פרשת וישלח

גלולת הקסם שתפתור לכם את החרדות

התפילה היא כגלולת קסם של הפחתת החרדות עד סילוקן. התפילה יוצרת שינוי באמונה הפנימית על ידי חיבור למשאבים הרוחניים שישרו עלייך תחושת בטחון

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ" (בראשית ל"ב, ח'). יעקב נכנס לחרדה.

מובא בליקוטי מוהר"ן ש"כל העולם כולו גשר צר מאד, והעיקר לא להתפחד כלל". מצד שני אומרים חז"ל "אשרי אדם מפחד תמיד" – האם זו סתירה?

לא ולא. הדברים האמורים משלימים זה את זה.

יש פחד שהוא שלילי, וגורם לאדם תחושת "שיתוק" עד כדי חוסר יכולת לתפקד באופן נורמטיבי. ודאי שפחד כזה צריך ברור וטיפול. במצב כזה יש לחזק את התודעה הפנימית שבוודאי הקדוש ברוך הוא נמצא איתי, שומר עלי ומרחיק ממני כל דבר שהוא לא נכון לי.

חשוב להבין, שהפחד במהותו הוא סובייקטיבי. הקיום שלו לא נובע מהבעיה או מהמצב שנוצר, אלא מן הדרך שבה האדם רואה את הדברים ומן המשמעות שהוא נותן להם, הפחד הוא תוצאה של רצף מחשבות מדאיגות, נטולות תקווה, ובעצם הן באות כדי לעורר את הפחד האמיתי, את "פחד יצחק", את מידת הגבורה, את יראת השמים שנמצאת בתוכנו.

תמיד תזכרי ש"בעיה" זה ר"ת – בורא עולם יכול הכל!

עליך לדעת שיש מישהו מעל כל הנסיבות, והוא מסובב הנסיבות, וככל שתגדילי את מציאות השם בחייך - כך תמצאי נחת ותקבלי מסרים תת מודעיים של הנחיות מדויקות כיצד לפעול במצבים מסוימים , כך תצילי את נפשך מחרדות ודאגות מיותרות

יש פחד שהוא חיובי  - אשרי אדם מפחד תמיד, מכיוון שהוא מצד אחד מרחיק אותך מעבירות וממקום של סיכון ומצד שני "פחד" אותיות "דחף" – באפשרותו לדחוף את האדם קדימה אל מקום של גילוי עצום של כוחות נפש ואמונה שטמונים בו.

המשימה שלנו היא לא לתת לפחד להשתלט עלינו, ולמצוא את הדרכים להתמלא בכוח ובאמונה כדי להתגבר, ו" עֵת־צָרָה הִיא לְיַעֲקֹב וּמִמֶּנָּה יִוָּשֵׁעַ (ירמיהו ל', ז').

יעקב אבינו מתפלל לשם, בתחנונים, מתוך מקום שהוא מרגיש שלא מגיע לו כלום "קטנתי מכל החסדים" - "ריבונו של עולם, גם אם לא מגיע לי, אני סומכת רק עליך. אין לי על מי להישען חוץ ממך. בבקשה תעזור לי!". ואכן, הקדוש ברוך הוא עוזר ליעקב אבינו לנצח אפילו מלאכים.

התפילה היא כגלולת קסם של הפחתת החרדות עד סילוקן. התפילה יוצרת שינוי באמונה הפנימית על ידי חיבור למשאבים הרוחניים שישרו עלייך תחושת בטחון.

רבי נחמן כותב בספר המידות שעל ידי אמונה יבוא לביטחון, על ידי בטחון יזכה לשלום, ומי שיש לו ביטחון - אין לו שום פחד.

אומר החזון איש: "כי באמת, אין כל עצב בעולם למי שמכיר אור אורו של האמת".

 

סגולה נגד חרדות

מלמד רבי חיים מוולוז'ין,  בעל ספר נפש החיים, כיצד לנצח את הפחד מכל דבר:

וכך אומר: "ובאמת הוא עניין גדול וסגולה נפלאה להסיר ולבטל מעליו כל דינין ורצונות אחרים שלא יוכלו לשלוט בו, ולא יעשו עליו שום רושם כלל. כשהאדם קובע בלבו לומר הלא ה' הוא האלוקים האמיתי ואין עוד מלבדו יתברך שום כח בעולם, והכל מלא רק אחדותו הפשוט יתברך שמו. ומבטל בלבו ביטול גמור, ואינו משגיח כלל על שום כח ורצון בעולם, ומשעבד ומדבק טוהר מחשבתו רק לאדון יחיד ברוך הוא. כן יספיק הוא יתברך בידו שממילא יתבטלו מעליו כל הכוחות והרצונות שבעולם, שלא יוכלו לפעול לו שום דבר כלל. שנזכה להתחזק בביטחון וכך נזכה לשמירה ושפע של שמחה וחסדים יעטפו אותנו תמיד".

חודש כסלו הוא חודש שסגולתו להאיר את אור הביטחון בנפש, כפי שמובא בספר היצירה שהאות ששולטת בחודש היא האות ס' משום סומך השם לכל הנופלים . וכן אומר האבן עזרא, על הכתוב במשלי "ה' יִהְיֶה בְכִסְלֶךָ" , כסלך פירוש מבטחך, השם יהיה לך למשענת.

אם כך הזדמנות פז לפנינו להתחזק באמונה וביטחון בימי חודש כסלו ובעזרת השם נזכה לניצחונות, לנסים ולנפלאות!

תגיות:הרבנית חדוה לויפרשת וישלח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה