חדשות בארץ

נשיא פולין מבקש לנאום ביד ושם: "איבדנו הכי הרבה באושוויץ"

בכלי תקשורת בפולין פרסמו כי בשל חששו כי נשיא רוסיה, שצפוי גם הוא להשתתף בטקס, ינצל את הטקס כדי לתקוף את פולין, כעס ראש הממשלה הפולני על שנשללה ממנו זכות הדיבור. לטענתו, יש לאפשר לו לנאום משום שכך הוא יוכל "לדבר על הסבל של הפולנים, בהם פולנים יהודים, אזרחים פולנים, ולדבר על האובדן ממנו סבלנו, כתוצאה ממלחמת העולם השנייה ומהשואה"

דודה (צילום: שאטרסטוק)דודה (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא פולין, אנדז'יי דודה, התנה אתמול (ראשון) את ביקורו בטקס ביד ושם בכך שהוא יורשה לנאום, זאת, מאחר שהוא "נציג של המדינה שהכי הרבה מאזרחיה נרצחו באושוויץ". באירוע, שייערך מטעם "פורום השואה העולמי" ב-23 בינואר, ישתתפו עשרות מנהיגים מרחבי העולם, לרבות נשיא המדינה ראובן ריבלין שמשכנו אף מעורב בהפקת האירוע. בדבריו לטלוויזיה הממלכתית בפולין הוסיף דודה כי מתקיימים על כך מגעים בין יד ושם ומארגני הטקס לצורך כך, וכי הוא ישקול לבטל את הגעתו אם דרישתו לנאום לא תיענה בחיוב.

עם זאת, מנתוני אתר ההנצחה של יד ושם עולה כי במחנה ההשמדה אושוויץ נרצחו 1.1 מיליון בני אדם, מתוכם כמיליון בני העם היהודי. שאר הקורבנות היו בני לאומים אחרים, בהם פולנים (כ-70 אלף), צוענים (כ-21 אלף), שבויים סובייטיים (כ-14 אלף).

בכלי התקשורת בפולין פרסמו אתמול כי בשל חששו כי נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שצפוי גם הוא להשתתף בטקס, ינצל את הטקס כדי לתקוף את פולין, כעס ראש הממשלה הפולני על שנשללה ממנו זכות הדיבור. דודה ציין כי זולת פוטין, נציגים אחרים מארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה, כובדו בנאום. "לצרפת הייתה ממשלה ששיתפה פעולה עם הנאצים, אבל מארגני האירוע לא מרשים לנשיא פולין לנאום. אני מתנגד לכך בתקיפות", אמר.

עוד הוסיף כי ראוי להעניק לו את הזכות הזו לצד נשיא גרמניה פרנק-ולטר שטיינמאייר, משום שכך הוא יוכל "לדבר על הסבל של הפולנים, בהם פולנים יהודים, אזרחים פולנים, ולדבר על האובדן ממנו סבלנו, כתוצאה ממלחמת העולם השנייה ומהשואה".

בשבוע שעבר הופצו ברשתות החברתיות בפולין תמונות של תלמידי בית ספר בפולין שהתחפשו לנאצים ולאסירים במחנה ההשמדה אושוויץ, במסגרת הופעה בפני מורים והורים, שהובילו לביקורת וזעם רב בעולם. בתיעוד נראים ילדים בני 12 עם צלבי קרס "הורגים" בגז בני שבע במדי אסירים, כאשר בשיאו של המופע, שנערך בחסות מפלגת השלטון שאף שיגרה למקום את נציגה שמכהן כראש העיר, הופעלה מכונת עשן, שדימתה גז.

האירוע נערך בחודש האחרון בבית ספר בעיירה לבונייה, ליד העיר זמושץ' במזרח פולין, ונשאו בו נאומים פוליטיים שנויים-במחלוקת, במהלכן נטען כי מצביעי השמאל הם "בוגדים", וכי פולין צריכה לקבל פיצויים מגרמניה.

תגיות:אנדז'יי דודהפוליןהשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה