סיפורי אמונה

הפסיד מחצית מרכושו, ולא תאמינו כיצד הגיב

"מה עשה אבא כששמע שהוא ספג הפסד כזה?! אני זוכר אותו רוקד משמחה במשך שבועיים! הוא היה מאושר. 'ברוך ה'', חזר ואמר בימים הללו. 'ברוך ה' שלא נכשלתי בלקיחת כסף של מישהו אחר'"

(בעיגול: הרב אריה שכטר זצ"ל)(בעיגול: הרב אריה שכטר זצ"ל)
אא

הרב אריה שכטר זצ"ל (י"ח בטבת ה'תרצ"ז - י"ד בכסלו תש"פ) היה דרשן ידוע ופעיל בולט בתנועת התשובה.

בספרו המומלץ "אריה שאג" על "ימים נוראים", מספר הרב שכטר על אביו. "אבי ז"ל היה איש נפלא. גרנו בתל אביב בכיכר המושבות. ביתנו היה בית של הכנסת אורחים. היינו שנים-עשר ילדים, ותמיד היה בבית ובלב מקום לאורחים. הרבה אדמו"רים באו להתאכסן אצלנו, כי אבי היה ירא שמים וישר לב. אבא ז"ל לא היה ממתין שיבואו אורחים, אלא היה הולך לחפש אותם. היה צועד לתחנה של מוניות השרות שמביאות נוסעים מירושלים, והיה מזמין את האנשים להתאכסן אצלנו.

"אבא היה סוחר גדול וישר כמו סרגל. בן דוד של אמי הביא לארץ את הפטנט השוודי שנקרא 'איטונג', ואבי ואדם נוסף הצטרפו אליו כשותפים, הרבה מאוד זמן עבר, ולא ראו שום התפתחות בעניין ה'איטונג'. השקיעו והשקיעו סכומי כסף אדירים, ולא ראו שום רווחים ושום הכנסות. אבי הגיע למסקנה שהוא כבר לא יראה רווחים מהסיפור הזה.

"לשם כך הלך אל ה'חזון איש' ואמר לו: 'אני רוצה לעשות דין תורה עם השותפים שלי, ואני מבקש שהרב יהיה הבורר'. אמר לו ה'חזון איש': 'לא משתלם לך, לך תעשה פשרה איתם'.

"אבי שמע את דברי ה'חזון איש' והגיב מיד: 'מה? זאת אומרת שאני לא צודק? אם אני לא צודק, אני אקח כסף של מישהו אחר שלא מגיע לי?! חלילה. בשום אופן לא. לכן איני רוצה לעשות פשרה. אני רוצה לדעת את האמת: אם אני לא צודק – אני אחזיר את כל הכסף, ולא אחזיק בידי אף פרוטה שאינו שלי. אני מבקש מכבוד הרב שיסכים לקבל אותנו לדין תורה, ואם אני לא צודק – אקבל בשמחה את פסק הדין", ממשיך הרב שכטר לרתק את הציבור.

ה'חזון איש' הסכים, ובדין התורה פסק לרעת אביו של הרב שכטר. מדובר היה בסכום עתק באותם ימים: 50 אלף לירות שטרלינג. היה זה כמעט מחצית מרכוש המשפחה. ומה עשה אביו של הרב שכטר, כששמע שהוא ספג הפסד כזה?!

סיפור אישי מעורר דמעות: כך הרב אריה שכטר החזיר אותי לעצמי

למרות הסכנה, מעל לכל הציפיות: כך זכו הוריי ליותר מאלפיים צאצאים

איך יוצרים קשר עם ה'? הרב שכטר מצטט את תשובתו של הסטייפלר

"אני זוכר אותו רוקד משמחה במשך שבועיים!", קרא הרב שכטר בהתרגשות.

"אבא היה מאושר. 'ברוך ה'', הוא חזר ואמר בכל הימים הללו. 'ברוך ה', שלא נכשלתי בלקיחת כסף של מישהו אחר'. לא עלתה בקצה דעתו מחשבה של 'למה' או 'אולי'. כך החזון איש פסק בדין התורה – אז הכסף לא שלו. הוא היה מאושר עד אין קץ שזכה לנהוג לפי היושר ולפי רצון ה'.

"אבי היה איש אמת, וכך הוא לימד אותנו", המשיך הרב שכטר. "הוא היה אב נפלא ואוהב, אבל על שקר הוא לא התפשר.

"'בשקר הראשון שאני אתפוס אותך, אני אעניש אותך מאוד מאוד בחומרה", אמר לנו, ילדיו, והסביר: "תדעו לכם, הרוצח לא התחיל עם רצח, הוא התחיל עם שקר, ואחר כך הוא גנב, עד שהוא נעשה רוצח. אני אעצור אתכם כבר בשקר הראשון, שלא תידרדרו הלאה.

 

אל תגיד שקר. עם שקר לא תצליח

"'אם עשית משהו לא טוב, תבוא ותספר לי את האמת. אני, בתור אבא, חייב להוציא אותך מכל בוץ. אתה לא מלאך, בני אדם הם בני אדם. גם מבוגרים טועים ועושים שטויות, וילדים ודאי נכשלים לפעמים', אמר לנו, ילדיו, בכל העת. 'תמיד אתה יכול לבוא ולספר לי את האמת, גם אם היא לא נעימה, ואעשה כל מה שאני יכול כדי לעזור לך. אבל בלי שקר! אוי ואבוי לך אם תגיד שקר'", מצטט הרב שכטר את דברי אביו.

"'אם אדם ילך עם האמת, הוא יחדור אפילו דרך קירות של פלדה', היה אבא אומר. "ואני אומר לכם", מוסיף הרב שכטר, אני מסתובב בעולם כבר עשרות רבות של שנים. התגלגלתי מאות פעמים במטוסים. שליחויות על גבי שליחויות הטילו עלי (הרב שכטר היה מעורב בפרשיית יוסל'ה שוחמכר, כשליחו של ה'חזון איש). הרבה פעמים קרה לי שהעמידו אותי בפני קיר – הייתי חייב להגיד או אמת או שקר. היסוד שאבי לימד אותי, שעם האמת אפשר לחדור דרך קירות של פלדה – עובד כמו שעון! לא פעם ולא פעמיים היה נראה, שאם אגיד את האמת אני אבוד, ועל ידי שקר יסתדרו כל העניינים. אבל תמיד אמרתי את האמת, ובסוף שמחתי על שאמרתי את האמת. דווקא כך דברים הסתדרו.

"אל תגיד שקר. עם שקר לא תצליח", ממשיך הרב שכטר ואומר: "השקר – אין לו רגליים"...

הרב שכטר מוסיף ומצטט את דברי המדרש, שבשעה שאמר הקדוש ברוך הוא לנח שיכניס שניים שניים מכל החי אל התיבה, נכנסו כל אחד ובן זוגו עמו. בא השקר ורצה להיכנס, אמר לו נח: "אין אתה יכול להיכנס, אלא אם כן תמצא לך בן זוג". הלך השקר, ופגע בפחתא (פחת, הפסד), והציע לו להיות לו לבן זוג. אמר לו פחתא: "ומה אקבל בשכרי?", אמר לו: "כל מה שאעשה הוא שלך". נתרצה לו ונכנסו שניהם אל התיבה. כיון שיצאו, היה השקר פועל ועושה, ופחתא היה נוטל כל מה שעשה. בא השקר וחיפש את מה שיצר, ולא מצאו. כששאל את פחתא לאן נעלמו כל מעשיו, אמר לו: "וכי לא כך וכך סיכמנו, שכל מה שתעשה אטול בשכרי?". לא היה לשקר פתחון פה, ועל זה נאמר: "והרה עמל וילד שקר".

ה"חפץ חיים זצ"ל כותב, שההסכם הזה שריר וקיים עד היום. כל מי שמרוויח כסף באופן לא ישר, באמצעות שקר וגזל – מפסיד את הכל, ועל כך נאמר בירמיהו (יז, יא) 'עושה עושר ולא במשפט, בחצי ימיו יעזבנו'".

מדברים פתוח עם הרב אריה שכטר. והפעם: למה חייבים לקיים מצוות?

תגיות:אמתשקריושרהרב אריה שכטר זצ"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה