חדשות בעולם

איראן: עשרות נמחצו למוות בהלוויית סולימאני

במהלך מסע ההלוויה של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, בעיר כרמאן שבדרום-מזרח איראן נמחצו 40 בני אדם למוות ויותר מ- 200 נפצעו. בכירים איראניים ממשיכים לאיים בתגובת נקמה נגד ארצות הברית

הפגנת תמיכה במשטר האיראני, ברקע תמונת סולימאני (צילום ארכיון: שאטרסטוק)הפגנת תמיכה במשטר האיראני, ברקע תמונת סולימאני (צילום ארכיון: שאטרסטוק)
אא

לפחות 40 בני אדם נמחצו היום (שלישי) למוות במהלך מסע ההלוויה של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, שנערך בעיר הולדתו כרמאן, בדרום-מזרח איראן. הטלוויזיה האיראנית דיווחה על למעלה מ- 200 פצועים. דובר מטעם משמרות המהפכה האיראניים הודיע, כי קבורתו של סולימאני תידחה למועד אחר.

סולימאני חוסל ביום שישי האחרון במתקפה אמריקנית בנמל התעופה של בגדאד. מאות אלפים השתתפו בטקס ההלוויה בכרמאן – האחרון בסדרה של טקסים המוניים, שהתקיימו בערים נג'ף וכרבלא בעיראק ובערים אהאוז, משהד, טהראן וקום באיראן. על פי הדיווחים האיראניים, בטקס שנערך אתמול בבירה טהראן השתתפו מיליוני אנשים.

בנאום שנשא בהלוויה בכרמאן, אמר מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, כי איראן תנקום את מותו של סולימאני: "הנקמה שלנו תהיה קשה, נחושה והחלטית. על האויבים לדעת, כי השהיד סולימאני מסוכן עבורם יותר מאשר סולימאני החי". הבכיר האיראני הצהיר, כי מותו של מפקד כוח קודס הוא תחילת הסוף של הנוכחות האמריקנית באזור: "זוהי תחילת עשור של מאבק נגד ארצות הברית, לאמריקנים לא תהיה פינה בטוחה". הוא איים כי איראן "תבעיר" כל מקום בו תומכים בארצות הברית, והקהל המשולהב ליווה את דבריו בקריאות "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל".

מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי באיראן, עלי שמחאני, אמר היום כי 13 תסריטים תוכננו בתגובה לחיסולו של סולימאני. הוא הוסיף, כי הנקמה האיראנית לא תוגבל לפעולה בודדת, והזהיר כי האופציה המתונה ביותר מבין התרחישים תהווה "סיוט היסטורי" עבור ארצות הברית.

הפרלמנט האיראני אישר הבוקר חוק, המגדיר את משרד ההגנה האמריקני, אנשיו ושלוחותיו, וכן את כל המעורבים בחיסולו של סולימאני – כארגוני טרור. מדובר בתיקון ל"חוק הפעולה נגד אמריקה", שהתקבל באפריל 2019, במסגרתו הוכרז פיקוד מרכז של צבא ארצות הברית (CENTCOM) – האחראי על המזרח התיכון – כארגון טרור. הצעד בחודש אפריל בוצע בתגובה להודעה האמריקנית על הגדרת משמרות המהפכה האיראניים כארגון טרור. עוד נקבע בתיקון לחוק, כי התשתיות של כוח קודס יחוזקו באמצעות תוספת תקציבית של 200 מיליון יורו. במהלך הישיבה קראו מאות חברי המג'לס קריאות גנאי נגד ארצות הברית וצעקו "לא לפשרה, לא לכניעה, נקמה".

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, תקף הבוקר בחריפות את ארצות הברית על חיסולו של סולימאני. בנאום ב"פורום הדיאלוג של טהראן", אמר הבכיר האיראני כי "ארצות הברית תקבל את התגובה הנחרצת לפעולתה החצופה והנפשעת במקום ובזמן שזה יכאב יותר מכל". בדברים לכתבים בשולי הכנס, אמר זריף כי הממשל האמריקני סירב להעניק לו ויזת כניסה לשטח ארצות הברית, לצורך השתתפות בישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בניו יורק. הוא גינה את הצעד האמריקני, וטען כי זו עדות ל"פשיטת הרגל של הממשל", כלשונו. כזכור, בחודש אוגוסט האחרון הטילה ארצות הברית סנקציות אישיות על זריף.

תגיות:ארצות הבריתקאסם סולימאנימוחמד ג'וואד זריף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה