כתבות מגזין

"האופציות המושכות ביותר היו פתוחות לפניי, אבל בחרתי ללמוד בישיבה"

הרב יעקב מַעֲבָּרִי התחנך בזרם הממלכתי, בגיל 18 הוא התלבט בין לימודים באוניברסיטה לקורס טייס, עד שגילה את חברו שחזר בתשובה ונמשך אל האמת. כעת, שנים לאחר מכן, הוא מוציא ספרי חידושי תורה מרתקים וחושף את מה שמסתתר מאחוריהם

אא

"אולי זה מפתיע, אך דווקא לא נולדתי בבית חרדי", אומר הרב יעקב מַעֲבָּרִי. הוא אברך, דרשן בחסד ומאחוריו סדרת ספרי חידושי תורה מצליחה. "זה אולי מפתיע", הוא אומר שוב, "אבל גדלתי דווקא בבית מסורתי פושר וכנער השקעתי בעיקר בספורט. נחשבתי לספורטאי מצליח מאוד, בעיקר בתחום הטניס. השתתפתי בהרבה תחרויות בארץ ובאירופה בהן זכיתי ב-39 גביעים, ב-7 מדליות ובהמון כבוד ופרסום. בד בבד השקעתי בלימודים והצלחתי מאוד בבגרויות. כשהגעתי לגיל צבא עמדו בפניי שתי אפשרויות – מצד אחד הצבא שלח לי הזמנה בה ציין שהוא רוצה אותי בקורס טייס, מה ששימח מאוד את אבי, ובהמשך שלחה אליי אוניברסיטת תל אביב מכתב בו נכתב שבשל ציוניי הגבוהים בבגרויות ובפסיכומטרי, הם מבקשים שאבוא ללמוד על חשבונם כל מה שרק ארצה. ההורים שלי היו מאושרים מאוד, והם דחקו בי להחליט במה אני בוחר, אלא שרצה הבורא ובדיוק באותה תקופה התחזקתי והתקרבתי ליהדות בזכות חבר קרוב שעזב את התיכון שנה קודם לכן ועבר לישיבה. המהפך שלו סקרן אותי מאוד וניהלתי איתו שיחות ממושכות בהן הוא הסביר לי מה הוביל אותו לכך. בשלב מסוים הבנתי שזו האמת, ולכן, למרות שעמדו בפניי כל האפשרויות לקריירה מוצלחת, בחרתי ללמוד בישיבה".

 

להזיז את הלב

איך אתה מסביר את זה? מאיפה הכוח של נער בן שמונה עשרה לחולל כזה שינוי?

"ברור שהייתה כאן סייעתא דשמיא גדולה מאוד, הקב"ה הוא זה שעזר לי", מבהיר הרב מעברי. "בנוסף, אני יכול לומר שגם בימים בהם הייתי רחוק מהדת, הייתי אדם אמתי מאוד. תמיד הלכתי עם האמת עד הסוף. זה הוביל לכך שאחרי שעשיתי את התחקיר הפרטי שלי והבנתי איפה האמת נמצאת, היה ברור לי שאני לא מעגל פינות, אלא הולך עם האמת, למרות שזה קשה ולא פשוט. כמובן שלא מצאתי מיד את דרכי המדויקת. טיילתי בישיבות מצפון ועד דרום, עד שמצאתי מקום שמתאים ב-100% לצרכי הנפש שלי - בישיבת אור החיים של הרב הגאון ראובן אלבז שליט"א, חבר מועצת חכמי התורה. נכנסתי ללמוד בישיבה וברוך ה' התחברתי מאוד ללימוד".

אחרי כמה שנים של לימודי גמרא החליט הרב מעברי שחשוב לו להוציא תעודת רב. "הסתערתי על לימודי הרבנות בכל הכוח, ונבחנתי בכל מה שנדרש תוך כדי מאמץ גדול מאוד. באותם ימים כבר הייתי נשוי ונולדו לי ילדים ב"ה. זו הייתה תקופה עמוסה, אך לא ויתרתי. אני זוכר את עצמי באותם ימים נעצר ברמזור ובכמה שניות עד שמתחלף האור מאדום לירוק, חוזר במחשבתי על הסעיף שלמדתי, כדי לשנן אותו. כך היה בוקר, צהריים וערב, הייתי כל-כולי סביב הלימודים".

במקביל לכך הוא גם החל לעסוק בזיכוי הרבים. "התחלתי למסור בקביעות שיעורים, בראשון לציון, במבשרת ציון ובמקומות שונים בירושלים. מסרתי שיעורים לנוער, למבוגרים, לחוזרים בתשובה, לחרדים מבית, הקהלים היו מגוונים מאוד. כל זה קרה בימי החול, ואילו בשבתות הייתי בבית רק לסעודות השבת. בכל שאר השבת הייתי מתרוצץ מבית כנסת אחד למשנהו. עם הזמן גיליתי שכאשר השיעור עוסק אך ורק בהלכה עצמה, לא תמיד מצליחים למשוך את לב המאזינים, הם לפעמים עייפים וקשה להם להתרכז, גם כאשר נותנים הסבר ארוך ומעמיק, הוא לא בהכרח פועל את פעולתו. כי אמנם המאזינים מקשיבים ונהנים, אך כשהם חוזרים הביתה לאחר התפילה ורוצים לספר את החידוש על יד שולחן השבת, הם לא מצליחים, כי זה מורכב מידי. הגעתי למסקנה שכדי ליצור דרשה מוצלחת יש להביא רעיון ייחודי וקצר, איזו חידה בלתי צפויה או ווארט בלתי מוכר. ניסיתי לאסוף כמה שיותר רעיונות כאלו, עד שלבסוף נהיה לי מאגר גדול של חידושים".

הרב מעברי מציין כי לאורך כל הדרך הוא קיבל הצעות להוציא את החידושים שלו בספר. "זה היה נראה לי בתחילה בלתי אפשרי, מעולם לא ראיתי את עצמי כאדם שכותב ספרים. אבל עם הזמן, ככל שטפטפו לי את זה יותר, התחלתי לחשוב על כך ברצינות. משמיים נשלח אליי באותה תקופה יהודי יקר שמסייע בשמחה לאנשים ורבנים בהוצאת ספרים ודיסקים. בזכותו הספר קם והיה, ומהרגע שיצא לאור פשוט נדהמתי. אין שבוע שאני לא מקבל תגובות של אנשים מכל רחבי הארץ שקראו, נהנו והשתמשו בדברי התורה שמופיעים בו. היו הזמנות מיוחדות גם ממרוקו, ספרד, צרפת, הולנד, אנגליה, ארה"ב, מקסיקו ועוד. בעיקר נדהמתי כשהתחילו להתקשר אליי ראשי ישיבות מכל החוגים וביקשו להקשות קושיות על הדברים שכתבתי ולשאול שאלות. זה הוביל עד מהרה להוצאת ספר נוסף, על חומש שמות. בשבועות הקרובים יראה אור בעזרת ה' ספר חדש על חומש ויקרא ובעת שיהיה הסיוע הנדרש יצאו גם ספרי במדבר ודברים".

מה סודם של הספרים? מה כל כך מיוחד בהם?

"אני יכול להגיד דבר אחד – כשאני שומע דרשה אני מחפש משהו שיזיז לי את הלב. באותה מידה, כשאני מכין דרשה, אני מחפש משהו שיזיז לאחרים את הלב. זה יכול להיות באמצעות סיפור מרגש וחזק, או חידה מאתגרת, או חידוש הלכתי שלא ידעו עליו קודם. בספר אני מחלק כל פרשה לארבעה חלקים – החלק הראשון מדבר תמיד על רעיון מעניין הקשור לפרשת השבוע. כך למשל בחומש ויקרא אני מביא את החידוש בנוגע למות שני בני אהרון. נאמר שם שהסיבה לכך היא שהם שתו יין, והקושי הגדול הוא - איך ייתכן שאנשים כה גדולים שנאמר עליהם שהיו גדולים יותר ממשה ואהרון, שתו יין ביום שחגגו את חנוכת המשכן? לא נחה דעתי עד שמצאתי על כך מדרש נפלא שמסביר שהם לא באמת שתו יין כפי שאנו מבינים, אלא שבאותם ימים ניזונו עם ישראל מהמן ושתו מבאר מרים. כמו שבמן היו כל הטעמים הקיימים, כך היה ניתן לשתות מן הבאר ולחוש כל טעם של שתייה שרוצים. בני אהרון לא שתו חלילה יין, הם שתו מים מן הבאר, אך הם הרהרו במחשבתם על יין ועל כך נידונו.

"אחר כך מגיע החלק השני שמביא דברים 'מֵעֵבֶר למפורסם'. הוא כולל אך ורק חידושים שרוב העולם אינו מכיר, שאלות כמו: 'איך קראו לבת השניה של פרעה?' או 'איזו אישה הייתה בעולם לפני חוה?' או 'מי היה הבן הרביעי של נח?' אנשים קוראים את השאלות האלו וממש סקרנים ורוצים לדעת את התשובות.

"בחלק השלישי אני מביא שאלות בהלכה, כמו למשל: 'אם אדם התגייר ואחר כך רוצה לאכול שוקולד חלבי ונזכר שאכל שעתיים לפני כן בשר, אבל מכיוון שבאותו זמן הוא היה עדיין גוי – נשאלת השאלה אם מותר או אסור לו לאכול, כיוון שכעת הוא יהודי ועדיין לא עברו שש שעות'. שאלה אחרת שאני מביא הובאה לפני הגר"ח קנייבסקי: 'מעשה בתאומי סיאם שאחד מהם רוצה להתגייר והשני לא, האם יש אפשרות שרק אחד מהם ייכנס לעם היהודי?' אלו שאלות הלכתיות שמאוד תופסות את האנשים וגורמות לדיונים פוריים ומרתקים סביב שולחן השבת.

"אחר כך מגיע החלק האחרון שמביא סיפור מחזק, כשהמטרה היא להעצים את הקוראים מבחינה תורנית ולעורר אותם בתחומים שונים. אני מביא סיפורים של מגוון רבנים מכל העדות והמגזרים. אני משתדל מאוד שהסיפורים האלו לא רק יהיו בגדר סיפורים, אלא ממש יעוררו את הלבבות ויעניקו חיזוק אמתי והעצמה אישית, כי אלו דברים שאנשים כל כך זקוקים להם".

 

בדם וביזע

התגובות על הספרים מגיעות לרב מעברי שוב ושוב, וכל אחת מהן משמחת אותו עד מאוד. "התקשרה אליי לאחרונה אמא לנער בן שמונה עשרה. היא סיפרה שבנה עזב את הישיבה כבר לפני שנתיים והדבר הכאיב להם מאוד. לפני כמה ימים, בסעודת שבת, הוא שלף פתאום את הספר והתחיל לשאול מתוכו שאלות ולאתגר את כל בני המשפחה שסביב השולחן. האמא סיפרה לי ממש בבכי: 'כבר שנתיים שהבן שלי לא אמר דברי תורה, והנה פתאום סעודה שלמה הוא עוסק בכך, והכל בזכותך'".

תוכל לתת לנו דוגמאות לחידושים מעניינים ביותר שפורסמו בספר?

"אנחנו עוסקים כעת בחומש שמות, אז הנה כמה דברים מתוקים מדבש מתוך החומש הנוכחי: אני מעלה בספר את השאלה 'איך ייתכן שבתיה בת פרעה קראה למשה רבנו בשם משה, הרי היא בכלל דיברה בשפה המצרית? התשובה לכך היא שהיא קראה לו 'מוניוס', שזו מילה במצרית שהתרגום שלה הוא 'משה'. אני גם מעלה את השאלה: 'מיהי היהודייה היחידה שהייתה בתקופת יציאת מצרים ולא אמרה שירת הים?' והתשובה לכך היא ציפורה, כי היא לא הייתה שם. לכן משמיים היא התגלגלה לימים בדבורה הנביאה שאמרה את שירת דבורה".

והוא ממשיך: "למי הייתה קריעת ים סוף פרטית? התשובה היא - לדתן ואבירם, כי הם לא היו עם כל עם ישראל, אלא נשארו בצד של פרעה כדי להלשין על היהודים. בסופו של דבר הם התחרטו ורצו להצטרף לעם ישראל. לכן, אחרי שכל עם ישראל עברו, נקרע הים עבורם באופן פרטי. 

"ועוד משהו נחמד – באיזו ארץ שנמצאת בחוץ לארץ חלה קדושת ארץ ישראל? התשובה היא שבארץ גושן".

הרב מעברי עובר ונותן דוגמאות מתוך החלק שעוסק בפלפולי ההלכה: "אני מביא שם את השאלה: 'איזו מצווה צריך כל גבר לקיים פעם בשנה?' והתשובה היא הפרשת חלה, כי גם אם אשתו מפרישה מידי שבוע, הוא צריך לקיים פעם בשנה את המצווה. שאלה נוספת שמרתקת בדרך כלל אנשים היא: 'מי שאכל במסעדה ומשלם על כך, האם צריך להזכיר את ברכת האורח בברכת המזון?' פסק ההלכה הוא גם לפי הרב אליישיב וגם לפי הרב יצחק יוסף הוא שכן, עליו לומר אותה".

הרב מעברי גם מדגיש שהוא עשה מאמץ מיוחד כדי להביא בספר פרק שלם העוסק ברפואות וסגולות שניתן ללמוד מדברי חז"ל, כמו סגולות לטיפול בצלצולי אוזניים או בהתקרחות, סגולות להריון, ללידה קלה ועוד, הכל אך ורק מתוך המקורות. "אחת הסגולות המעניינות שהבאתי חודשה על ידי רב בן דורנו – הרב מזוז שליט"א. הוא אומר כי תרופה נגד שפעת היא לאכול תפוח אדמה חם ומבושל, עם פלפל שחור.  לומדים זאת מכך שאם כותבים 'תפודים עם פלפל שחור', וקוראים את ראשי התיבות מהסוף להתחלה נוצרת המילה 'שפעת'".

ולסיום, אי אפשר שלא לשאול -מאיפה הרב מצליח להגיע לכל אותם חידושים בלתי מוכרים? אלו דברים שנראה שאיש לא נתקל בהם קודם לכן...

"אנשים בטוחים שאני עושה זאת באמצעות תוכנת מחשב כלשהי, אך הדבר אינו נכון כלל, כי אין לי בכלל גישה למחשב", מפתיע הרב מעברי. "אגיד את האמת – כדי להגיע לאותם חידושים אני משתמש בדם, ביזע ובהרבה דמעות. אני אברך פשוט ואין לי בבית את כל ספרי הקודש הקיימים, לכן אני מתרוצץ מבית מדרש אחד למשנהו, מנסה להיזכר היכן ראיתי כל דבר, ולפעמים גם נוסע מעיר לעיר רק כדי להעתיק שתי שורות מספר שפעם נתקלתי בו. מבחינתי לא משנה מהו הספר, הוא יכול להיות חדש או ישן, תימני או אשכנזי, ליטאי או חסידי, חוברת או ספר עב כרס, העיקר שהרעיון שמופיע בו ימשוך את הלב. אני חושב שיש בכך זכות גדולה – לאפשר לאנשים לפתוח את הלב ולהתרומם ביראת שמיים. לעתים אני משוחח עם אנשים שאינם שומרי מצוות ושומע מהם שהתחברו דווקא לחידושים שהבאתי כמו 'מהיכן לומדים שמשפט פיתגורס כתוב בתורה?', או 'היכן מופיעה שיטת חישוב שטח של מצולע בתורה?'. אלו דברים נפלאים, מעניין לראות איך שכל אחד מתחבר לחלק שלו".

את ספרי 'מֵעֵבֶר למפורסם' של הרב יעקב מעברי ניתן להשיג בהידברות שופס

ליצירת קשר עם הרב מעברי: lamefursam@gmail.com

תגיות:מעבר למפורסםהרב יעקב מעברי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה