היסטוריה

היום בהיסטוריה: ליל הבדולח

היום, ט"ז בחשוון, לפני 81 שנים, התרחשו מאורעות "ליל הבדולח" בגרמניה ובאוסטריה, והיוו הלכה למעשה את תחילתה של מלחמת העולם השנייה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המפלגה הנאצית שעלתה לשלטון בגרמניה ב-1933 השפיעה באופן משמעותי על מצבם של היהודים בגרמניה ובמדינות הסמוכות לה. ב-7 בנובמבר 1938, בעקבות הודעה שקבל על הגלייתה של משפחתו לפולין, ירה הרשל גרינשפן, צעיר יהודי, באחד המזכירים של השגרירות הגרמנית.

המעשה עורר זעם במפלגה הנאצית, שניצלה את ההזדמנות כדי להטיל את האשמה על העם היהודי כולו, ולהעמיק את ההכפשה ואת השנאה שהובילה כנגד העם היהודי.

יומיים לאחר מכן, בט"ז בחשוון תרצ"ט, שהיה יום משמעותי במפלגה הנאצית, כינס יוזף גבלס את פעילי המפלגה ואת האס אס כדי ליצור פוגרום יזום ביהודים, פוגרום שדווח אחר כך כהתפרצות ספונטנית של הפגנות, שאותן, כמובן, לא טרחה המפלגה להשקיט.

באותו לילה הרסו המפגינים הנאצים כמעט את כל בתי הכנסת בגרמניה, וכן חנויות בבעלות יהודית, בתי קברות יהודיים ועוד. למעלה מ-30,000 יהודים נעצרו באותו הלילה ונשלחו למחנות ריכוז. 400 יהודים נרצחו באותו הלילה, ו-400 נוספים נרצחו בימים שלאחר מכן.

הלילה הנורא, שהיווה את אות הפתיחה למאורעות השואה ומלחמת העולם השנייה, כונה בפי הנאצים "ליל הבדולח", על שם נצנוץ הזכוכיות השבורות הרבות ברחבי המדינה. כינוי זה היה מכובס, ונועד לשוות ללילה הנורא גוון חיובי.

תגיות:ליל הבדולחהיסטוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה