מצוות

רוצים מתנות משמים? זה מה שעליכם לעשות

האם אתם נכנסים להגדרה של 'לוקחים' ו'מקבלים' או דווקא 'נותנים'? למה אדם מתחתן ומביא ילדים לעולם? איך נזכה לחסדים משמים? מה נותן תיקון ותכלית לכל הבריאה כולה? ההסתכלות שלכם על עצמכם תשתנה לאחר קריאת הכתבה הבאה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

למה אדם מתחתן ומביא ילדים לעולם? איך נזכה לחסדים משמים? מה נותן תיקון ותכלית לכל הבריאה כולה? קחו את הזמן, קראו את הדברים, וההסתכלות שלכם על החיים ועל הזולת תשתנה, בהבטחה.

הרב אליהו אליעזר דסלר (ה'תרנ"ב – כ"ד בטבת ה'תשי"ד) היה מגדולי המשגיחים ובעלי המוסר בדורות האחרונים. נולד בקלם, ובתקופת מלחמת העולם השניה שהה באנגליה והקים שם כולל אברכים. לאחר מכן עלה לארץ וכיהן כמשגיח רוחני בישיבת פוניב'ז בבני ברק. הרב דסלר פעל רבות לשיקום עולם התורה לאחר השואה, ונחשב לאחר מגדולי בעלי המוסר במאה ה-20. סדרת ספרי המוסר שלו נקראים "מכתב מאליהו", והם כוללים חמישה כרכים.

הרב דסלר הרבה לשוחח אודות כוח הנתינה שבאדם. הוא מזהה את הנתינה ואת עשיית החסד כתכלית בריאת העולם. מידת החסד היא רצונו של הבורא, לעשות חסד עם ברואיו. לכן כל אדם שמעוניין לזכות באור השכינה צריך לרכוש את מידת הנתינה ולהיטיב עם הזולת.

לדבריו, החסד הוא זה שהופך את האדם מנוטל לנותן. כאשר האדם קונה את תכונת הנתינה והרצון להיטיב, הוא מידמה במידותיו לקדוש ברוך הוא. כה דבריו בספרו "מכתב מאליהו": "כתוב 'עולם חסד ייבנה', הרי שהנהגת ה' יתברך איתנו כולה מנתינה. ואנו? אם נהיה רק עומדים ומקבלים טובתו, ומבקשים עוד ועוד, הלא אנו הולכים ונדבקים בנטילה ואהבת עצמנו, שמזה באה כפיות טובה. ואין תיקון לזה אלא להשתדל לקנות את כוח הנתינה. כאשר ברא אלוקים את האדם עשהו לנותן ונוטל. כוח נתינה הוא כוח עליון ממידות יוצר הכל ברוך הוא, שהוא מרחם ומיטיב ונותן, מבלי לבל דבר בתמורה... וככה עשה את האדם, ככתוב: 'בצלם אלוקים עשה את האדם', כי יוכל לרחם ולהיטיב וליתן. אבל כוח הנטילה הוא אשר יתאווה האדם למשוך אליו את כל הבא בתחומו, כוח זה הוא אשר יקראוהו בני האדם 'אהבת עצמו'. כוח הנתינה הוא שנותן תיקון ותכלית לבריאה כולה". (מכתב מאליהו, חלק א', עמ' 32 – 33, 37)

"שני הכוחות האלה, הנתינה והנטילה, הם שורשי כל המידות וכל המעשים. ויש לך לדעת, שאין דרך ממוצע בזה, כי נפש האדם לעולם תשאף לאחר משני הצדדים, ובתשוקת הלב הפנימית אין פשרות"

ממשיך הרב דסלר וקובע: "נמצא שבכל מעשה, בכל דיבור ובכל מחשבה – הנהו או מתחסד ונותן, או חוטף ונוטל".

"לכל  אדם יש ניצוץ כוח הנתינה, וזה כי לא ניתנה רשות לכוח הנטילה לבטל גם את הניצוץ הזה, שאלמלא כן היה העולם חרב: לא היו נושאים נשים ולא היו מגדלים בנים. על כן גזר השם יתברך כי ניצוץ זה לא ייפרד מבני האדם לעולמים.

אולם יען כי מעט מאוד הוא עניין הנתינה אשר בהם, על כן יבחרו באשר ימצאו חן בעיניהם: להם ייתנו וייטיבו, ואותם יאהבו. את אלה יחשבו כאילו שלהם המה – משפחתם, קרוביהם, רעיהם וחבריהם, אך את שאר בני האדם – לנכרים וזרים יחשובו. יתנהגו עמהם במידת הנטילה, יתחרו בהם ויחטפו מהם ככל אשר יוכל.

 

נטילה ואהבת עצמנו - יוצרת טמטום הלב נגד כל מושג רוחני

חשוב להבין כי כוח הנתינה יוצר אהבה וחיבור בין אנשים. "אך יתבונן נא האדם", קורא הרב דסלר, "כי לאשר ייתן – יאהב, וגם יהיה לו חלק בו, וידבק אליו, ואז יבחין ויבין: כי זה אשר זר נחשב לו, הוא רק כיוון שטרם נתן לו, ועוד לא היטיב עימו, אך אם יתחיל נא להיטיב את כל אשר ימצא – אז ירגיש שכולם המה קרוביו, כולם אהוביו, בכולם יש לו חלק, ובכולם התפשטה עצמותו.

"לאדם אשר יזכה להגיע אל המדרגה המעולה הזאת, מובנת היא כפשוטה מצוות התורה: 'ואהבת לרעך כמוך' – 'כמוך' בלי שום הפרש.

"תיקון הבריאה בתוכנה, תלוי בכח הנתינה", מסביר הרב דסלר, ומציין כי הנהגת השם יתברך עמנו היא כולה נתינה, ומוכיח זאת בשתי נקודות: האחת – "התכלית והכוונה בבריאת העולם, היותר עמוקה שאפשר לבשר ודם להכירה, היא רצון הבורא להתחסד עם ברואיו וליהנות אותם מזיו שכינתו". השניה – "כי בכל רגע נותן ומשפיע כל מיני טובה לברואיו, בלי הפסק וקץ, הרי שהנהגת השם עימנו כולה נתינה".

"ואנו? אם נהיה רק עומדים ומקבלים טובתו, ומבקשים עוד ועוד – הלא אנו הולכים ונדבקים בנטילה ואהבת עצמנו, שמזה באה כפיות טובה, וטמטום הלב נגד כל מושג רוחני... אם כן איך נהנה מזיו שכינתו, שאינה אלא תענוג רוחני ותלויה בהכרת חסדו, אם נלך ונתרחק מן החסד? כי לא יכיר החסד אלא מי שיש בו חסד.

"מי ששקוע בנטילה, רואה אחרים עושים חסד, אינו מאמין כלל שכך הוא, אלא עושה חשבונות ואומדנות, 'מה הם רוצים להשיג על ידי חסדם?', כי הנחה פשוטה אצלו שהכל כמוהו. כי לא ידע כלל מה זה חסד, על כן אינו מודה שיש דבר כזה, וכלל הוא", קובע הרב דסלר, "שאין אדם משיג במידות השם יתברך אלא לפי מה שיש בו כעין אותן המידות, כמו שכתוב: 'עם חסיד תתחסד' – שרק החסיד מכיר חסדו יתברך.

"ואיך תתקיים התכלית שייהנו הנבראים מזיו השכינה? אין לזה תיקון", ממשיך הרב דסלר, "אלא להשתדל לקנות את כוח הנתינה. הרי שכוח הנתינה הוא שנותן תיקון ותכלית לבריאה כולה, כי בזה כבר בטל כל פירוד של בקשת עצמו של האדם, וחסד של מעלה בא אל תכליתו".

מה ההבדל בין אהבה של נתינה לאהבה של לקיחה? משל קצר והסבר מדויק ומרתק:

הרב אליהו אליעזר דסלר זצ"ל (נפטר בכ"ד בטבת תשי"ד). היה מגדולי בעלי המוסר במאה ה-20, משגיח בישיבת פוניבז', ובעל ספר ההגות "מכתב מאליהו", שכולל 5 חלקים. 

תגיות:נתינההרב דסלרחסדהרב אליהו אליעזר דסלר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה