חדשות בארץ

ריבלין נפגש עם הרב הראשי של בריטניה: "אפס סובלנות לאנטישמיות"

לאחר שהרב הראשי של בריטניה, הרב אפרים מירוויס, תקף בחריפות את מנהיג הלייבור, ג'רמי קורבין, נפגש הנשיא ראובן ריבלין עם הרב וחיזק את ידיו: "קולך הברור ומנהיגותך ממלאים את כולנו בגאווה"

ריבלין והרב מירוויס (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)ריבלין והרב מירוויס (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

נשיא המדינה ראובן ריבלין, הנמצא בביקור עבודה בלונדון, נפגש היום (רביעי) עם הרב הראשי של בריטניה, הרב אפרים מירוויס. הפגישה התקיימה על רקע הביקורת החריפה וחסרת התקדים שמתח הרב מירוויס על מנהיג הלייבור הבריטי, ג'רמי קורבין. ריבלין חיזק את ידיו של הרב, שגינה את קורבין על כישלונו בהתמודדות עם האנטישמיות במפלגתו: "קולך הברור ומנהיגותך, הבאה לידי ביטוי בימים אלה יותר מתמיד, ממלאים את כולנו בגאווה". הנשיא הביע בדבריו את תמיכתו העמוקה בהתמודדותן של הקהילות היהודיות בתפוצות עם תקריות האנטישמיות, הצוברות תאוצה מדאיגה.

בנאום שנשא לאחר מכן בכנס של מנהיגות ה- UJIA (מגבית בריטניה-ישראל), התייחס הנשיא בהרחבה לסוגיית האנטישמיות. "מימי הכרזת בלפור, מדינת ישראל חלקה היסטוריה משותפת וערכים דמוקרטיים משותפים עם בריטניה", אמר. "בדיוק לאור הקשרים החזקים הללו, אנו מודאגים מאוד מהעלייה באנטישמיות בבריטניה".

"איננו יכולים להשלים עם כך שבשנת 2019, בבריטניה ובכל רחבי המערב, אירועים קהילתיים יהודיים דורשים אבטחה, יהודים חוששים לחבוש כיפות ברחובות ובתי ניצולי שואה הושחתו", הדגיש ריבלין. הוא ציין, כי בתחילת 2020 יארח בירושלים מנהיגים מרחבי העולם לציון 75 שנים לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ: "הזמנתי את יורש העצר, הנסיך צ'ארלס, תקוותי היא שהוא ישתתף. יחד נקרא לממשלות כולן לנקוט במדיניות של אפס סובלנות לכל סוג של אנטישמיות. אפס סובלנות פירושה מתן ביטחון לקהילות היהודיות והתנגדות לקיצוניות דתית. פירושה להתעקש שלא יהיה מקום לאנטישמיות במוקדי הכוח, ושלא יהיה מקום להסתה במדיה החברתית. פירושה חקיקה אפקטיבית וחינוך אפקטיבי ללימודי השואה".

קורבין, שלו עבר עשיר בהתבטאויות אנטישמיות ואנטי-ישראליות, סירב אמש להתנצל בפני הקהילה היהודית במדינה על גילויי האנטישמיות בקרב חברי מפלגתו ועל האופן בו טיפלה בהם הנהגת הלייבור בראשותו. "אני נחוש, שהחברה שלנו תהיה בטוחה עבור אנשים מכל הדתות", אמר בראיון ל- BBC. "אני לא רוצה שמישהו ירגיש חסר ביטחון בחברה שלנו, והממשלה שלנו תגן על כל קהילה מפני פגיעה ברחובות, ברכבות או בכל צורת חיים אחרת". על אף שהמראיין אנדרו ניל שאל אותו ארבע פעמים האם הוא רוצה להתנצל, קורבין התעקש שלא לעשות זאת.

"הגזענות בחברה שלנו – תהא זו אסלאמופוביה, אנטישמיות או כל צורה אחרת – היא רעל טהור", הוסיף מנהיג הלייבור. "אני רוצה לעבוד עם כל קהילה כדי למגר אותה מהחברה".

במאמר שפרסם שלשום ב"טיימס" הלונדוני, האשים הרב מירוויס כי "רעל חדש – שקיבל אישור מהדרגים הגבוהים ביותר – הכה שורש במפלגת הלייבור". הוא הצהיר כי קורבין "אינו כשיר" להנהיג את המדינה, וכי רוב יהודי בריטניה חרדים מהאפשרות שהוא ייבחר לראש הממשלה הבא.

"אני נשאל רבות, מה יקרה ליהודים וליהדות בבריטניה אם הלייבור יקים את הממשלה הבאה. החרדה הזו מובנת ומוצדקת", כתב הרב מירוויס. את טענת המפלגה, כי היא עושה כל שביכולתה כדי לטפל בגילויי האנטישמיות שפשו בקרב חבריה, הוא הגדיר כ"בדיה שקרית", והוסיף: "דרך התמודדות זו אינה תואמת את הערכים הבריטיים בהם אנו כה גאים. זה כישלון של תרבות, כישלון של מנהיגות".

"עד כמה מנהיג האופוזיציה צריך להיות נגוע בדעות קדומות כדי להיחשב כבלתי כשיר לתפקיד? האם קשר עם מי שהסיתו לשנאה נגד יהודים זה מספיק? האם לתאר כ'חברים' את מי שתמכו ברצח יהודים זה מספיק? נראה שלא".

"אין זה ממקומי לומר לאף אדם כיצד עליו להצביע. אני מצר על כך שאני במצב הזה", הבהיר הרב מירוויס. "אני רק מעלה את השאלה: מה תוצאות הבחירות האלו יגידו על המצפן המוסרי של מדינתנו? כאשר יגיע יום הבחירות, אני מבקש מכל אדם להצביע עם מצפונו. שלא יהיה לכם ספק – נשמת האומה שלנו מוטלת על כף המאזניים".

תגיות:בריטניהראובן ריבליןג'רמי קורביןהרב אפרים מירוויס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה