חדשות בעולם

הניו יורק טיימס: איראן הודתה בהפלת המטוס האוקראיני בשל איום רוחאני בהתפטרותו

בדיווח נטען כי המפקדים הבכירים בבסיס היו ערים לטעות הטרגית של הקצין שירה, אך נמנעו, מסיבה שאינה ברורה, מלספר זאת לדרג שמעליהם, לרבות הנשיא האיראני. בהמשך הם החליטו לחשוף את הטעות, אך דרשו מההנהגה שלא לחשוף בפומבי כי המטוס התרסק בשל יירוט. לאחר שרוחאני הביע זעם רב על ההחלטה ואף איים כי אם לא יחשפו זאת הוא יתפטר מתפקידו, המנהיג העליון, עלי חמינאי, להודות בטעות – שלושה ימים לאחר ההתרסקות.

רוחאני (צילום: שאטרסטוק)רוחאני (צילום: שאטרסטוק)
אא

הודאת טהראן באשר ליירוטו בשוגג של מטוס הנוסעים האוקראיני באה בעקבות הודעתו של נשיא איראן, חסן רוחאני, כי אם לא ייעשה כן הוא התפטר מתפקידו – כך דווח היום (ראשון) בניו יורק טיימס. התקרית אירעה בתחילת החודש, ברקע המתיחות הגבוהה באזור עם ארצות הברית, אז ירו אנשי משמרות המהפכה שני טילים לעבר המטוס, שנחשד כטיל שיוט, והובילו למותם של 176 נוסעים ואנשי צוות, רובם איראנים וקנדים ממוצא איראני.

בתחילה טענה הרפובליקה האסלאמית כי המטוס, מחברת "אוקראינה אינטרנשיונל איירליינס", התרסק מעל נמל התעופה בטהראן כתוצאה מכשל טכני, והאשימו את מדינות המערב בהפצת תאוריות קונספירציה כחלק מלוחמה פסיכולוגית נגד טהראן. אולם, מספר ימים לאחר מכן יצאה הודעה ממשמרות המהפכה של איראן, לפיה הם מודים כי המטוס הופל בשל הפעלה שגויה של מערכת ההגנה האווירית שזיהתה את המטוס כטיל.

זירת ההתרסקות של המטוס בטהראןזירת ההתרסקות של המטוס בטהראן

עם זאת, בדיווח נטען כי המפקדים הבכירים בבסיס היו ערים לטעות הטרגית של הקצין שירה, אך נמנעו, מסיבה שאינה ברורה, מלספר זאת לדרג שמעליהם, לרבות הנשיא האיראני. בהמשך הם החליטו לחשוף את הטעות, אך דרשו מההנהגה שלא לחשוף בפומבי כי המטוס התרסק בשל יירוט. ההנהגה נטתה לאמץ את המלצתם, אך לאחר שרוחאני הביע זעם רב על ההחלטה ואף איים כי אם לא יחשפו זאת הוא יתפטר מתפקידו, המנהיג העליון, עלי חמינאי, להודות בטעות – שלושה ימים לאחר ההתרסקות.

ההודעה על יירוט המטוס הגיעה מפיו של מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה האיראניים, אמיר עלי ח'אג'יזאדה, שאמר כי המטוס זוהה בטעות בידי מפעיל מערכת ההגנה האווירית כטיל שיוט. לדברי ח'אג'יזאדה, המטוס הופל בידי טיל לטווח קצר. חרף העמדה האיראנית שהכחישה מאז יום רביעי את מעורבותה בהתרסקות המטוס, ח'אג'יזאדה הדגיש היום כי הוא דיווח לרשויות על השיגור השגוי של הטיל כבר באותו היום.

הקופסה השחורה של המטוס שהתרסקהקופסה השחורה של המטוס שהתרסק

בשבוע שעבר הודיעו הרשויות בטהראן על חזרתן מכוונתן המקורית להעביר את הקופסאות השחורות של המטוס האוקראיני לקייב, שהופל בטהראן. לפי מנהל חקירת התאונה ברשות התעופה האזרחית של איראן, חסן רזאיפאר, לארצו "אין כוונה" לשלוח את נתוני הטיס וההקלטות מתא הטייס לבחינת מומחים קנדים, אמריקניים וצרפתיים באוקראינה, חרף הודעתו אתמול על הוצאתם מחוץ למדינה.

רזאיפאר הוסיף כי בכוונת איראן לשחזר את המידע מהקופסאות השחורות, וייתכן כי בסופו של תהליך הן יועברו לבחינת המומחים, אך "נכון לעכשיו, לא קיבלנו החלטה". במקביל, היום הגיעו גופותיהם של 11 האוקראינים שנספו בתקרית, בטקס רשמי ובמשמר כבוד בנמל התעופה בוריספיל בקייב.

מוקדם יותר החודש הודיעו הרשויות בטהראן על מעצרם של כמה גורמים בשל חלקם בהתרסקות המטוס האוקראיני, שיורט על רקע המתיחות הגבוהה באזור עם ארצות הברית. נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר כי הפלת המטוס – שהוביל למותם של 176 נוסעים ואנשי צוות, רובם איראנים וקנדים ממוצא איראני – הייתה "טעות בלתי נסלחת", וכי "מערכת המשפט צריכה להקים טריבונל מיוחד בראשות שופט בכיר וכמה עשרות מומחים". הוא הוסיף: "זה איננו מקרה רגיל. העולם כולו יעקוב אחר בית המשפט הזה".

תגיות:חסן רוחאניאיראןהמטוס האוקראיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה