היסטוריה וארכיאולוגיה

האם התגלה שוק "מחנה יהודה" של ימי בית שני?

חפץ נדיר, ששימש לקביעת מידות נפח אחידות והתגלה לאחרונה בחפירות בעיר דוד, מחזק את הסברה כי נחשף מיקום השוק המרכזי של ירושלים בימי בית שני

חלקו העליון של שולחן המדידה (צילום: ארי לוי, רשות העתיקות)חלקו העליון של שולחן המדידה (צילום: ארי לוי, רשות העתיקות)
אא

חפץ נדיר, בן כ- 2000 שנה, ששימש למדידה אחידה של נפח, התגלה לאחרונה בחפירות רשות העתיקות בעיר דוד שבגן לאומי סובב חומות ירושלים. החפץ מחזק את הסברה, כי במקום התגלתה כיכר העיר התחתונה של העיר מתקופת בית שני.

החפץ המדובר הינו חלק של שולחן אבן, אשר שימש לקביעת מידות נפח אחידות. הוא התגלה בסמוך לרחבה מרוצפת גדולה ברחוב המדורג, שהוביל את עולי הרגל מבריכת השילוח אל הר הבית.

פרופ' רוני רייך, החוקר את החפץ, מסביר: "בשבר שולחן המדידות שנתגלה בעיר דוד, נותרו שניים מהשקעים החרוטים העמוקים, כשלכל שקע נקב קטן בתחתיתו. את הנקב שבתחתיתו ניתן היה לפקוק באמצעות אצבע, למלא את השקע נוזל כלשהו, להסיר את האצבע ולרוקן את החומר אל תוך כלי אחר, ולקבוע בכך את נפחו של הכלי, על פי התקן של שולחן המדידות. בצורה זו, יכלו סוחרים לבוא ולכייל את כלי המדידה שלהם לפי תקן אחיד".

חלקו התחתון של שולחן המדידה (צילום: ארי לוי, רשות העתיקות)חלקו התחתון של שולחן המדידה (צילום: ארי לוי, רשות העתיקות)

רייך מציין, כי מדובר בכלי נדיר: "כלי אבן אחרים היו מאוד פופולריים בירושלים של ימי הבית השני, אבל עד כה התגלו בחפירות רק שני כלים למדידת נפחים – האחד התגלה בשנות ה- 70 של המאה הקודמת בחפירות הרובע היהודי, וכלי אחר נמצא בחפירות בשועפט, שמצפון לירושלים".

הארכיאולוג ארי לוי, ממנהלי החפירה ברחוב המדורג מטעם רשות העתיקות, מוסיף: "בחפירות הרחוב המדורג בעיר דוד התגלו גם משקולות אבן רבות מאוד, ובערכים שונים. המשקולות שנמצאו שייכות לטיפוס שהיה אופייני בעיקר לירושלים. העובדה שהיו משקולות אופייניות לעיר מעידה על הייחודיות של הכלכלה והמסחר בירושלים של ימי בית שני, ייתכן שבהשפעת המקדש".

משקולות האבן עשויות כמעין כיכר פחוס, והן בגדלים שונים, המייצגים ערכים שונים של משקל. לדברי רייך, יותר מ- 90% של מכלול משקולות האבן מטיפוס זה, המונה כמה מאות בסך הכול, נמצאו בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו בירושלים הקדומה של ימי הבית השני. בכך הן מיוחדות ומייצגות תופעה ירושלמית מובהקת.

חוקרי רשות העתיקות נחשון זנטון, מורן חג'בי ומידד שור, ממנהלי החפירה ברחוב המדורג, חשפו בשנים האחרונות רחבה מרוצפת גדולה ברחוב שעלה אל בית המקדש בימי בית שני. הם מציעים כי רחבה זו  שימשה ככיכר העיר התחתונה, בה התקיימה פעילות המסחר של ירושלים.

לדברי ארי לוי, "שולחן תקני הנפח שמצאנו ומשקולות האבן, שהתגלו בסמוך, מחזקים את ההערכה כי התקיימה במקום פעילות מסחרית ענפה, ואולי יש כאן כדי להצביע על קיומו של שוק".

על פי ההשערה שמעלה פרופ' רייך, "ייתכן כי באזור זה של העיר שמימי הבית השני, היה מצוי משרדו של המפקח על המידות והמשקולות של העיר ירושלים – תפקיד שהיה מקובל בערים אחרות ברחבי האימפריה הרומית בעת העתיקה, ואשר מוכר בתואר היווני אַגוֹרַנוֹמוֹס".

שולחן המדידה, מבט מהצד על רקע הרחוב המדורג (צילום: ארי לוי, רשות העתיקות)שולחן המדידה, מבט מהצד על רקע הרחוב המדורג (צילום: ארי לוי, רשות העתיקות)

תגיות:ארכיאולגיהבית שניירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה