היסטוריה וארכיאולוגיה

נחנכה "דרך עולי הרגל" שהובילה לבית המקדש לפני 2000 שנה

בעיר דוד נחנך רחובה הראשי של ירושלים בימי בית שני, שהוביל את עולי הרגל לבית המקדש. באירוע השתתפו שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, והשליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט

הרחוב המדורג, המתוארך לימי בית שני (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)הרחוב המדורג, המתוארך לימי בית שני (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)
אא

בעיר דוד שבירושלים נחנכה אמש (ראשון) "דרך עולי הרגל" – רחובה הראשי של ירושלים בימי בית שני, שהוביל את עולי הרגל לבית המקדש. בתום 6 שנות חפירות ארכיאולוגיות, שנערכו בניהולה של רשות העתיקות ובמימונה של עמותת אלע"ד, נחשף לראשונה מקטע באורך של 350 מ'. את החפירה ניהלו, מטעם רשות העתיקות, ד"ר ג'ו עוזיאל, ארי לוי, נחשון זנטון ומורן חג'בי.

באירוע החגיגי השתתפו – בין היתר – רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, שרים וחברי כנסת, שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, ושליחו המיוחד של הבית הלבן למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט. הדרך תיפתח לקהל הרחב בחודשים הקרובים.

העבודות ברחוב (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)העבודות ברחוב (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)

בניגוד לתפיסה הרווחת במחקר, לפיה תושבי גבעת עיר דוד – "העיר התחתונה", בלשונו של יוסף בן מתתיהו – היו דלי אמצעים, מהממצאים שהתגלו בחפירות עולה כי האוכלוסייה שהתגוררה באזור בתקופה זו דווקא הייתה אמידה. לדברי מנהלי החפירה, "הרחוב המרשים והמבנים שנחשפו לאורכו מעידים על כך שחייתה כאן אוכלוסייה בעלת אמצעים. בין מפולות החורבן נחשפו חפצי יוקרה, שהמשמעותיים והבולטים בהם הינם שברי שולחנות אבן מעוטרים". באירוע הוצגו לראשונה שני שולחנות מתוך המגוון הרחב שהתגלה בחפירות.

שבר שולחן משובץ באבנים צבעוניות (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)שבר שולחן משובץ באבנים צבעוניות (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)
שבר שולחן מעוטר (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)שבר שולחן מעוטר (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)

עוד הוצגו באירוע מטבעות כסף שונים, שהבולט בהם הוא שקל כסף שהוטבע בעיר צור בשנת 33 לספירה. על פי העדות במסכת בכורות, מטבע זה שימש לתרומת מחצית השקל לבית המקדש בשלהי ימי הבית השני.

מטבע כסף, שקל צורי שנמצא בחפירות הרחוב (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)מטבע כסף, שקל צורי שנמצא בחפירות הרחוב (צילום: קובי הראתי, עיר דוד)

בחפירות התגלו גם ממצאים נוספים, כמו תכשיטים, כדוגמת טבעת משובצת אבן יקרה שנחשפה בתוך מקווה טהרה, וכלי חרס ובקבוקונים ששימשו לאגירת בשמים או שמנים.

אורכו הכולל של הרחוב, שחיבר בין בריכת השילוח בדרום עיר דוד ועד למרגלות הר הבית, הוא 600 מטרים ורוחבו כ- 8 מטרים. עד כה נחשף חלקו הדרומי של הרחוב באורך כולל של כ- 350 מטרים. הרחוב המפואר רוצף בלוחות אבן גדולים – כמקובל בבנייה מונומנטאלית ברחבי האימפריה הרומית.

חשיפת הרחוב שילבה שיטות מחקר מתקדמות וחלוציות, שתוצאותיהן חיזקו את ההבנה כי המלך הורדוס לא היה האחראי הבלעדי על מפעלי הבנייה הענקיים של ירושלים בסוף ימי הבית השני. מהמחקרים האחרונים עולה, כי הרחוב נבנה אחרי ימיו של הורדוס, בחסות הנציבים הרומיים של ירושלים – ככל הנראה בימיו של הנציב הרומי פונטיוס פילטוס.

לדברי החוקרים, "מחפירתן של מפולות החורבן הרבות המכסות את הרחוב, עולה מידע רב ערך על תולדותיו, ואף לגבי משטר התזונה שהיה נהוג בעיר הנצורה בימי המרד. 2000 שנה אחרי חורבן ירושלים, אנחנו זוכים לחזור אליה וממש לגעת ברגעים האחרונים של העיר לפני שחרבה".

שגריר ארצות הברית בישראל, דיויד פרידמן, אמר באירוע: "עיר דוד מחזירה את ירושלים הקדומה לחיים. היא מאפשרת לכל אחד מאיתנו לצעוד בשבילים בהם צעדו נביאי ישראל ונתנו קול לרעיונות מהפכניים של חופש וזכויות אדם, רעיונות אשר הפכו להיות בסיס אינטלקטואלי וחוקתי לאומתנו. זוהי זכות ייחודית, עבורנו כאמריקנים, לצעוד יחד עם עמיתנו הישראלים על דרך עולי הרגל הנחשפת מחדש, במקום בו צעדו אבות אבותינו המשותפים בתפילה ובברכה".

מנכ"ל עמותת אלע"ד וחתן פרס ישראל, דוד (דוידל'ה) בארי, אמר: "דרך עולי הרגל חיברה בימי בית שני רבבות בני אדם, שהגיעו מכל רחבי הארץ והעולם בדרכם אל המקדש, והיא צפויה לחבר שוב בעתיד הקרוב מיליוני מבקרים ותיירים שיצעדו על אותן אבנים ממש. לפני 2000 שנה, הרומאים חשבו שהם הביאו את הקץ לחיים היהודיים בישראל ובירושלים. היום, 2000 שנה אחר כך, חזרנו לאותו המקום בדיוק, כעם חופשי בארצנו ובבירתנו, ירושלים".

תגיות:עיר דודבית שניירושליםדיוויד פרידמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה