חדשות יהדות

אב נפטר בשבעה של בנו. במה להתחזק? זה מה שהשיב הרב אדלשטיין

"לא לדבר דברי ביקורת, וגם לא במחשבה", כתב הרב גרשון אדלשטיין לתלמידי ישיבת מיר ברכפלד

  • כ"א כסלו התש"פ
הרב גרשון אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn/Flash90)הרב גרשון אדלשטיין (צילום: Aharon Krohn/Flash90)
אא

בעקבות האסונות האחרונים, איך אפשר לעבור לסדר היום?!

ראש ישיבת פוניבז', הרב גרשון אדלשטיין, שלח מכתב חיזוק מיוחד לתלמידי ישיבת מיר ברכפלד. תלמידי הישיבה ההמומים מהאסון שנחת עליהם, עלו לביתו של גדול הדור ושאלוהו במה להתחזק.

ראש הישיבה התייחס לטרגדיה, בו נפטרו בפתאומיות תינוק רך ואביו הצעיר. במכתבו כתב הרב: "נמס כל לב אל שמועה כי באה בסילוקו של אחד מבני החבורה, אשר למד בישיבתכם. האברך היקר והנעלה רבי יצחק מאיר וייס זללה"ה בפתע פתאום לבית עולמו, בתוך ימי האבילות על סילוקו של בנו הקטן, תינוק שלא טעם טעם חטא. וחובתנו בעת שכזו היא להתעורר ולהתחזק כמו שאמר הכתוב: 'והחי יתן אל ליבו'

מצמרר: זה מה שאמר האב השכול דקות לפני שהתמוטט

טרגדיה לא נתפסת: האב נפטר במהלך השבעה על בנו התינוק

באשר רצונכם הטוב לקבוע ולהתעלות באיזה חיזוק, הנה שמעתי שבס"ד כבר זכיתם להתחזק בהרבה עניינים עיקריים של לימוד התורה ולימוד המוסר. אמנם כבר אמרו חז"ל ארבעה צריכים חיזוק, ופירש רש"י תמיד ובכל כוחו", כותב ראש הישיבה, ומתייחס לחיזוק התמידי שעל האדם להתחזק: תורה, מעשים טובים, תפילה ודרך ארץ.

עוד המשיך הרב אדלשטיין , וציין במכתבו: "ויש דבר עיקרי שנוגע מאוד למעשה, להיזהר שלא לדבר דברי ביקורת על מי שהוא, ואפילו במחשבה, ואדרבה צריך לדון את כל האדם לכף זכות בין ע"י דיבור ובין במחשבה, ועל ידי זה זוכים בס"ד שהמקום ידין אותנו לכף זכות. כמו שמפורש בגמ' בשבת דף קכ"ז עיי"ש". ‏

"ובוודאי שכל מה שיתחזקו על ידי סילוקו של הנפטר, הרי זה חסד של אמת עימו, שמוסיפים זכויות עצומות לעילוי נשמתו בעולם הבא", מסיים ראש הישיבה את מכתבו. ‏

נוסף על כך, הרב אדלשטיין הטריח את עצמו וממרומי גילו המופלג והגיע לבית האבלים על מנת לנחמם על האסונות הכבדים שפקדו אותם בימים האחרונים.

איך אפשר להתמודד עם אובדן? מה ניתן לעשות לעילוי נשמות נפטרים, אם בכלל? והאם הם יודעים שאנו מסייעים להם? הרב זמיר כהן משיב:

הרב התעניין על הנפטר, ובני המשפחה השיבו שכל בוקר למד בכולל. אחר הצהריים עזר לאחרונה למפלגת 'דגל התורה'. ראש הישיבה השיב באמרו כי זוהי זכות גדולה של עיסוק בצרכי ציבור, וציין שיש עניין ללמוד לעילוי נשמתו משנה אחת לפחות בכל יום.

"אנחנו לא יודעים חשבונות שמים, כל אחד יש לו תפקיד בעולם. הוא מילא את כל התפקיד שלו בעולם. וגם התינוק היה לו תפקיד, והוא סיים אותו.

"צריך להוסיף לו זכויות, כל חיזוק, כל דבר טוב שעושים בזכותו, אז בשמיים זה נקרא כאילו הוא עשה את זה.

"היתה לו זכות גדולה לשמש את רבי נתן צבי פינקל, רבי נתן צבי היה אדם גדול מאוד. המקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים", סיים ראש הישיבה את דבריו, ולאחר מכן פנה לבית משפחת וייסבלום, משפחת האלמנה הצעירה, לחזקם על השבר הגדול.

איך מתמודדים עם טרגדיות כאלו? מה הסוד לצלוח את קשיי החיים? הרב מנחם שטיין, ששכל את בנו אוריה ז"ל לאחר מחלה קשה, בשיחת חיזוק ייחודית:

תגיות:אבלהרב אדלשטייןאיציק וייסהרב יצחק מאיר וייס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה