דודו כהן

בני עקיבא מצטרפים לאיחולי "נובי גוד"; תגידו, השתגעתם?

אפשר להבין את הרצון להכיל, אפשר להבין את הרצון לגלות פנים ליברליות, אפשר להבין את הרצון להיות גשר בין המגזרים. אבל נראה שבבני עקיבא, שהחלו לתלות שלטי "נובי גוד שמח", הלכו רחוק מדי, והם אכן מממשים את רצונם להיות גשר – אבל לכיוון אחד בלבד

  • ה' טבת התש"פ
נובי גוד ובני עקיבא - האם מייסדי התנועה כיוונו לכך?נובי גוד ובני עקיבא - האם מייסדי התנועה כיוונו לכך?
אא

אני לא יודע מה אתכם, אבל עצי אשוח מקושטים, סנטה קלאוס ואיילים מושכי מזחלות, גורמים לכיווץ בלב היהודי שלי. כן, אני יודע שסנטה קלאוס הוא אייקון פרסומי של קוקה קולה משנות ה-20-30; אני יודע שברוסיה חגגו את "נובי גוד" כחג כביכול ניטרלי שלא קשור לכנסייה; אני מבין שלא כל מי שמביט בערגה נוסטלגית על עצי אשוח ונזכר בשנות ילדותו, מתרפק גם על סילבסטר הרשע ועל פרעות הנוצרים במיעוט היהודי בתקופת חג המולד; ואני מבין שבדור הנהנתני שלנו, אנשים מחפשים יותר ויותר ליהנות, כי הרי גם ההנאות היום לא מספיקות.

ועדיין, זה לא שייך. פשוט לא שייך.

עצי אשוח מסמלים תרבות נוצרית, איך שלא תסתכלו על זה. זו לא המסיבה שלנו, לא התרבות שלנו, לא היהדות שלנו. אז כשיהודי חילוני הולך לכיוון הזה ומוקסם מתרבות הגויים – בדיוק כפי שהוא מוקסם מתרבות הגויים בעוד אינספור הזדמנויות שונות – אז אני לא מופתע.

אבל כשחבורת דתיים יוצאי ברית המועצות, החלו לשווק את חגיגות סוף השנה האזרחית דרך כתבה מגמתית להחריד ב-ynet יהדות, תחת הכותרת "תפילין בבוקר, 'דד מורוז' בלילה: דתיים חוגגים נובי-גוד", זה כבר משהו אחר. אני יכול להבין את רגשי הנוסטלגיה שלהם כשהם רואים עץ אשוח שמזכיר להם את ילדותם, אבל היי, אתם לא במקום אחר היום? לא הבנתם קצת יותר לעומק שיש לאשוח ה"תמים" הזה משמעות קצת פחות תמימה? איפה הגאווה העצמית שלכם כיהודים? וגם אם נניח ויש לכם רגשות כאלה – למה לצאת עם זה לתקשורת ולצייר כאן תופעה? מה השאיפה שלכם, להחיות את חגיגות הסילבסטר (סליחה, הנובי גוד. שכחתי שיש לזה שם יותר מכובס) גם בישראל? האם לא התכנסנו בארץ ישראל כדי לחדש ימינו כקדם, ולא כדי להביא לארץ הקודש סממנים נוצריים? בעיניי זו הגלותיות האמיתית. תחושה נפסדת כאילו בעלייה לארץ הפסדנו משהו יקר-ערך ברוסיה הקומוניסטית, "מסורת" ששווה לשמר.

יו"ר צעירי מפלגת "הבית היהודי", עו"ד יונתן דובוב, הוא אחד ממובילי התופעה המקוממת הזו – לחבר את חגיגות הסילבסטר דווקא עם הציבור הדתי. כאילו לא מספיק כל המדרון החלקלק - עכשיו צריכים להוסיף משהו נוסף לתפריט, למען הנוסטלגיה ממאמא-רוסיה ולמען נהיה ככל העמים.

 

ליטרים של שמן על המגלשה החלקלקה

אבל מילא הם. מי שהצטרפה לקמפיין (שנראה די מתוזמן עם הכתבה ב-ynet, למען האמת) היא תנועת בני עקיבא הוותיקה (שמייצגת חלק מהציבור הדתי-לאומי, הנפלא כשלעצמו). "הפרסום עשה את שלו", התגאו ב-ynet יהדות (יהדות?!), וסיפרו שבבני עקיבא הציבו ב-10 סניפים ברחבי הארץ שלטים המאחלים לציבור העולים "נובי גוד שמח" בעברית וברוסית. בנוסף תתקיים פעילות מיוחדת סביב ה"חג".

אתם קולטים את ההזיה והאבסורד? ארגון יהודי-דתי שמבוסס על שמו של רבי עקיבא, מגייס את משאביו והאנרגיה שלו לקידום חג נוצרי. מזכ"ל בני עקיבא, יאיר שלח, מסר בתגובה שהפעילות מצטרפת לפעילות שמקיימת התנועה עם עולי ברית המועצות, כהחלטה אסטרטגית שרואה בעולי ברית המועצות לשעבר חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית וכו' וכו'.

נראה שאין צורך להכביר מילים כדי להמחיש את האבסורד, אבל אתם מבינים מה קורה כאן? המדרון החלקלק ממשיך וממשיך. לא מספיק שבני עקיבא מקיימים פעילות משותפת לבנים ובנות בחלק מהסניפים, עכשיו מישהו דואג לשפוך ליטרים של שמן על המגלשה החלקלקה. כמובן שצריכים לקרב את העולים, אבל האם חגיגות סילבסטר (שוב סליחה – נובי גוד. לא יודע איך נפלט לי) זו הדרך הראויה והנכונה לעשות זאת? האם אפשר לקנות את העולים באמצעות עץ אשוח נוצרי? הם עד כדי כך טיפשים וריקים, שבמקום להגיע דרך תוכן וחיפוש משמעות, הם יגיעו דווקא דרך נצנצים ואייקונים נוצריים?

אם אנחנו כבר במקום של סטיגמות מטופשות, אז בוא נמשיך עם התובנות ההזויות. הרוסים הרי מעריצים את פוטין. אולי בני עקיבא ישימו פסל שלו בכל סניף, כדי לגרות את הצעירים הרוסים להגיע לשם? אולי יחגגו את ה-1 במאי כדי לעורר את זכרונות הילדות מ"חג הפועלים" ולהביא צעירים לסניף?

כן, אני יודע שהדוגמאות פתטיות, אבל גם הניסיון של בני עקיבא פתטי ולוזרי הרבה יותר. חברים, אף אחד לא יעריך אתכם אם אתם לא תעריכו את התרבות היהודית והמורשת היהודית שלכם. ואם אתם מעדיפים להצניע אותה לטובת עצי אשוח והתחנפות חסרת-רסן – אז אל תשכחו להתקין תמרור מאיר עיניים בכניסה ל"גשר" שלכם: הדרך חד סטרית בלבד.

תגיות:בני עקיבאעץ אשוחנובי גודכריסמס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה