכלכלית עו"ד דן אלדד".

את התמחותו המשפטית עשה אלדד אצל נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, עת כיהן כמשנה לנשיא העליון. בהמשך עבד בפרקליטות מחוז ירושלים והיה לעוזרו של שופט העליון אליקים רובינשטיין. לפני מינויו למנהל המחלקה הכללית, היה ממונה במחלקה הכלכלית ומנהל תחום בכיר (דין משמעתי) בפרקליטות המדינה.

מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)מנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

לנוכח המצב הפוליטי שאינו מאפשר מינוי קבוע, תפקיד ממלא המקום הוא לשלושה חודשים בלבד. כבר לפני כמה חודשים הודיע מנדלבליט לאוחנה כי אין בסמכותה של ממשלת מעבר למנות פרקליט מדינה קבוע, ומשכך מסתמך השר על חוק שירות המדינה, הקובע כי בעת הצורך במינוי בממלא מקום, בסמכותו של "השר שעם משרדו נמנית המשרה" להחליט על המינוי.

בשנה שעברה הבהיר אוחנה בתשובתו לנציב שירות המדינה כי עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה אינה תנאי לאישור מועמדתו של ממלא מקום פרקליט המדינה. "אני מקווה כמובן שהיועץ המשפטי לממשלה יסמוך ידיו על המינוי, אך הסכמה כזו אינה ולא יכולה להיות תנאי למינוי", כתב אוחנה במכתב ששיגר לנציב. 

מנגד, מנדלבליט עצמו הציג את עו"ד מומי למברגר כמועמדו לתפקיד. לפי חוות הדעת של מנדלבליט, "מדובר במי שעומד בראש פרקליטות המדינה, אשר משמש כאחד מראשי מערכת אכיפת החוק והתביעה הפלילית, שני רק ליועץ המשפטי לממשלה". עוד אמר היועץ כי "הרגישות הנודעת בשגרה למינויו של פרקליט המדינה, מקבלת בימים אלו משנה תוקף, נוכח היותו מופקד אף על עבודת הפרקליטות בכל הנוגע לתיקי ראש הממשלה, וכן בכל הנוגע לתיקים אחרים הנוגעים לנבחרי ציבור בשלטון המרכזי". הוא הוסיף: "היבטים אלה מחזקים באופן מיוחד את הרגישות והייחודיות של קבלת החלטה בנוגע למינוי ממלא מקום פרקליט מדינה בימים אלה, ואת הצורך בהקפדה על הליך בחירה שיבטיח את עצמאותו המקצועית ואת אי-תלותו ברשויות השלטון".

תגיות:אמיר אוחנהפרקליט המדינהדן אלדד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה