חדשות בעולם

איראן חוזרת בה: הקופסאות השחורות לא יועברו לאוקראינה

מנהל חקירת התאונה ברשות התעופה האזרחית של איראן מסר כי בכוונת הרשויות לשחזר את המידע מהקופסאות השחורות, וייתכן כי בסופו של תהליך הן יועברו לבחינת המומחים, אך "נכון לעכשיו, לא קיבלנו החלטה". במקביל, היום הגיעו גופותיהם של 11 האוקראינים שנספו בתקרית, בטקס רשמי ובמשמר כבוד בנמל התעופה בוריספיל בקייב

זירת ההתרסקות של המטוס בטהראןזירת ההתרסקות של המטוס בטהראן
אא

הרשויות בטהראן הודיעו היום (ראשון) על חזרתן מכוונתן המקורית להעביר את הקופסאות השחורות של המטוס האוקראיני לקייב, שהופל בטהראן לפני כשבועיים. לפי מנהל חקירת התאונה ברשות התעופה האזרחית של איראן, חסן רזאיפאר, לארצו "אין כוונה" לשלוח את נתוני הטיס וההקלטות מתא הטייס לבחינת מומחים קנדים, אמריקניים וצרפתיים באוקראינה, חרף הודעתו אתמול על הוצאתם מחוץ למדינה.

רזאיפאר הוסיף כי בכוונת איראן לשחזר את המידע מהקופסאות השחורות, וייתכן כי בסופו של תהליך הן יועברו לבחינת המומחים, אך "נכון לעכשיו, לא קיבלנו החלטה". במקביל, היום הגיעו גופותיהם של 11 האוקראינים שנספו בתקרית, בטקס רשמי ובמשמר כבוד בנמל התעופה בוריספיל בקייב.

מוקדם יותר החודש הודיעו הרשויות בטהראן על מעצרם של כמה גורמים בשל חלקם בהתרסקות המטוס האוקראיני, שיורט על רקע המתיחות הגבוהה באזור עם ארצות הברית. נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר כי הפלת המטוס – שהוביל למותם של 176 נוסעים ואנשי צוות, רובם איראנים וקנדים ממוצא איראני – הייתה "טעות בלתי נסלחת", וכי "מערכת המשפט צריכה להקים טריבונל מיוחד בראשות שופט בכיר וכמה עשרות מומחים". הוא הוסיף: "זה איננו מקרה רגיל. העולם כולו יעקוב אחר בית המשפט הזה".

המחאות בטהראן בעקבות הפלת המטוסהמחאות בטהראן בעקבות הפלת המטוס

מאז התקרית יצאו המוני אזרחים זועמים לרחובות טהראן במה שנראה כמחאה ישירה נגד ההנהגה, אותם האשימו בטיוח של הפרשה. לפי הדיווחים, המחאה התרחבה אל מחוץ לגבולות טהראן, אך בשלב זה לא מסתמן איום מפורש כלפי ההנהגה. מחאתם באה בשל התנהלות הרפובליקה בפרשה, במסגרתה טענו בתחילה כי מטוס חברת "אוקראינה אינטרנשיונל איירליינס" התרסק כתוצאה מכשל טכני, והאשימו את מדינות המערב בהפצת תאוריות קונספירציה כחלק מלוחמה פסיכולוגית נגד טהראן. עם זאת, בשבת יצאה הודעה ממשמרות המהפכה של איראן, לפיה הם מודים כי המטוס הופל בשל הפעלה שגויה של מערכת ההגנה האווירית שזיהתה את המטוס כטיל.

כמה מהמדינות שאזרחיהן נהרגו בהתרסקות, בהן אוקראינה, קנדה, שבדיה, אפגניסטן ובריטניה, קראו לרשויות לערוך חקירה יסודית ולהעניק פיצויים למשפחות הקורבנות, זאת, ברקע הודעת איראן למדינות הנפגעים שלא לנצל את הטרגדיה "למטרות פוליטיות". נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הודיע כי הוא מצפה מהרשויות באיראן לפתוח בחקירה שקופה ויסודית של ההתרסקות, נוסף להודאה מלאה באשמה וכן להתנצלות רשמית דרך הערוצים הדיפלומטיים, לצד תשלום או פיצוי למשפחות הקורבנות. בהצהרה שפרסמה לשכתו נאמר עוד כי צוות של 45 מומחים אוקראינים שוהים בטהראן, והוא דורש מהרשויות להעניק לאנשיו גישה ושיתוף פעולה מלא בהתפתחויות החקירה. 

תגיות:איראןמטוסאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה