השואה

הפליטים הצטמררו: זוהי התשובה של עם ישראל ל"מיין קאמפף"

באולם זה, כאן בדיוק, לפני שנים ספורות, הכריז היטלר הכריז מלחמה על עם ישראל, והתרברב שלא יישאר מהם זכר אלא במוזיאון. ומה הסוף? הוא מוגר וחוסל, ואנו מתנערים מהאפר בזכות התורה שנמשלה לאש

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המגיד הרב יעקב גלינסקי זצ"ל בספרו הנודע "והגדת – הגדה של פסח" מספר את הסיפור הבא:

"היה זה לאחר מפלת גרמניה במלחמת העולם השניה. אנחנו היינו במחנה פליטים, בחלק הכבוש על ידי האמריקאים. היה זמן פנוי לרוב והצמא ללמוד היה גדול, אך לא היו ספרים.

"מצאו עותק אחד של הש"ס וצילמו ממנו 100 עותקים. לכבוד ההוצאה לאור ערכו מסיבה באולם בקארלבסבורג. רב המחנה, הרב שנק, ביקש ממני שאבוא לאולם ואדבר כנציג הפליטים.

"השבתי לו כי ההופעה שלי תבייש אותם", ממשיך הרב גלינסקי לספר ומציין כי מכנסיו היו קצרים וקרועים, בעוד החיילים האמריקאיים לבושים מדים הדורים. "ומלבד זאת, איני יודע אנגלית", והסיף ואמר.

"אתה תדבר באידיש עבור החיילים היהודים. ולהם לא משנה איך אתה לבוש", השיב הרב שנק.

המשיך הרב גלינסקי לשאול: "למה באולם בעיר, למה לא עורכים את המסיבה בחדר האוכל במחנה?"

השיב הרב שנק דברים מצמררים: "באולם זה, בקארלסבורג, הודיע היטלר על ספרו 'מיין קאמפף', המלחמה שלי, בו הכריז מלחמה על העם היהודי ועל תכנית השמדתו. באותו מעמד הוא התרברב שלא יישאר לו זכר אלא במוזיאון, כשריד לעם שנכחד מן העולם".

כאשר שמע על כך הרב גלינסקי, הסכים לדבר. "יש לי מה לומר", אמר.

"במדרש (בראשית רבה פד, ה) כתוב משל לנפח שראה שיירת גמלים טעונים פשתן רב נכנסים לסמטה, ופחד: הסמטה צרה והפשתן יידחק וייכנס לחנותו וימלאנה! אמר לו פיקח אחד: 'מה אתה פוחד, אם ייכנס הפשתן לחנותך – גץ אחד יוצא מהמפוח שלך ומכלה את כולו'", סיפר הרב גלינסקי לפליטים הקשובים.

"כך, כשראה יעקב אבינו כל אלופי עשו פחד. אמר: 'מי יעמוד לי כנגד כולם?', אמר לו הקדוש ברוך הוא: 'והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש, ודלקו בהם ואכלום, ולא יהיה שריד לבית עשו, כי ה' דיבר!' (עובדיה א, יח).

"הצורר הכריז מלחמה על עם ישראל, חשב למגרו, ומי לא חשש שזממו יעלה בידו. ומה הסוף? הוא מוגר וחוסל, ואנו מתנערים מהאפר בזכות התורה שנמשלה לאש", קרא הרב גלינסקי, וסיים בקול רם! "'הלא כה דברי כאש נאום ה' (ירמיה כג, כט), וזו החגיגה שלנו כיום בהדפסת הש"ס".

המרפסת קיימת, היטלר לא קיים, אבל עם ישראל חי וקיים לנצח. צפו:

לסיפור מרטיט על הצלה כפולה, לחצו כאן.

לסרטונים, מאמרים ופרשנויות אודות השואה, לחצו כאן.

תגיות:הרב יעקב גלינסקיהיטלרשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה