פיתוח האישיות

ביטחון עצמי: 6 דרכים מפתיעות לחיזוק הערכה וביטחון עצמי

שנו את צורת החשיבה, הקיפו את עצמכם באנשים חיוביים והרשו לעצמכם להיכשל מידי פעם. 6 עצות שיעניקו לכם ביטחון עצמי

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כל אחד רוצה להיות בעל ביטחון עצמי גבוה, והערכה עצמית טובה. ביטחון עצמי מוביל להצלחה בתחומים רבים בחיים, כמו בחברה, בעבודה וכדומה. ביטחון עצמי הוא ההכרה בערך עצמי – לא מדובר בגאווה או בהתנשאות מעל אחרים, אלא בהבנה שיש לי ערך בפני עצמי, בהיותי אדם, בהיותי יהודי ובן של מלך, ובכישרונות הספציפיים שהקב"ה נתן לי.

אנשים רבים מפקפקים בערכם ואינם בטוחים ביכולות שלהם. לכן אספנו עבורכם 6 עצות יעילות לחיזוק ההערכה והביטחון העצמי שלכם.

 

1. זה לא כישלון – זה אתגר

רובנו מפקפקים ביכולות של עצמנו משום שאנו זוכרים חוויה כלשהי שבה נכשלנו. אם נכשלנו פעם אחת, אנחנו חוששים כי ניכשל שוב, או רואים את עצמנו לפתע כלא יוצלחים, ככישלון אחד גדול.

נסו לשנות את צורת החשיבה שלכם. לכל אחד קורה לפעמים מצב של כישלון, אבל במקום להתייחס אליו ככישלון – התייחסו אליו כאל עיכוב בלבד, כאל אתגר, כאל הזדמנות ללמוד משהו חדש או לחוות משהו חדש. אם במקום לומר לעצמכם "נכשלתי" תאמרו לעצמכם "יש לי כאן אתגר" – אוטומטית תפחיתו את הורמוני הסטרס בגופכם, והחשיבה שלכם תתמקד בחיובי במקום בשלילי.

 

2. היו קשובים לעצמכם

העצה הקודמת ממוקדת לנושא של "כישלונות", אך היא נכונה גם בתחומים אחרים. פנו זמן כדי להיות עם עצמכם, והקשיבו למחשבות ולרגשות האמיתיים שלכם. סביר להניח שתגלו אי אלו אמונות שלכם כלפי עצמכם, חלקן חיוביות, וחלקן חיוביות פחות. זכרו שעל כל דבר אפשר להסתכל משתי נקודות מבט שונות לפחות, וכאשר תגלו אמונות שליליות שלכם כלפי עצמכם – בחרו לשנות את החשיבה, ולהביט על עצמכם במבט חיובי יותר.

 

3. הקיפו את עצמכם באנשים הנכונים

לא לוקח הרבה זמן להבין מיהם האנשים בחייכם שתומכים בכם, שמאמינים בכם ושמחזקים אתכם, ומיהם אלה שמחלישים אתכם ומזלזלים בכם. אל תקשיבו למי שמנסה לזלזל בכם או להוריד את ערככם בעיניכם. אך אל תסתפקו רק ב"לא להקשיב" – התרחקו, פיזית ומנטלית, מאנשים שמורידים את הביטחון העצמי שלכם, ובמקום זאת, צרו קשרים טובים והקיפו את עצמכם באנשים שיחזקו אתכם ושיאמינו ביכולות שלכם.

הרב זמיר כהן - מסרים לחיים מפרקי אבות: ביטחון עצמי וענווה

 

4. עזרו לאחרים

היו גם אתם הסביבה התומכת של מישהו אחר. של אנשים אחרים. עזרו למי שזקוק לעזרתכם, פרגנו לאנשים שסביבכם ותנו להם משוב חיובי, בכל נושא שהוא ובכל הזדמנות מתאימה. עצם העזרה לאחרים והתמיכה בהם – תחזק גם את הביטחון העצמי שלכם. עצם העובדה שאתם יכולים להביט במעשים של אדם אחר ולעודד אותו עליהם, מעמידה אתכם במקום גבוה ובטוח.

 

5. זכרו שיש דברים שאתם יודעים טוב יותר מאחרים

לא, הכוונה היא לא שעליכם להתגאות בידיעות המופלאות שלכם. ממש לא. אבל לכל בר דעת ברור שבני האדם אינם דומים זה לזה. לכל אחד מאיתנו ישנן חוזקות משלו, משהו מיוחד שהוא יודע – ואחרים לא. כאשר אתם נתקלים במצב שאינו מוכר לכם, אתם פונים לחבר, למכר או לאיש מקצוע על מנת לקבל ממנו עזרה. זכרו שגם לכם יש חוזקות כאלה, דברים שאנשים אחרים יפנו אליכם כדי לקבל בו עזרה. אל תניחו אוטומטית שכל מה שידוע לכם – ידוע גם לסובבים אתכם, כי זה לא נכון. תמיד יש משהו שבו תוכלו להחכים אחרים – חזקו את עצמכם בידיעה הזו, במיוחד בזמנים בהם אתם מרגישים שקשה לכם, או שאתם זקוקים להרבה עזרה.

 

6. הניחו לעצמכם להטיל ספק בעצמכם מידי פעם

כן, נכון, לאורך כל המאמר הזה ניסיתם ללמוד כיצד לא לפקפק בעצמכם, וכיצד לשפר את הביטחון העצמי שלכם. אבל כשאנחנו מנסים להגיע ליעד מסוים, אנחנו זקוקים לא רק לביטחון עצמי – אלא גם למעט ספק עצמי, על מנת שנוכל לבחון את עצמנו בצורה אובייקטיבית, האם אנחנו נוהגים נכון? האם יש דרך טובה יותר לפעול בה? בנוסף, אנחנו רק בני אדם, וטבעי שלעיתים נחוש בספקות עצמיים, גם אם למדנו להיות בטוחים בעצמנו. אם אתם חשים בפקפוק או מטילים ספק בעצמכם פתאום, זכרו שזהו מצב טבעי, והרשו לעצמכם לחוש בו מידי פעם – כל עוד בסופו של ספק, תחזרו לבטוח בעצמכם כמקודם.

אליהו שירי - הסוד שלי לביטחון עצמי 

 

תגיות:ביטחון עצמיחברה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה