חדשות בעולם

מדינות אירופה לאו"ם: איראן מפתחת טילים בליסטיים עם יכולת גרעינית

במכתב ששיגרו למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, קראו לו שגריריהן של צרפת, גרמניה ובריטניה להודיע למועצת הביטחון כי פעילותה של איראן לפיתוח טילים בליסטיים נוגדת את החלטת המועצה

אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

צרפת, גרמניה ובריטניה הודיעו הלילה (רביעי לחמישי), כי איראן פועלת לפתח טילים בליסטיים בעלי יכולת נשיאה של ראשי נפץ גרעיניים.

במכתב ששיגרו שגריריהן של שלוש המדינות למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, הם הדגישו כי מדובר בפעילות הנוגדת את החלטת מועצת הביטחון, ודרשו ממנו להבהיר, בדוח הבא שיגיש למועצה, כי איראן מפרה בכך את הסכם הגרעין עליו חתמה ב- 2015.

השגרירים כללו במכתבם דוגמאות לפעילות האיראנית לפיתוח טילים בליסטיים בעלי יכולת גרעינית – ניסויים בטילים בליסטיים שעשתה איראן בחודשים יולי ואוגוסט, וכן צילומים מהרשתות החברתיות שהתפרסמו בחודש אפריל מניסוי בטיל בליסטי מדגם "שיהאב 3", שצויד בטכנולוגיה המאפשרת נשיאת ראש נפץ גרעיני.

יצוין, כי הממשל האמריקני טוען זה מכבר, כי המשטר האיראני עוסק בפיתוח טילים בליסטיים בעלי יכולת גרעינית. בדצמבר 2018 חשף מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, כי איראן ערכה ניסוי בטיל בליסטי לטווח בינוני המסוגל לשאת ראשי קרב שונים, כולל גרעיניים. הוא אמר כי מדובר בהפרה של החלטה 2231 של מועצת הביטחון, שאושרה ביולי 2015 לאחר חתימת הסכם הגרעין, ואסרה על איראן לערוך ניסויים בטילים בליסטיים: "אנחנו מגנים את הפעילויות האלה, וקוראים לאיראן לעצור לאלתר את כל הפעילויות הקשורות לתוכנית הטילים הבליסטיים שלה, המסוגלים לשאת ראשי נפץ גרעיניים". באיראן הכחישו את הטענות האמריקניות.

בתגובה לפנייתן של שלוש המדינות האירופאיות למזכ"ל האו"ם, אמר שר החוץ ישראל כץ: "הצעד המתבקש כעת הוא הצבת איום צבאי אפקטיבי של קואליציה מערבית-ערבית בהובלת ארצות הברית מול המשטר האיראני, כדי להרתיע ולבלום את תוקפנותו. זהו הזמן המכריע". כץ הנחה את נציגי משרדו להציג בפני מועצת הביטחון את ההפרות האיראניות של הסכם הגרעין, בכינוס הקרוב של המועצה שיתקיים בעוד שבועיים ויעסוק בנושא.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, בירך על המכתב של שלושת השגרירים האירופאיים, אך הוסיף: "לצערי הוא לא מחדש דבר. המשטר האיראני אינו מפסיק את מאמציו להשגת נשק להשמדת המונים ויכולות שיגור. גם האירופאים מבינים שאיראן היא סכנה לשלום העולם ויציבות האזור. הגיע הזמן לעבור ממכתבים למעשים. הגיעה העת להכביד משמעותית את הסנקציות על איראן".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אמש בליסבון עם מזכיר המדינה פומפאו. "הנושא הראשון שאעלה יהיה איראן, כך גם הנושא השני והשלישי, וכן עוד נושאים רבים", אמר נתניהו בפתח הפגישה. "התברכנו שהנשיא טראמפ מוביל מדיניות עקבית של הפעלת לחץ נגד איראן. איראן מגבירה את תוקפנותה באזור, אפילו בעודנו מדברים. הם קוראים עלינו תיגר מאיראן, עיראק, סוריה, לבנון, עזה ותימן, ואנו מתמודדים ישירות עם התוקפנות הזאת".

"שיתוף הפעולה הישראלי-אמריקני הוא הכרחי למאמץ הזה, שמשרת את המטרות של מדינות רבות באזור", הוסיף ראש הממשלה. "זה יהיה הנושא הראשון שאעלה, כולל היכולת לחזק ולקדם את ההגנה המשותפת שלנו".

לאחר הפגישה אמר פומפאו, כי דן עם נתניהו במאמצים לבלום את ניסיונותיה של איראן לערער את היציבות באזור. הוא הוסיף, כי נדונו גם "חשיבות שיתוף הפעולה הכלכלי עם שותפות אזוריות ונושאים אחרים הקשורים לביטחונה של ישראל".

תגיות:איראןבני גנץישראל כץטילים בליסטיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה