חדשות בעולם

טראמפ למפגינים באיראן: האומץ שלכם מעורר השראה

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שיגר מסר של עידוד לאזרחים באיראן שיצאו להפגין ברחובות טהראן: "עמדתי לצידכם מתחילת כהונתי כנשיא, והממשל שלי ימשיך לעמוד לצידכם". הוא הזהיר את הממשל האיראני מפני שימוש באלימות: "לא יכול להיות טבח נוסף של מפגינים שלווים, העולם צופה"

טראמפ (קרדיט: שאטרסטוק)טראמפ (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שיגר הלילה (בין מוצ"ש לראשון) מסר של עידוד לאזרחים באיראן, שיצאו להפגין ברחובות במחאה על יירוט מטוס הנוסעים האוקראיני על ידי משמרות המהפכה. במקביל, הזהיר טראמפ את המשטר בטהראן, שלא לנקוט באלימות נגד אזרחיו.

לאחר מספר שבועות של הפוגה במחאות נגד משטר האייתוללות, יצאו אמש אלפי אזרחים לרחובות בטהראן, וקראו ססמאות בגנות המשטר. זעמם של המפגינים התפרץ בעקבות הודאתה של איראן כי המטוס האוקראיני – שהתרסק ביום רביעי האחרון בסמוך לטהראן – יורט בשוגג, לאחר שבשל טעות אנוש הוא זוהה כטיל שיוט. מאז ההתרסקות, הכחישה איראן בתוקף טענות לפיהן המטוס יורט על ידי טיל, וטענה כי ההתרסקות אירעה בשל תקלה טכנית. לאחר שברשתות נפוצו תמונות וסרטונים, שסתרו את הגירסה האיראנית, עשתה אתמול איראן "סיבוב פרסה", וקיבלה עליה את האחריות לאסון, שגבה את חייהם של 176 הנוסעים ואנשי הצוות שהיו על המטוס.

על פי הדיווחים מאיראן, כוחות הביטחון של משמרות המהפכה פעלו לפיזור ההפגנות באמצעות גז מדמיע. במקביל, חסמו הרשויות את האינטרנט. דיווחים נוספים טענו, כי נעשה גם שימוש באש חיה. בציוצים בשפה הפרסית ובאנגלית, תבע טראמפ מהמשטר האיראני שלא למנוע מאזרחיו את זכות ההפגנה: "ממשלת איראן חייבת לאפשר לארגוני זכויות אדם לפקח ולדווח על מה שקורה בשטח, במחאות המתמשכות של העם האיראני. לא יכול להיות טבח נוסף של מפגינים שלווים, וגם לא סגירה של האינטרנט. העולם צופה".

הציוץ בפרסית של טראמפהציוץ בפרסית של טראמפ

בפנייה ל"עם האיראני האמיץ, הסובל מזה זמן רב", כתב טראמפ: "עמדתי לצידכם מתחילת כהונתי כנשיא, והממשל שלי ימשיך לעמוד לצידכם. אנחנו עוקבים מקרוב אחרי ההפגנות שלכם, האומץ שלכם מעורר השראה".

בתוך כך, שגריר בריטניה באיראן, רוב מקייר, נעצר אמש בטהראן. כלי תקשורת איראניים טענו, כי הוא עוכב לאחר שתיעד הפגנת סטודנטים מול אוניברסיטת אמיר כביר בעיר. כעבור מספר שעות הוא שוחרר מהמעצר, אך על פי הדיווחים באיראן הוא זומן למשרד החוץ האיראני להמשך בירור. שר החוץ הבריטי, דומיניק ראב, הגיב בחריפות: "מעצר השגריר שלנו בטהראן ללא עילה או הסבר הינו הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. ממשלת איראן נמצאת כעת בצומת דרכים. היא יכולה להמשיך ולצעוד לעבר מעמד של מדינה מנודה, עם כל ההשלכות הפוליטיות והכלכליות שיש לכך, או לנקוט בצעדים להפיג את המתחים ולהתקדם במסלול הדיפלומטי".

תגיות:איראןהפגנותדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה