חדשות בעולם

בפעם השלישית בהיסטוריה: נפתח משפט ההדחה של הנשיא טראמפ בסנאט

מנהיג הרוב הרפובליקני, הסנאטור מיץ' מקונל, מנסה לקדם מהלך לפיו תיערך הצבעה נפרדת על האפשרות לזמן עדים, שממנה נרתעים בבית הלבן בכל צורה, זאת, בשל החשש כי זה ירחיב את הפגיעה בקמפיין שמנהל טראמפ על כהונה נוספת בממשל. צוות התביעה: "למרות מאמציו של טראמפ לחסום את חקירת הקונגרס, אספנו כמות אדירה של ראיות המוכיחות את אשמתו"

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

הסנאט בארה"ב פתח הערב (שלישי) את משפט ההדחה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הנערך בפעם השלישית בלבד בהיסטוריה האמריקנית. בשעה זו מצביעים חברי הבית העליון על נהלי משפט ההדחה, במסגרת החלק הראשון של הדיון שצפוי להסתיים עד לסוף השבוע. בצד הרפובליקני מקווים כי המשפט יסתיים עד סוף ינואר, ולכל המאוחר עד 4 בפברואר – אז אמור הנשיא למסור את נאום מצב האומה השנתי.

טראמפ בתדרוך לכתבים בוושינגטון טראמפ בתדרוך לכתבים בוושינגטון

מנהיג הרוב הרפובליקני, הסנאטור מיץ' מקונל, מנסה לקדם מהלך לפיו תיערך הצבעה נפרדת על האפשרות לזמן עדים, שממנה נרתעים בבית הלבן בכל צורה, זאת, בשל החשש כי זה ירחיב את הפגיעה בקמפיין שמנהל טראמפ על כהונה נוספת בממשל. בנוסף, מקונל מבקש להקצות לשני הצדדים בבית שני דיונים בני 12 שעות להצגת טיעוני הפתיחה. מנהיג הדמוקרטים בסנאט, צ'אק שומר, תקף בחריפות את מקונל וטען כי האחרון "אומר למעשה כי הוא אינו מעוניין בשמיעת העדויות הקיימות או בכאלו חדשות".

נשיא אוקראינה זלנסקינשיא אוקראינה זלנסקי

עוזר לבכיר רפובליקני בסנאט אמר כי המסמך שהגיש מקונל לחברי הבית אף הכיל סעיף שלפיו יתאפשר לסנגורי טראמפ להעלות הצעה לביטול סעיפי האישום, אך הסיכויים לאישור מהלך זה הינם קלושים ביותר. שומר הגיב לדיווח וכינה את המסמך "ניסיון טיוח", והוסיף כי "הציבור האמריקאי מבין בדיוק במה מדובר".

טראמפ הוא הנשיא השלישי שהדחתו עולה לסנאט. קדמו לו ביל קלינטון ואנדרו ג'ונסון. נגד טראמפ עומדים שני סעיפי אישום – ניצול לרעה של סמכותו כנשיא ארה"ב ושיבוש הליכי החקירה בבית הנבחרים. חקירת ההדחה בבית הנבחרים, ובעקבותיה המשפט בסנאט, נסובה סביב מאמצי טראמפ ואנשיו ללחוץ על נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, לפתוח בחקירה נגד יריבו הפוליטי של טראמפ וסגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, ובנו, האנטר, שהיו מעורבים בעסקיה של חברת הגז האוקראינית "בוריסמה". טראמפ, על פי האישומים, אף התנה בכך את הסיוע הביטחוני לקייב, כמו גם את ביקורו בבית הלבן.

בית הנבחריםבית הנבחרים

הליך המשפט מתנהל באופן דומה להליך המתקיים בבית משפט אמריקני, כאשר השופט הוא נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס, והמושבעים לצדו הם הסנאטורים. "צוות התביעה" של בית הנבחרים מורכב משבעה חברים, שיציגו בפני חברי הסנאט את סעיפי האישום נגד הנשיא. הערב מסר צוות התביעה את הצהרתו לסנאט, במהלכה נטען כי הנשיא "סיכן את הביטחון הלאומי שלנו ואת עקרונות הממשל הדמוקרטי". עוד צוין כי טראמפ "דבק בעמדתו כי הסנאט אינו יכול להדיחו, גם אם נוכיח כל אחד מסעיפי האישום. זו קביעה שיש בה משום אפקט מצנן והיא גם שגויה לחלוטין". חברי הצוות אמרו עוד כי "למרות מאמציו של טראמפ לחסום את חקירת הקונגרס, אספנו כמות אדירה של ראיות המוכיחות את אשמתו".

מולם הציב הנשיא צוות פרקליטים בעלי שם, בהם אלן דרשוביץ' וקנת' סטאר. הלילה הם הגישו מסמך בן 110 עמודים שבו נטען כי אין בסעיפי האישום משום עבירות על החוקה הדורשות את הדחתו של טראמפ. עם זאת, במסמך ההגנה לא מובאת הכחשה באשר ללחץ שהפעיל על נשיא אוקראינה כדי שיחקור את ביידן, אולם הודגש כי טראמפ לא כרך בין דרישותיו אלו לבין העברת כספי הסיוע הביטחוני לקייב. עוד אמר צוות ההגנה כי הדמוקרטים "מבקשים להדיח את הנשיא כדי להטות את הבחירות לנשיאות. אין להם כל מענה להישגיו של הנשיא בצמיחת הכלכלה, בחיזוק הצבא ובעמידתו מול יריביה של אמריקה מעבר לים".

תגיות:אוקראינה גייטדונלד טראמפהסנאט של ארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה