בריאות ותזונה

אחרי הצהריים, אוכלים פירות

ישנן משפחות שבהן הילד אומר, למשל, שמכל הפירות, הוא הכי אוהב בננה. מרגע הגילוי הזה, הילד יקבל כל הזמן בננה, עד שבאופן טבעי ימאס לו ממנה

  • כ"ג חשון התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

יופי, חזרתם הביתה מהעבודה. השעה כעת ארבע אחר הצהריים. יש סיכוי שעד לרגע זה, אכלתם כפי שתכננתם. כשאנחנו בעבודה, אנחנו מחויבים לסדר יום קבוע, שממנו נובע סדר אכילה די קבוע. אך מה קורה כשהשעון מצביע על השעה ארבע אחר הצהריים? כאן בדרך כלל מתחיל הבלגן. אתם שולפים את הילד מהצהרון, ותוך כמה דקות אתם נמצאים בגן השעשועים. הבאתם לילד שקיות של חטיפים כדי שהוא לא יהיה רעב וכדי שלא יאכל את הממתקים של שאר יושבי הגן. בפועל, מתרחש עקרון סוציאליסטי עתיק יומין: שלך שלי ושלי שלך. כך אתם עוזרים לצאצא לסיים את המוטל עליו, לפחות בתחום החטיפים. מה עושים?

זמן הפירות: אחר הצהריים אוכלים פירות. נ-ק-ו-ד-ה! גם אתם אוכלים פירות וגם הילדים. אם אין זמן, אפשר להביא את הפירות לגן השעשועים ולשטוף אותם במקום. אפשר גם להביא סכין. לא צריך להכין כלום מראש. כך חוסכים זמן, וכך גם הפירות נשארים רעננים ולא מקבלים צבע חום. אפשר כמובן להכין מראש קופסא עם סכין. שטפו את הפירות ויבשו אותם בנייר מגבת, אך אל תחתכו אותם. אפשר להכין את הקופסא בבוקר לפני שיוצאים לעבודה, או אפילו ערב קודם.

כשמבלים את אחר הצהריים בבית, הפירות צריכים להיות זמינים. הניחו קערת פירות שטופים במקום מרכזי. כמו למשל, על שולחן פינת האוכל. אל תגידו לילדים שיפתחו את המקרר ושישטפו לעצמם פרי, כיוון שסטטיסטית, אין הרבה סיכוי שזה יקרה. תשאלו את הילדים אלו פירות הם אוהבים. תבררו אצלם, האם ישנם פירות שהם אוהבים מאוד וכאלה שהם אוהבים קצת. שימו בקערה את כל הפירות שהם הזכירו, ללא קשר לציון שהפרי קיבל. כך תחשפו אותם למבחר גדול של פירות. ישנן משפחות שבהן הילד אומר, למשל, שמכל הפירות, הוא הכי אוהב בננה. מרגע הגילוי הזה, הילד יקבל כל הזמן בננה, עד שבאופן טבעי ימאס לו ממנה. מכאן קצרה הדרך אל התובנה החד משמעית, שהיא: "הילד לא אוהב פירות". שימו בקערה גם פירות שאתם אוהבים, גם אם הילד לא אוהב אותם. כך תחשפו אותו למבחר גדול של פירות. זכרו שלכל פרי יש הערכים התזונתיים הטובים שלו. כך שככל שהמגוון גדול יותר, כך גם הבריאות גדלה. וכמובן, אל תשכחו לאכול פירות בעצמכם. גם בשביל הדוגמא האישית, וגם בשביל הבריאות שלכם.

חטיפי בריאות: אחר הצהריים עדיף לא לאכול יותר מידי, כדי לא לפגוע בתיאבון של ארוחת הערב. אך אם בכל זאת מתחשק ממתק או חטיף אמיתי, אפשר לאכול חטיף אנרגיה קטן, או חטיף חלבה קטן, או שומשום, או בטנים. שימו לב לרשימת הרכיבים שעל גבי החטיפים. בדקו שהם לא רק נראים בריאים, אלא שהם באמת מכילים רכיבים בריאים. מובן שההמלצה כאן מתייחסת רק לילדים גדולים. לילדים קטנים אל תתנו חטיפי אגוזים ושקדים, מחשש לחנק. אפשר גם לתת לילד שוקולד איכותי וטוב. אם החפיסה מתחלקת בין בני משפחה שלמה, אז למה לא.

שתיה מתוקה: משום מה אחר הצהריים מתחשק לאכול משהו מתוק. מי שחוזר עייף מהעבודה, מחפש משהו שייתן לו אנרגיה. מי שהתמזל מזלו וזכה בשנת צהריים (למשל, בשבת או ביום שישי קיצי), גם הוא יחפש משהו מתוק. הפתרון הוא שתיית תה מתוק, כמו תה צמחים או תה אדום (רויבוש – ניתן להשיג בכל סופרמרקט). מתברר שצריך רק את הטעם בשביל להרגיע את התשוקה למתוק.

רוצים לדעת עוד? רכשו את סדרת השיעורים "לגדול בריא" שמעבירה הנטורופתית שרה בר אשר, בקמפוס היהודי של הידברות.

שרה בר אשר היא נטורופתית ומרצה בנושאי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il

 

תגיות:פירותילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה