זוגיות ושלום בית

בעלי לא משתף אותי במה שמציק לו

בעלי לחוץ, אבל הוא לא משתף אותי בקושי שלו. האם הוא מרוחק ממני? למה הוא עושה זאת? על תת המודע של הגבר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני מרגישה לעיתים קרובות שבעלי לחוץ ומיוסר. כשאני מנסה לדבר איתו לסיבת מצוקתו, הוא מגיב: "אין שום דבר", או "את סתם מדמיינת". וכשאני לוחצת קצת יותר, כדי להתפטר ממני הוא מגיב: "הכל בסדר"! אני מרגישה איזשהו ריחוק ואי שותפות מצידו, וכאילו אני זרה אליו. כיצד מתמודדים עם זה?

* * *

הצורך הנפשי החזק ביותר, והצפייה הגדולה שיש לבעל מהאישה הוא שתהא שבעת רצון בכלל, ובפרט מהנישואין עמו. שתיהנה מעשייתו למענה, ושיהיה לכך ביטוי ע"י שתקרין לבעלה את השמחה שיש לה ממנו, ותביע במילים שטוב לה מאוד, ובעיקר בזכותו.

צורך זה כה נדרש לו, עד שכאשר אם היא אינה מגיבה בהתאם לציפיותיו אלה, הוא עשוי במקרים מסוימים לפנות אליה ולשאול אותה פעמים רבות: "טוב לך?", או "את נהנית?", ואם היא עונה "כן!", אז הוא מגיב: "חשוב לי שכן תביעי שביעות רצון, כדי שאבין ממך שהנישואין חשובים לך". בורא עולם יצר מנגנון זה בבעל, של חשיבות הבעל להרגיש שהאישה חיה טוב בזכותו כדי שיפעל להפסיק את מצוקתה וקשייה של האישה.

התחושה הקשה ביותר שהבעל חש, היא כאשר הוא רוצה לסייע לה אך אינו יכול. במקרה זה, נוסף למתח של אי רגיעה שהבעל נתון בו, הוא חווה גם הרגשת כישלון. הוא חש שנכשל כבעל שתפקידו להגן על רעייתו, וכאן אין הוא יכול להושיט יד ולעזור לה. משום כך רוחשת בליבו התחושה שכנראה הם אינם מתאימים לנישואין, או שאינם מוכשרים לנהל יחדיו משפחה, חוש שגורם לו אי רגיעה בצורה מטרידה.

מחמת חוסר הרגיעה של הבעל בעת שהוא מזהה שלרעייתו לא טוב, הוא סובל ממנה דברי ביקורת על התנהגותו, וכך נוצר מעגל סגור. הוא חש עוד יותר שלא בנוח, ועתה לא רק מהביקורת המוטחת נגדו, אלא מכך שבתת המודע שלו הוא מבין שלרעייתו לא טוב, ויותר מכך-  לא טוב לה במשפחה שהקימו.

מסיבה זו, אין הבעל מספר על מצוקותיו וקשייו לאשתו, כי זה יעורר בו תחושת חוסר רגיעה, שאולי ע"י סיפור מצוקותיו לא תהיה אשתו מאושרת, ותתעורר בה מצוקה רגשית.

על כן, אין לאשה להסיק מסקנות שליליות כלפי בעלה, אלא יש לה להניח לו לשקוע במחשבותיו ולהתייחס אליו יפה, להגיש לו כיבוד או דברים אחרים העשויים להביאו לרגיעה. עם זה, גם תשדר לו שהיא סומכת עליו, שיודע הוא לטפל ולצאת מהבעיות שלו, ומחמת כן היא רגועה ונותנת לו את כל הגיבוי.

במקרה שהבעל אכן מספר על דאגותיו מעצמו, אז כדאי שהאישה תיתן לו תחושה שמצוקתו מובנת והדבר מטריד גם אותה, והיא מוכנה לעזור לו ככל יכולתה, ואף תוסיף מילות עידוד ואמונה בה'. וודאי שאין לה להשרות בו תחושה שבעיותיו ודאגותיו גורמות לה סבל, ושעדיף שלא יספר לה.  

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנות זוגיות טובה". Dp0533165281@gmail.com  

תגיות:שלום ביתזוגיותהרב דניאל פנחסוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה