חדשות בארץ

"הבחור הזה הוא דוגמה לכל עם ישראל": בני משפחה ומכרים סופדים למוטי בן שבת

כל חייו רצה למות על קידוש השם – וזכה לכך. מוטי בן שבת טבע כאשר פעל להציל שלושה אנשים שנלכדו ברכב שנסחף בשיטפונות בנהריה. בני משפחתו ההמומים מספרים על אישיותו המיוחדת

  • ט"ו טבת התש"פ
אא

הגשם השוצף וההצפות הנוראות ששטפו את נהרייה בשבוע שעבר, מצאו את דימה ברכבו, כשאיתו ברכב גם אשתו, ואחד העובדים שלו. הם היו בדרכם אל הגן בו שהה בנו הקטן, אך הדרך אל הגן נחסמה. ולפתע, זו כבר לא היתה הבעיה הגדולה ביותר. "הדברים קרו כל כך מהר, פתאום הייתי בתוך המים", אמר דימה בראיון ל"ידיעות אחרונות", "אי אפשר להסביר את זה, המוות היה מול העיניים שלי... אני אבא לשני ילדים, בן 15 ובן שנתיים. בשניות האלו, כשהייתי מתחת למים, התחלתי להיפרד מהם במחשבה. כאב לי שאני משאיר שני ילדים יתומים, בלי אבא".

אבל הילדים של דימה לא נשארו יתומים. שלושה אנשים ראו את רכבו של דימה נסחף בזרם החזק של השיטפונות: מוטי בן שבת, אביו דני, ועוד אדם אחד. שלושתם זינקו אל נחל הגעתון, כדי לסייע לנוסעים ולחלץ אותם. שניים מהם חזרו יחד עם הניצולים. מוטי בן שבת לא חזר.

"הוא גיבור של מדינה שלמה", אמרו לאחר מכן אינספור אנשים שהגיעו לחלוק כבוד למוטי בן שבת, וללוות אותו למנוחת עולמים. ככל הנראה, מוטי זיהה את כיסא התינוק שברכב, וחשב בטעות שברכב ישנו גם תינוק שנלכד. הוא חזר אל המים כדי לחפש אותו, אך מן הצלילה הזו, האחרונה, לא שב.

בני משפחתו של מוטי – הוריו, אחיותיו, בתו וגם בני דודים וחברים, המומים וכואבים את האסון הגדול. את זעקותיו של בתו בת ה-11 "אני אוהבת אותך, אבא שלי", שמעו כל הנוכחים בלוויה הגדולה, בה השתתפו אנשים רבים שכלל לא הכירו אותו. אך לצד השבר הגדול, בני משפחתו של מוטי גם אינם מופתעים. בן דודו סיפר כי המשפט "אני רוצה למות על קידוש השם" היה שגור על פיו של מוטי, וכי הוא אף אמר פעם, בתגובה לסיפור על אדם שהציל אדם אחר מטביעה, כי היה רוצה להיות כמוהו. כאשר אמרו לו הוריו שאם יעשה כך – יצער אותם במותו, תגובתו היתה פשוטה: "אני אשמור עליכם מלמעלה. מצווה כזו אני לא רוצה לפספס". והוא לא פספס.

מוטי בן שבת, כך מספרים בני משפחתו, עבר בשנים האחרונות תהליך של התחזקות, ובתוכו, התמקד באופן משמעותי במידת החסד. בני משפחתו ספרו כי נתן הרבה צדקה בסתר, או סייע לאנשים ללא תשלום – כמו במקרה אחד שהתפרסם, שבו צבע את ביתה של אישה אלמנה, ללא תשלום כלל. גם ביום פטירתו, עוד טרם סייע בהצלתם של שלושת נוסעי הרכב, סייע מוטי לזוג אנשים מבוגרים שנתקעו גם הם בשיטפונות, ואף כיבד אותם בתה חם ובעוגיות לאחר מכן. "הוא היה אישיות מדהימה, בן אדם שתמיד שמח... העניין של החסד תפס אצלו מקום חשוב, זה היה דבר גדול מאוד שהנחה אותו בשנים האחרונות", כך סיפר עליו בן דודו וידידו הקרוב, מור חזן, "היו לו אנרגיות טובות. לא עניין אותו אם אתה חרדי, דתי או חילוני. הוא אהב אדם באשר הוא וסייע בעדו".

בני משפחתו ספרו על קסמו של מוטי, על טוב הלב שלו ועל חינוכו הטוב, שהוביל אותו תמיד להושיט יד ולעזור לאחרים. וכן, גם במחיר חייו ממש. גם דימה, נהג הרכב שניצל בזכות עזרתו של מוטי, המם וכאוב מכך שאותו אדם שהציל את חייהם, נהרג באורח כה טראגי. "אי אפשר להסביר בכלל מה הרגשתי", כך אמר, "הם באו לעזור לנו והוא טבע. הלב שלי קרוע מכאב. מוטי בן שבת הוא גיבור. אדם גדול, הבחור הזה הוא דוגמה לכל עם ישראל".

אנשים רבים עד מאד הגיעו לנחם את בני המשפחה, ביניהם גם נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ראש עיריית נהריה, רונן מרלי, ושר הדתות, הרב יצחק וקנין. הם וגם בני משפחתו של בן שבת הבטיחו להנציח את זכרו של מוטי ואת זכר מעשיו, ולהנחיל הלאה את ערכי הערבות ההדדית שהנחו את מוטי כל חייו.

תגיות:קידוש השםשיטפון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה