טורים אישיים - כללי

ליברמן ושות’ shoot: האמת שצועקת מעצם הופעתנו ברחוב, יכולה להוציאם מדעתם"

תסלחו לי, נאיביות. זה טוב לב, שמחפש לתקן, אך האם לא נבין את האמת שאמרו חז"ל, שכבר כשניתנה תורה, ירדה שנאה לעולם כלפי עם ישראל?

אא

ביום שישי האחרון, ראיתי את הטור המצוין של ר' חיים ולדר (יתד נאמן). ראיתי וקראתי. הוא ניתח והעביר יפה את הדרך והסיבה לשנאת החרדים שהוצאה לאחרונה מהארון, ומשווקת בכל האמצעים האפשריים, לציבור שלא מכיר את החרדים. אחד המסרים של ר' חיים ולדר, שאליו הייתי רוצה להתייחס, זו הדרך והטקטיקה של שונאינו, אותה דרך של זריעת פחד מפני החרדים "הרוצים להשתלט ולהרוס כל חלקה טובה".

אקדים ואעיר. אותה שנאה רדודה, המופצת כיום בידי אנשים רדודים, אינה חדשה. כילד שגר בבני ברק, ולמד בת"ת ברמת גן, עיר חילונית, אני זוכר היטב את המכות שחטפתי מילד שאינו דתי, שדאג קודם להעיף את הכיפה שלי - דוס מזדמן. היינו גם חוששים ללכת לבד באזורים החורגים מהדרך המוכרת, ידענו שעלולים להתנכל לנו - הדוסים.

אני גם זוכר היטב את אותה פעם בה נסענו, קבוצת ילדים, על האופניים, מתוך מחשבה שכך לא יתנכלו אלינו, ופתאום, בתחילת הרחוב, התייצב ילד מגודל שהכריז ש"ברחוב הזה לא יעברו דוסים". הוא עצר אותי בעויינות, ילד חרדי שלא יודע להחזיר לילדים אלימים, והוציא את האוויר מגלגל האופניים. דמיינו את התחושות כילד.

אז זה לגמרי לא חדש. זה רק מאוחסן בארון השנאה, ונשלף בעת הצורך, או אולי "בעת שלא אפסיד מהפצת שנאה". ליברמן.

כחלק מ"אפקט ליברמן", מצאתי את עצמי שומע איש תקשורת חרדי שואל "מה היינו יכולים לעשות כדי למנוע את השנאה?". תסלחו לי, נאיביות. זה טוב לב, שמחפש לתקן, אך האם לא נבין את האמת שאמרו חז"ל, שכבר כשניתנה תורה, ירדה שנאה לעולם כלפי עם ישראל, כי האמת שצועקת מעצם הופעתנו ברחוב יכולה להוציאם מדעתם, עד כדי שנאה, זה לא שונה גם מול אחינו בשרנו, שאינם דתיים! זה מוציא, ויוציא אותם מדעתם, מה שלא נעשה! שנאה הנובעת מקנאה. אז בואו נתרכז בהמשך חיי תורה, ראו זאת כזכות להיות "היהודי התורן". רש"ר הירש אמר זאת כבר בתקופתו כלפי שנאת "המשכילים" ליהודים המסורתיים. אז היו המשכילים, היום, אלו (הלא) משכילים.

וכאן, אני רוצה להציף כאן נקודה פשוטה ואמתית כל כך שכותב רש"ר הירש. בעיני, הרלוונטיות מוחלטת. תשפטו אתם.

רש"ר עומד על כך שפרעה לא טען על העברים שהם משחיתים מוסרית את העם. הוא לא טען כנגדם בחטאים מוסריים. הוא ידע שזה לא יתפוס! הוא פשוט הפחיד את עמו. הוא איים על עמו שהיהודים מתרבים בקצב מעורר אימה, ובהזדמנות הראשונה, הם יצטרפו לאויבינו, "והיה כי תקראנו מלחמה, ונוסף גם הוא על שונאנו". הם אנטי ציונים, הם כמו הרשימה הערבית המשותפת... אה, סליחה... דיברנו על פרעה, לא ליברמן... בעצם... התבלבלתי... גם ליברמן, השונא התורן, לא הפחיד את העם בהשמצות על מוסריותם, אלא שהם פשוט כמו אותו "גייס חמישי" - כמו שכינה את הרשימה המשותפת, גם הם אנטי ציוניים, כמו אותו גייס חמישי... תראו כמה אפילו שונאנו לא מעיזים להטיח בנו, כציבור, אשמה מוסרית! (מה לעשות, לא מצאו לאחרונה את החרדי הגנב התורן...). למען הסר ספק, אין להשוות חלילה בין האישים. עדיין, האחד - ליברמן - יהודי, והאחר זכור לדיראון עולם. רק הטקטיקה דומה - לחבר בין האויבים לחרדים.

דבר נוסף שמעיר רש"ר: בכל הדורות, כאשר חשש השלטון שהעם יתמרד וידיח אותו בגלל שחיתותו וניצולו את העם, הוא הפנה את זעם העם כלפי היהודים. הם אשמים. לא השלטון, לא פרעה (זה גם נתן לגוי הממוצע הזדמנות להרגיש שהוא לא הכי בזוי, היהודים מתחתיו...) כך ניצל ליברמן מהדחה בבחירות... אה סליחה... דיברנו על פרעה, לא ליברמן... אוף, שוב התבלבלתי... בעצם זו אותה טקטיקה שפלה: הכה בחרדים, ותעבור את אחוז החסימה. משום מה נראה לי שהפעם זה לא יעבוד, הוא ריק מידי. ליברמן לפיד (שוב, אין להשוות חלילה בין האישים, בין יהודים לגויים, נקודה. הדמיון הוא בטקטיקות).

והם לא מסתפקים בנו. כעת הם "סגרו" על רה"מ נתניהו. ואני שואל את עצמי מדוע? אם הם כורכים את החרדים ונתניהו יחד (עם שניהם לא נשב בממשלה), יש קשר? מה מצאו בו? מה מרתיח אותם?

אז גם כאן, בואו לא נתבלבל. נתניהו אוכל בלי בעיה כל מה שנראה לו... מחלל שבת בפרהסיה. אל תתבלבלו, אם היה שווה לו, גם הוא "לא היה מפרגן" לנו. אבל יש בו משהו שמפחיד אותם. הוא יהודי שמאמין בייחודו של העם היהודי. הוא אומר זאת שוב ושוב. הניצוץ היהודי מסכן את ה"אידאולוגיה" והחלום של "עם ככל העמים". הוא יותר מידי יהודי בשבילם... כמו כמעט כל הימניים הללו... וחמור לא פחות, הוא - נתניהו גם, מפריע לנקות את המדינה מהשפעת 'החרדים המסוכנים'. נכון שלא מאהבת מרדכי, אלא משיקולים פוליטיים קרים, אבל... "אתה לא שם לב שאתה מפריע?!"...

מעניין איזה חטא מחטאיו חמור יותר?

מה שאני רוצה לומר עוד הוא, אשרינו שנתפסנו על דברי תורה. על כמה בחורים ילמדו תורה - חוק הגיוס, שבת, נישואין יהודיים (שהם רק התירוץ התורן). מובן שחייבים אנחנו להשתדל כמה שיותר להגן על עצמנו, פיזית ומעמדית. אך העיקר, שבשטח לא נתרגש. הרדידות של שונאנו, לא אמורה לשנות אצלנו כהוא זה, בשום כלום.

בעצם, כן. בואו, נגביר כוחנו לעשות רצון הבורא. לקרב עוד ועוד יהודים, ולהתקרב אל הבורא. בסוף, אנחנו במקום הכי טוב.

תגיות:הרב חגי צדוקליברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה