חדשות בארץ

דריכות בישראל: ארה"ב עומדת לפרסם את תכנית השלום

ההודעה על הפרסום הצפוי של עסקת המאה מגיעה לאחר שעד כה נמנע הבית הלבן מלפרסם את התכנית, זאת, נוכח המשבר השלטוני שנמשך בישראל למעלה משנה. אולם, לאחר שגנץ, שהתנגד נחרצות לפרסום התכנית בשל החשש כי נתניהו ישתמש בכך לצרכי תעמולה אישית, שינה השבוע במפתיע את עמדתו וקרא לממשל להאיץ את קידום התכנית. בנט הודיע: "מפלגת ימינה לא תאפשר למסור אדמה לערבים או להקים מדינה פלסטינית"

נתניהו וטראמפ ביישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו וטראמפ ביישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

הבית הלבן צפוי לעדכן ביממה הקרובה את ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ בעניין תכנית השלום בין ישראל לפלסטינים, שמקדם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ מאז שנכנס לתפקידו. על פי הפרסומים הערב (חמישי) בישראל, בשבוע הבא יטוסו גנץ ונתניהו לוושינגטון.

בחדשות 12 פורסם כי בשל ההבנה כי עסקת המאה תוצג בקרוב, בצה"ל הוחלט על העלאת הכוננות. לפי הדיווח, משורת דיונים שקיים הצבא עלה כי יש להיערך להפרות סדר ואף לתגובות קיצוניות יותר - בטווח הזמן המיידי. 

שר הביטחון נפתלי בנט אמר בעקבות הפרסום כי מפלגת ימינה, שבראשה הוא עומד, תתנגד ליוזמה המדינית. בהודעה מטעמו נכתב כי "הנשיא טראמפ, ג'ארד קושניר והשגריר פרידמן הם חברי אמת של ישראל. ‏ייתכן שמדינת ישראל עומדת בפני הזדמנות היסטורית, לצד סיכונים משמעותיים", אך "מפלגת ימינה לא תאפשר למסור אדמה לערבים או להקים מדינה פלסטינית, ו‏לאחר שיפורסמו פרטי התוכנית נתייחס לגופה".

ההודעה על הפרסום הצפוי של עסקת המאה מגיעה לאחר שעד כה נמנע הבית הלבן מלפרסם את התכנית, זאת, נוכח המשבר השלטוני שנמשך בישראל למעלה משנה. אולם, לאחר שגנץ, שהתנגד נחרצות לפרסום התכנית בשל החשש כי נתניהו ישתמש בכך לצרכי תעמולה אישית, שינה השבוע במפתיע את עמדתו וקרא לממשל להאיץ את קידום התכנית. "אני מקווה שהנשיא טראמפ יקדים את פרסום התוכנית ואני מצפה להפצת התוכנית בהקדם. במזרח התיכון קורים הרבה דברים דרמטיים", אמר גנץ ביישוב ורד יריחו במהלך סיור שערך עם ח"כ משה יעלון במועצה האזורית מגילות ים המלח. גנץ אף נשאל האם הוא עומד בקשר עם טראמפ ואנשיו, אך דרש לעבור לשאלה הבאה.

גנץ בביקורו בעיר דוד (צילום: פלאש 90)גנץ בביקורו בעיר דוד (צילום: פלאש 90)

בחודש יוני פרסם הבית הלבן את חלקה הכלכלי של תכנית השלום, שתתבסס, בין השאר, על הקמת קרן בינלאומית שתשקיע כ-50 מיליארד דולר בפרויקטים לשיפור הכלכלה הפלסטינית ומדינות ערב באזור. רוב הכסף שתשקיע הקרן, כ-28 מיליארד דולר, יוקדש ישירות להשקעה בעזה ובגדה המערבית, כאשר שאר הסכום ינותב לפרויקטים כלכליים בירדן, מצרים ומדינות שכנות. בין התכניות הבולטות בעזה, סלילת כביש גישה ובניית קו רכבת שיחברו את עזה לגדה המערבית דרך שטח ישראל.

לפני שבועיים, עם הפרסום כי ארה"ב שוקלת לפרסם את פרטי העסקה קודם הבחירות ב-2 במרץ, אמר יו"ר כחול לבן בפתח ישיבת סיעתו בכנסת: "אני יכול להניח שבנושא כל כך חשוב האמריקנים יהיו מאוד זהירים ולא יפרסמו לפני הבחירות, שהרי זו תהיה התערבות ממשית ובוטה בתהליך". לפי הדיווחים, במהלך שבועיים אלה גורמים בממשל האמריקני הביעו בפניו את מורת רוחם מהצהרתו זו.

בחודש שעבר דווח ברשת "אל-מיאדין" כי עסקת המאה תכלול הקמת מדינה פלסטינית על חלק משטחי יהודה ושומרון, במסגרתה יסופחו לישראל ההתנחלויות הקיימות ובקעת הירדן בתמורה לפיצוי כספי לתושבים הפלסטינים.  

גנץ הבהיר בסיור כי "אנחנו חוזרים וקובעים שבקעת הירדן היא חומת המגן המזרחי של ישראל בכל תרחיש עתידי שלא יקרה. אנחנו רואים את חבל הארץ הזה כחלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. לאחר הבחירות נפעל לסיפוח בקעת הירדן, עד אז נדאג להמשיך לפתח את האזור". יעלון אמר: "מיציאתנו לדרך בכחול לבן לפני פחות משנה אנחנו מדברים על זה שבקעת הירדן היא חלק בלתי נפרד מישראל והיא הגבול המזרחי של ישראל לנצח".

תגיות:דונלד טראמפעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה