חדשות בעולם

איראן מאיימת בפרישה מאמנת הגרעין אם יידונו סנקציות במועצת הביטחון; ברוסיה מזהירים

לפי זריף, "אם אירופה תמשיך בהתנהגותה הלא הולמת כלפינו, או תגיש תלונה נגד איראן במועצת הביטחון של האומות המאוחדות, אנחנו נפרוש באופן חד צדדי מהאמנה להפצת נשק גרעיני". בעקבות זאת, סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי רייבקוב, הזהיר את איראן מנקיטת "צעדים פזיזים". ההסלמה מגיעה בצל הודעת שרי החוץ של צרפת, בריטניה וגרמניה כי ביקשו לכנס את הוועדה המשותפת לטיפול בהפרות הסכם הגרעין עם איראן, זאת, בעקבות הכרזתה על נסיגה נוספת מההסכם

פוטין ורוחאני (צילום: שאטרסטוק)פוטין ורוחאני (צילום: שאטרסטוק)
אא

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, איים היום (שני) מפני נסיגה מוחלטת של ארצו מהאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT), אם מעצמות אירופה יקיימו דיונים על השבת הסנקציות על טהראן במועצת הביטחון של האו"ם. בעקבות זאת, סגן שר החוץ הרוסי, סרגיי רייבקוב, הזהיר את איראן מנקיטת "צעדים פזיזים". המתיחות באה שבוע לאחר הודעת שרי החוץ של צרפת, בריטניה וגרמניה כי ביקשו לכנס את הוועדה המשותפת לטיפול בהפרות הסכם הגרעין עם איראן, זאת, בעקבות הכרזתה על נסיגה נוספת מההסכם והעשרת אורניום לרמה גבוהה יותר. בהודעת המעצמות הודגש כי הן אינן תומכות במדיניות "המקסימום לחץ" של ארצות הברית על איראן.

לפי זריף, "אם אירופה תמשיך בהתנהגותה הלא הולמת כלפינו, או תגיש תלונה נגד איראן במועצת הביטחון של האומות המאוחדות, אנחנו נפרוש באופן חד צדדי מהאמנה להפצת נשק גרעיני". לדבריו, נשיא איראן חסן רוחאני הזהיר את שרת החוץ לשעבר של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, מפני ההשלכות של מהלך כזה בשלושה מכתבים ששוגרו עוד ב-2018.

מועצת הביטחון של האו"ם (צילום: שאטרסטוק)מועצת הביטחון של האו"ם (צילום: שאטרסטוק)

בהודעת איראן בתחילת החודש צוין כי הרפובליקה תעקוף, בפעם השנייה, את רף 300 הקילוגרמים של אורניום מועשר ברמה נמוכה של 3.67% שהסכם הגרעין מ- 2015 מתיר לה להחזיק, ותעשיר אורניום ללא הגבלה – בהתאם לצרכיה הטכניים. הערכות הן כי עד כה צברה איראן כ-600 ק"ג של אורניום, ולא ברור האם תחל בהעשרה ברמה גבוהה יותר. משמעות ההכרזה היא שמעתה לא תהיה עוד הגבלה של הקהילה הבינלאומית על יכולת העשרת האורניום, רמת האורניום המועשר והמחקר והפיתוח האיראניים. בשבוע שעבר אמר דובר הממשלה באיראן כי צעדיה של ארצו הפיכים אם ארה"ב תסיר את הסנקציות על טהראן, וכי במצב כזה ארצו "תמשיך לעבוד עם האו"ם".

עם זאת, שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזף בורל, הודיע כי האיחוד מעוניין בשימור הסכם הגרעין עם איראן, בתנאי שהיא תעמוד בהתחייבויותיה. בורל, שאמר את הדברים בצאתו מפגישה של שרי החוץ של המדינות החברות באיחוד בבריסל, הבהיר כי השרים לא דנו באפשרות להפעיל את הסעיף בהסכם שלפיו אם טהראן מפרה את התחייבויותיה ניתן יהיה להשיב באופן מיידי את הסנקציות הבינלאומיות עליה. "לא דנו בשאלה אם להפעיל את הסעיף הזה", אמר, "אנחנו מוכנים להמשיך לקיים את ההסכם וכדי לעשות את זה איראן צריכה לעמוד בהתחייבויותיה".

תגיות:איראןהסכם הגרעיןרוסיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה