כתבות מגזין

חדש על המדף: שני ספרי "אוצרות החכמה היהודית", מאת הרב זמיר כהן

שני ספרי "אוצרות החכמה היהודית", מעובדים על פי שיעוריו של הרב זמיר כהן שליט"א על פרקי אבות, מסייעים לכל אדם, בכל רמה רוחנית, למצוא את ההדרכה שהוא מחפש בכל עניין בחייו

אא

התלבטויות רבות וספיקות רבים בענייני מידות ודרך ארץ עומדות בפני כל אדם מבקש אמת. כיצד יידע מהו שביל הזהב בו יצעד?

בשאלה זו פותחת ההקדמה לספרו החדש של הרב זמיר כהן, "נזר הדעת" – שני כרכים העוסקים בפרקי אבות. פרקי אבות הם שמה של מסכת מופלאה בסדר נזיקין שבמשנה. בעוד ששאר המסכתות עוסקות בנושאים הלכתיים, מסכת אבות עוסקת בדרכי ההנהגה הראויות לאדם שמעוניין לנהל את חייו על פי רצון ה'. כך, פשוט. אם אתה רוצה לחיות חיי איכות על פי דרך ה' – קרא את פרקי אבות.

מסכת אבות היא חלק מסדר נזיקין שבמשנה. מבין ששה סדרי משנה, סדר נזיקין עוסק ברובו בדיני ממונות – נזקי שכנים, אבידה ומציאה, הלכות דיינים ועוד. אך טבעי הדבר, שבתוך סדר העוסק בנושאים שבין אדם לחברו מן ההיבט ההלכתי, תיכנס גם המסכת המיוחדת הזו, העוסקת בנושאים שבין אדם לחברו מן ההיבט המוסרי.

 

אז מה בכלל לומדים בפרקי אבות?

כל אדם נתקל במהלך חייו במקרים שבהם הוא נבוך ומתלבט כיצד נכון לנהוג. לא מדובר, בהכרח, בהתלבטויות הלכתיות – אלא בנושאים יומיומיים של בין אדם לחברו, בשאלה מה לומר, איך להגיב וכדומה. פרקי אבות מביאים לנו את משפטיהם החכמים והקצרים של רבותינו ז"ל, ומעניקה לכל אדם, בכל נקודה בחייו, אוצר של דברי הדרכה בכל נושא ועניין.

ההדרכה העשירה המובאת במסכת אבות מסייעת לאדם הלומד אותה להתנהל בדרך הטובה והנכונה, להגיע לשלמות רוחנית ולעשות נחת רוח ליוצרו, ובמקביל – יוכל אותו אדם להגיע בזכותה לחיים טובים ומאושרים, להיות אדם רצוי ואהוב לסביבתו ולמשפחתו, ואף יצבור ידע ויוכל להשיא עצה בכל נושא של הנהגות נכונות.

מסכת אבות מתחילה בתיאור השושלת, כיצד הועברה התורה ממשה רבנו לתלמידיו ולתלמידיהם, עד היום הזה. מדוע הנושא של העברת התורה מדור לדור חשוב דווקא במסכת העוסקת בהנהגות טובות – לעומת מסכתות העוסקות בהלכות המובאות בתורה? התשובה לשאלה זו מסתתרת גם בשמה של המסכת, "אבות" – מרבית המסכתות במשנה נקראות על פי הנושא העיקרי בו הן עוסקות. אם כך, מדוע לא נקרא שמה של המסכת הזו "מידות" או "הנהגות"? התשובה לשתי השאלות הללו היא שחשוב שנזכור שהנושא של עבודת המידות נמסר לנו גם הוא מאבותינו, דור אחרי דור, יחד עם התורה. כדי להגיע לשלמות בעבודת ה', לא מספיק רק לקיים את המצוות ככתבן וכלשונן – צריך גם לעבוד על המידות, על בין אדם לחברו ועל הנהגות נכונות.

 

מהשיעור בבית הכנסת - אל הספרים

הספרים החדשים נכתבו על בסיס תמלול של השיעורים שנמסרו על ידי הרב זמיר כהן. השיעורים שעליהם מבוסס הספר נמסרו לציבור אברכים בישיבת "היכל מאיר" בבית עלית, ומאידך לקהל מסורתי ברובו בבית הכנסת הגדול בתל אביב. מן הסתם, השיעורים נאמרו לקהלים שונים, בשפה אחרת ובדגשים אחרים. ובכל זאת, שני קהלים שונים כל כך, שני סגנונות שונים כל כך של שיעורים – התחברו לספר אחד. כיצד? הרב זמיר כהן מסביר כי "בעריכת הספר ניתן דגש על תוכן שיתאים לכל סוגי הלומדים. וזה הנפלא בפרקי אבות", הוא מוסיף, "שכל אדם, בכל רמה רוחנית, יוכל למצוא בו את עצמו ואת ההדרכה שהוא מחפש כל כך בכל עניין בחייו".

ואיך בכלל הגיע הרעיון לתמלל את שיעורי הרב? הרב זמיר משיב כי "הספר הראשון שתומלל ועובד מהשיעורים היה 'האדם ועולמו', ביוזמה ובביצוע של הרב יצחק פוזן שליט"א, מי שהתפרסם בהוצאת הספרים הנפלאים של הרב פינקוס זצ"ל, מתוך שיעוריו המיוחדים. הספר הנוכחי נוצר כתוצאה משיחת טלפון שקבלתי מיהודי יקר, רב פעלים לתורה, בשם חיים עזר הי"ו. הוא סיפר שבמשך אינספור שעות שנסע ברחבי ארה"ב לצרכי עסקים, האזין לסדרת השיעורים על פרקי אבות, וביקש לערוך את השיעורים לספר. חלפו כשנה וחצי מאז, וברוך ה', שני כרכי הספר יצאו לאור".

ואכן, הספרים יצאו לאור, בסייעתא דשמיא, וניתן לקנות אותם ברשת חנויות ספרי אור החיים, וכמובן – גם בהידברות שופס. בימים אלה ניתן בהידברות שופס מבצע מיוחד למי שיבחר לרכוש מספר סטים של הספרים, כמתנות לקרובים ולמכרים. כדאי להזדרז ולרכוש כבר עכשיו.

לסיום, שאלנו את הרב זמיר כהן מהם הספרים הבאים עליהם הוא עובד כיום. "בעיקר תשובות בהלכה, וכן ספר על שלושה עשר עיקרי היהדות, וספר על טעמי המצוות", מסכם הרב את פועלו המקיף במספר מילים פשוטות. "תפילתי שה' יעזרנו לסיימם במהרה ולהוציאם לאור".

לרכישת סט ספריו של הרב זמיר כהן על פרקי אבות בהידברות שופס, לחצו כאן.

תגיות:הרב זמיר כהןאוצרות החכמה היהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה