חדשות בארץ

שופט העליון בדימוס צבי טל: "יש לי סימני שאלה בנוגע לפרקליטות"

בראיון לכאן רשת ב', אמר שופט בית המשפט העליון בדימוס, צבי טל, כי יש לו "סימני שאלה" בנוגע להתנהלותה של הפרקליטות, אבל הדגיש כי אינו יודע אם הם נכונים. ביחס לכתב האישום נגד נתניהו: "אני מניח שלא בדו מלבם, אבל אני לא יודע". בתשובה לשאלה האם מבחינה ערכית נתניהו יכול להמשיך בתפקידו: "אם יש שורש, מקור ומשקל לאישומים רציניים – אני לא חושב שראש ממשלה צריך לכהן תחת אישומים כאלה"

השופט לשעבר צבי טל, תמונת ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)השופט לשעבר צבי טל, תמונת ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

שופט בית המשפט העליון לשעבר, צבי טל, התייחס בצהריים (ראשון) להחלטתו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להעמיד לדין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, ולביקורת המוטחת עקב כך ברשויות אכיפת החוק.

בראיון לאסתי פרז בכאן רשת ב', אמר טל כי אינו מעוניין להיכנס לגופו של הוויכוח הפוליטי הסוער בנוגע לתפקודה של המערכת השיפוטית. לדבריו, מדובר בסוגיה עקרונית: "לא מעניין אותי מי שפוגע או מנסה לפגוע במערכת השיפוטית, אני מתרחק מפוליטיקה. השאלה היא אם מותר, צריך או אפשר למתוח עליה ביקורת. אפשר ואפשר – ככל שהביקורת היא עניינית, מסתמכת על עובדות, ומבוטאת בצורה הגונה ומכבדת. בתנאים אלה, מותר לבקר כל מערכת שהיא, והביקורת מבורכת". הוא הדגיש, כי בעצמו מתח ביקורת על בית המשפט העליון: "איש לא נפגע מזה, בתנאי שהביקורת עניינית ומגובה בעובדות".

בהתייחסו לטענותיו של נתניהו נגד רשויות אכיפת החוק, ובתשובה לשאלה האם מבחינה ערכית הוא יכול להמשיך בתפקידו נוכח כתב האישום, סירב טל להביע עמדה נחרצת, אך לא שלל על הסף את האפשרות של "מציאות קיצונית, שבה נניח שבדו מלבם אישומים נגד ראש הממשלה מכהן כדי להסיר אותו". לדבריו, "ודאי שהוא צריך להילחם על חפותו. אבל אם יש שורש, מקור ומשקל לאישומים, שהם רציניים – אני לא חושב שראש ממשלה צריך לכהן תחת אישומים כאלה. זה גם עניין פוליטי, וצריך גם לשקול את מידת רצינותם של האישומים. קשה לי להביע דעה".

"לא אכנס לדברים שאיני יודע. אני מניח שהם לא בדו מלבם, אבל אני לא יודע", הבהיר טל. "ערכית, זה תלוי איפה אנחנו נמצאים. אם הפרקליטות ראויה, החקירה הייתה ראויה והמשטרה ראויה, ויש משקל לראיות – זה דבר אחר. אם אנחנו נמצאים במדינה שבה יכולים לבדות מלבם, או לנפח האשמות קלות להאשמות כבדות במגמה פוליטית – זה דבר אחר. אני לא מביע דעה מה המצב אצלנו. אני מניח שלא ניפחו, אבל אני פשוט לא יודע".

השופט לשעבר בן ה- 92 ציין, כי במהלך הקריירה שלו כשופט הופיעו בפניו "פרקליטים מעולים מבחינה מקצועית, אנושית וערכית", אולם הוסיף: "הפרקליטות כגוף מקצועי – לא נתקלתי בהם ישירות, ואני לא יודע. יש טוענים שהם פועלים כאחרון האיגודים המקצועיים, ומגינים על חבריהם". בתשובה לשאלה האם יש לו אמון בפרקליטות וביועץ המשפטי לממשלה, אמר טל: "יש לי סימני שאלה, אבל אני לא יודע".

פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור, תקף ביום חמישי האחרון, בחריפות חסרת תקדים, את נתניהו והאשים אותו בביצוע הפיכה נגד מערכת אכיפת החוק. בראיון לכאן רשת ב' אמר לדור כי נגד רשויות אכיפת החוק נערך "מסע הסתה רווי פייק ניוז". הוא דחה את הטענות שהעלה נתניהו, לפיהן כתב האישום נגדו הוא ניסיון להפיכה שלטונית: "ההפיכה השלטונית היחידה שכל אדם הגון מבחין בה היא ההפיכה שראש הממשלה מבצע כנגד שלטון החוק".

בהתייחסו להפגנת התמיכה בנתניהו, שנערכה באמצע השבוע שעבר ברחבת מוזיאון תל אביב, אמר לדור כי נשמעו בה "ביטויים אספסופיים קשים ביותר, שכמותם לא שמענו ולא העלינו על דעתנו שהם אפשריים. הם לא עושים זאת על דעת עצמם, הם נשלחים לשם משום שהם מבינים שהם נקראים לדגל, והדגל הוא לא דגל מדינת ישראל".

לדור – שכיהן כפרקליט המדינה בתקופת משפטו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט – הוסיף והאשים, כי נתניהו מפר את חובותיו כראש הממשלה: "הוא פועל בניגוד עניינים משווע, ופוגע קשות במערכת שהוא מופקד עליה. אנחנו רואים יום יום, כבר תקופה ארוכה, ראש ממשלה מכהן, שלצד החמ"ל שהוא צריך לנהל בכל מה שקשור לתקינות תפקודה של המדינה, לרבות משרד המשפטים והמשטרה – הוא יוצא כנגדם. לא כי יש לו ביקורת אמיתית. הוא מנצל את החמ"ל כדי לפגוע במערכות ולרסק את אמון הציבור בהן, על מנת לגייס תמיכה במחנה שלו. אסור שנתניהו ימשיך בתפקיד".

כזכור, בתגובה להחלטתו של מנדלבליט להעמידו לדין, אמר נתניהו כי מדובר בעלילות שווא, וכי הליך החקירה נגדו היה "מזוהם ומגמתי". הוא טען כי הגשת כתב האישום נגדו מהווה "אכיפה בררנית על סטרואידים, תפירת תיקים. תופרים פה חליפה מיוחדת, ראשונה בעולם, ראשונה בהיסטוריה – רק בשבילי. זו הפעם הראשונה בתולדות הדמוקרטיה, בתולדות ישראל והעולם, שחוקרים את היחסים בין התקשורת לפוליטיקאים, אבל חוקרים רק אדם אחד – אותי. יש דין אחד לאחרים ודין אחד לנתניהו".

"לצערי, מנדלבליט פשוט לא עמד בלחץ של שי ניצן וכמה פרקליטים אחרים. גם הוא נכנע למערכת שהוא יצא נגדה", הוסיף נתניהו. הוא קרא להקמת ועדה חיצונית בלתי תלויה, "שתחקור את השיטה ותשים לה סוף". לדבריו, "הציבור זכאי לחקירות נקיות, שמחפשות את האמת ורק את האמת. הגיע הזמן לחקור את החוקרים".

תגיות:פרקליטות המדינהצבי טל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה